3 / 6

Noiembrie-decembrie 2008: scaderi abrupte ale vanzarilor de electrocasnice

Daca in cazul tarilor din Europa de Vest primele semne ale crizei financiare pe segmentul electrocasnice au aparut in iunie-iulie 2008, in Romania producatorii au asistat la un declin abrupt al vanzarilor in lunile noiembrie-decembrie.

“In piata romaneasca noiembrie-decembrie au fost niste luni abrupte, nu am avut neaparat semnale. Pentru noiembrie-decembrie am estimat si s-a confirmat, prin datele Gfk, faptul ca piata locala de electrocasnice a scazut cu aproximativ 20%. Pentru ianuarie-februarie nu avem inca cifre oficiale, insa estimam cam aceeasi reducere”, explica Monica Iavorschi.

Arctic exporta aparatura frigorifica de uz casnic si comercial in aproximativ 50 de tari, printre cele mai importante piete numarandu-se Anglia, Turcia, Germania, Polonia si Franta. 50% din cifra de afaceri a Arctic este data de exporturi.

“O scadere accentuata a vanzarilor s-a simtit in Anglia. In schimb, Rusia si-a continuat cresterea, iar tarile din zona balcanica au avut in continuare o evolutie buna. E greu de estimat cum vor evolua lucrurile in 2009. Depinde cum vor evolua piata locala si pietele in care exportam. Intr-un mediu atat de instabil, e foarte greu sa facem estimari. Cu toate astea noi am zis ca mergem pe doua variante de business plan-una optimista, care presupune realizari in linie cu anul trecut, poate chiar un 5% peste, si una pesimista, ce presupune o reducere de 10% a business-ului. Si undeva intre aceste doua scenarii incercam sa ne incadram. Contextul are insa o pondere importanta in modul in care vor evolua afacerile”, spune Iavorschi.

Piata locala de electrocasnice s-a situat anul trecut la o valoare de 450 mil. euro, potrivit datelor furnizate de compania de cercetare Gfk.

“O reala problema a fost reducerea preturilor pe aceasta piata. Preturile pentru electrocasnice au scazut cu 7-8% in euro, iar noi am urmarit destul de mult tendinta pietei. Pentru 2009 sunt sanse ca piata sa continue sa scada cu 10-15%, totul depinde insa de evolutia creditelor de consum. Intr-un an normal, 70-75% din vanzari se faceau prin credite, in timp ce anul trecut, spre sfarsit, doar 10% din vanzari se realizau astfel. E un segment mare de oameni, de aproape 20%, oameni pentru care un efort financiar de 300 de euro este aproape imposibil in momentul de fata”, considera oficialul Arctic.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri