40 imagini
Zilnic, pe porțile uzinei Dacia din Mioveni ies peste 1.000 de mașini, majoritatea dintre acestea luând calea exportului. Din această primăvară, gamei produse lângă Pitești i se adaugă și SUV-ul Bigster, cel mai mare și cel mai scump model comercializat vreodată de constructorul autohton. Wall-Street.ro a avut ocazia rară să viziteze uzina și să îi afle secretele.
La doar două ore de București se produc, încă din 1968, mașinile care poartă marca Dacia. În prezent, la aproape 60 de ani de la primul model Dacia 1100, uzina din Mioveni se laudă cu o gamă variată de mașini, deși producția este dominată de SUV-ul Duster, la care se va alătura și „fratele” său mai mare, Bigster.
Ultima dată, am vizitat fabrica în 2023, când aflam că robotizarea se realizează „cumpătat”, procesul de automatizare în diversele departamente ale platformei industriale fiind completat atunci când investiția are sens din punct de vedere economic. Același lucru este valabil și astăzi, când procentul de automatizare este de circa 65%, față de doar 5% în urmă cu două decenii.
Pentru a lansa noul Bigster, Dacia a investit 340 de milioane de euro la Mioveni, modelul având propria sa linie de fabricație în departamentul Caroserii. Ulterior, când se ajunge la montajul final, toate Daciile intră pe o singură linie comună de asamblare.
La Dacia, o mașină este gata la fiecare 55 de secunde
Mașinile finalizate, ieșite de pe linia de producție de la Montaj
În prezent, fabrica Dacia are o capacitate zilnică de 1.357 de vehicule pe zi, adică 65 de mașini pe oră sau o mașină finalizată la fiecare 55 de secunde. Fluxul producției poate varia în funcție de cerere sau de perioada calendaristică, dar nivelul de 62 - 65 de mașini pe oră este menținut aproape tot anul.
Suprafața totală a uzinei este de 355.000 mp, dintre care 297.000 mp construiți, pe această platformă împărțindu-se clădirile diverselor departamente din uzină, inclusiv cele de Presaj, Caroserii și Asamblare, vizitate de Wall-Street.ro.
Conform cifrelor Dacia, la Mioveni lucrează 6.856 de persoane, față de peste 16.000 în urmă cu două decenii, când nivelul de automatizare era mult redus. În uzină, 27% dintre angajați sunt femei, în timp ce procentul este de 48% la nivelul echipei de management.
Presele de mare putere care dau forma componentele de caroserie ale mașinilor Dacia
În prezent, producția este împărțită între Duster, noul Bigster, Logan, dar și Sandero și Jogger. În ciuda anunțurilor din trecut, hatchback-ul care a devenit cea mai populară mașină din Europa anul trecut este, în continuare, asamblată și la noi în țară, dar în volume mici, pentru piața internă.
În viitor, cei de la Dacia speră ca circa 30% din producția de la Mioveni să se concentreze pe modelul Bigster, în timp ce Duster reprezintă undeva între 50% și 60% din toate mașinile asamblate acolo. Astfel, circa 9 din 10 mașini făcute la Mioveni vor fi Duster și Bigster în viitor, dacă se realizează scenariul acesta, dar uzina este flexibilă pentru a răspunde cererii clienților.
Investiții de milioane de euro pentru a robotiza mai multe departamente de la Dacia
La departamentul Caroserii lucrează sute de roboți, mai ales pentru suduri și montajul preliminar
În cadrul vizitei, reprezentanți ai uzinei Dacia au arătat cât s-a investit în mai multe departamente de la fabrică pentru a se automatiza anumite procese și operațiuni.
Concret, în departamentul Presaj, unde lucrează 400 de persoane, s-au pompat cinci milioane de euro în ultimii ani în robotizare, acolo operând patru prese de cu o capacitate de presare între 400 și 2.400 de tone-forță. În acest departament, grație automatizării, presa poate fi comandată să formeze o componentă nouă în doar cinci minute, față de 35 de minute în trecut.
La Caroserii, unde se realizează asamblarea preliminară a caroseriei, înainte de vopsire, lucrează 1.400 de angajați, iar pe cele două linii de fabricație în forma literei „U” pot fi sudate componentele de caroserie la 40 de mașini pe oră sau 900 de mașini pe zi.
În acest departament operează deja 550 de roboți, iar o caroserie ajunge de aici în departamentul de Montaj, adică pasul final înainte de finalizarea unui vehicul, în 10 ore. La Montaj lucrează 1.800 de persoane, iar piesele sunt transportate de-alungul liniei de producție cu 270 de AGV-uri (Automated Guided Vehicle - Vehicul ghidat automat).
Verificarea problemelor caroseriei se realizează înainte de vopsire, cu personal specializat
Linia de producție de la Montaj are o lungime de 1,2 kilometri și, în orice moment, pe linie se lucrează la 170 de automobile. Conform șefului uzinei Dacia, Sile Fulga, circa 60-70% dintre componentele de pe Bigster și Duster sunt comune, dar există și o mulțime de piese diferite, mai ales deoarece Bigster oferă și echipamente mai premium.
În plus, pe platforma industrială Dacia există doi furnizori mari de componente care operează la fața locului, dar, per total, integrarea locală este ridicată. După separarea departamentului de Motoare și Transmisii în unitatea Horse România, integrarea locală este de aproximativ 55 - 60%. Practic, Horse România acționează ca o entitate separată de uzina Dacia Mioveni, față de situația din trecut când acesta era un departament inclus în schema fabricii.