Volvo construiește o nouă uzină în Slovacia, nu departe de țara noastră, dar constructorul suedez a anunțat că a amânat data de la care plănuiește să demareze producția la capacitate maximă. Automotive News scrie că decizia a fost luată pentru o mai bună armonizare cu viitoarele lansări ale mărcii deținute de grupul Geely.
Ce capacitate de producție va avea noua uzină Volvo
Volvo a transmis că va începe producția pe scară largă la o nouă uzină aflată lângă orașul Kosice abia din 2027. Anterior, producătorul viza o creștere a capacității din a doua jumătate a lui 2026. Între timp, producătorul Polestar, de asemenea deținut de Geely și desprins din Volvo, a transmis că va asambla viitorul SUV Polestar 7 la uzina din Kosice începând din 2028.
Volvo nu a oferit detalii despre modelele care urmează să fie fabricate acolo, mulțumindu-se să spună că va fi vorba, într-o primă fază, de un model „de generație viitoare”. Este de așteptat ca, din 2027, capacitatea uzinei slovace să ajungă la 250.000 de mașini pe an. Ca și o comparație, în prezent, uzina Dacia de la Mioveni care o capacitate anuală de circa 350.000 de mașini, putând să asambleze undeva în jurul a 1.350 de mașini pe zi.
În primăvară, Hakan Samuelsson, revenit în postura de CEO al Volvo, a declarat că ar prefera ca în uzină să fie produse și alte mașini din grupul Geely, pentru o mai bună împărțire a costurilor și pentru a menține o producție aproape de capacitatea maximă.
Volvo va face concedieri, deși construiește o nouă uzină scumpă
De când a revenit la conducerea companiei, Samuelsson a declarat că va analiza ce mașini vor fi făcute în Slovacia și a luat deja niște decizii ce-i afectează pe angajați. Pentru a-și eficientiza cheltuielile, s-au luat niște măsuri de reduceri de personal, respectiv încheierea a 3.000 de contracte pentru funcții de birou.
Mișcarea a fost anunțată la finele lui mai și se încadrează în trendul general de concedieri din industria auto. În urma acestor reduceri de personal, Volvo va lua și alte măsuri pentru a fi mai eficient economic. De pildă, Samuelsson vrea ca Volvo să integreze sinergii mai apropiate cu alte mărci Geely, pentru un mai bun management al costurilor, ceea ce înseamnă că Volvo-urile de mâine vor fi chiar mai chinezești.
Totuși, producătorul nu se teme să cheltuiască bani. Noua uzină slovacă - a cincea din țară - va costa 1,2 miliarde de euro. Ea a fost prezentată ca o uzină „pentru modele electrice”, dar nu se știe cu siguranță dacă acolo se veor face doar electrice. De asemenea, producătorul a asigurat că va angaja cel puțin 3.300 de persoane - cam jumătate față de forța de muncă de la Mioveni.
Geely intră pe noi piețe europene
„Părintele” Geely se extinde și cu brandul propriu în Europa, intrând recent pe noi piețe de pe Bătrânul Continent. În al patrulea trimestru al anului, Geely va debuta cu SUV-ul EX5 pe piețele din Marea Britanie și din Italia. Mașina rivalizează cu o serie de modele chinezești, dar și cu VW ID4, Skoda Elroq și Renault Scenic.
Geely este deja prezent în România, unde sunt oferite, pe lângă EV-ul EX5, și modelele Starray și Coolray. Modelul EX5 are un preț de peste 40.000 de euro, dar celelalte SUV-uri încep de la mai puțin de 30.000 de euro. În România, grupul mai este prezent și prin brandurile premium Zeekr și Lynk & Co., dar acestea nu au căpătat încă tracțiune.