1 / 5

Cele mai bune sfaturi pentru un deal reusit pe timp de criza

Vanzatorii si cumparatorii de business-uri se confrunta cu o dubla provocare: pe de o parte, antreprenorii doresc sa-si vanda afacerile la un pret cat mai bun, iar, pe de alta parte, investitorii se afla in expectativa si doresc sa cumpere doar atunci cand tinta de achizitie se devalorizeaza aproape de zero.

In opinia Ancai Ionescu (foto), director la compania de investitii GED Capital, vanzarea unei companii ar trebui planificata cu mult inainte de momentul tranzactiei, mai ales in cadrul unei iesiri din investitie pentru un fond de private equity. “Planificarea unui exit se face cu 1-1,5 ani inainte de a se trece la actiune, pentru ca vanzatorul trebuie sa-si faca mai intai o analiza interna a business-ului”, spune Ionescu, care reprezinta o companie independenta de private equity, ce administreaza circa 350 de milioane de dolari (250 mil. euro) in Europa de Est.

Pe piata locala, GED detine diverse participatii la Romanian Real Estate Partners (real-estate), Diamedix (echipamente medicale), Rosegur (servicii de securitate), Happy Tour (turism) si Fonomat (GSM retail).

Dupa procesul intern de scanare a companiei, proprietarul ar trebui sa fie foarte hotarat atunci cand se aseaza la masa negocierilor cu investitorul. “Daca antreprenorii nu sunt decisi sa vanda, lucrurile pot deveni penibile in timpul tranzactiei”, apreciaza Doru Lionachescu, partener principal al casei de consultanta pentru fuziuni si achizitii Capital Partners.

Pasul urmator pe care ar trebui sa-l faca antreprenorul care s-a decis sa vanda afacerea este sa se pregateasca pentru o perioada mai lunga de negociere decat in trecut, din cauza problemelor economice globale. “Perioada de negociere se poate prelungi mult mai mult decat in anii anteriori, deoarece si contextul economic este unul diferit”, subliniaza Charles Simpson, partener la firma de consultanta in fuziuni si achizitii Saffery Champness.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri