4 / 11

Dan Ostahie, Altex: De la TV-uri second hand, la un imperiu de 20.000 de articole IT

Nemteanul Dan Ostahie, 49 de ani, este proprietarul celui mai mare lant de retail electroIT din Romania si, mai mult, unul dintre cei care au deschis si creat piata locala de profil.


Similar lui Florin Talpes, insa intr-o industrie adiacenta, si Dan Ostahie a inceput business-ul la inceputurile anilor ’90, mai exact in 1991, imediat dupa ce a terminat facultatea. Core business-ul? Importul de televizoare second hand, din Elvetia.


Dan este exemplul unui manager care a beneficiat si de increderea (maxima, am putea spune), a parintilor. A inceput cu 10.000 de dolari, imprumutati de la banca si pentru care a pus gaj casa parintilor. Probabil parintii sai au fost de acord si pentru ca business-ul a fost derivat dintr-o afacere inceputa de familie si a fost bazat pe o piata care, la inceputul anilor ’90, simtea o lipsa acuta de electronice si electrocasnice – o pondere foarte mare din piata locala de televizoare era de productie “Ceausista”, televizoare alb-negru sau Telecolor, pentru cei mai norocosi.


Ostahie spune ca in acea perioada televizoarele color erau foarte scumpe, asa ca a atacat o piata surprinzatoare – televizoarele second hand. Un pas mare in fata pentru majoritatea romanilor.

Primul TIR, prima amintire business care i-a ramas "infipta" in memorie


Asa cum spune si Talpes, in 1991 comertul era practic inghetat, oferta fiind extrem de limitata. Pasul urmator a fost o calatorie in Elvetia si stabilirea unui parteneriat cu o firma specializata in buy-back si recuperarea de televizoare.


Lui Dan Ostahie ii place intotdeauna sa povesteasca, cu zambetul pe buze si o oarecare melancolie, primul sau import – un tir de televizoare din Elvetia. “Tin minte ca lumea cumpara televizoare direct din TIR”, imi povestea Ostahie, intr-una din intalnirile noastre.


Apoi, televizoarele au fost comercializate prin consignatiile care vindeau atunci haine sau alte produse, in general de uz casnic. Dupa ce a repetat procedura de cateva ori, Ostahie a decis sa deschida primul magazin specializat pe electrocasnice. Aducea TIR-uri intregi, lunar, repara televizoarele sau alte electrocasnice, apoi le comercializa mai departe.


O prima criza a aparut in 1996, cand inflatia atinsese cote debordante, concurenta inchidea. Ostahie avea pe atunci 60 de magazine insa, in timp, a fost nevoit sa restructureze multi angajati si sa inchida jumatate din magazine. Business-ul a prins iarasi avant in 2002, in cativa ani afacerea lui Dan Ostahie triplandu-si veniturile. Media Galaxy a aparut in 2004, un concept inovator pe piata locala de magazin cu suprafete foarte mari. Practic, antreprenorul a imitat modelele din SUA ale Media Markt sau Best Buy.


Lui Ostahie ii place sa faca o comparatie – Altex este un vapor gigant care carmeste greoi, insa atunci cand o face, este de neoprit. Desi nu a fost atat de agil in zona de online, de exemplu, a reusit in ultima perioada sa recupereze si sa se adapteze – a lansat precomenzile, a intregit omnichannelul prin posibilitatea de a achizitiona online si a returna in magazine, a pus mai mult accent pe servicii.


Compania are in prezent 109 de magazine Altex si Media Galaxy si un portofoliu de 20.000 de articole electroIT, la afaceri de 433 de milioane de euro in 2015. Greu de crezut ca totul a inceput cu un TIR de televizoare second hand, in 1991.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri