4 / 6

Adina Vlad, Unlock Research: Putini au acum curajul sa investeasca in cunoastere

"La inceputul anului, cred ca toti erau speriati si am resimtit o usoara contractie a cererii. Apoi, lumea s-a obisnuit si a inceput sa-si puna intrebari si sa ceara studii, in special legate de schimbarile de comportament ale consumatorilor pe fondul crizei", explica pentru Wall-Street Adina Vlad (foto), managing partner in cadrul firmei de cercetare Unlock Research.

Sefa de la Unlock spune ca piata de cercetare este mai sensibila anul acesta la pret, iar clientii mai pretentiosi, chiar daca au bani mai putini. "Bugetele s-au redus si fiecare trebuie sa gaseasca o cale sa se descurce. E pacat, pentru ca anul 2009 este unul de strategie si studiile costa mai mult", sustine Adina Vlad. Multinationalele, ca si in cazul competitorilor Unlock, sunt cele care genereaza cele mai mari venituri pentru companiile de cercetare, si asta pentru ca ele nu au renuntat la cercetare pe timp de criza, ba dimpotriva; altele insa, mai ales dintre companiile locale, au minimalizat fondurile alocate cercetarii "si asa minor reprezentat in bugetele lor", dupa cum apreciaza Vlad.

Care ar fi riscul "taierii" de pe lista a cercetarii intr-un an de criza, cand clientii se schimba? Sefa Unlock este de parere ca anul acesta riscul asumat este mai mare, dar pe termen scurt mai ieftin. "Daca iese totul bine, mai ramane si cu un ban in buzunar, dar este vorba despre banii pe care i-ar fi dat pe research", subliniaza Adina Vlad, adaugand ca in aceasta perioada este foarte important sa poti sa te pregatesti pentru ceea ce va veni. Pentru managing partner-ul de la Unlock Research, concluzia este clara: "Putini au curajul sa investeasca in cunoastere acum asa cum e firesc".

Pentru Unlock, cele mai mari venituri sunt generate de companiile din FMCG, cu o pondere de 75%, urmate de cele din domeniul financiar si din cel al serviciilor medicale private. Daca unele companii renunta la cercetare exista si altele care, in opinia Adinei Vlad, exagereaza. "Cei care au prins gustul cercetarii devin foarte interesati. Unii chiar au tendinta de a exagera - una-doua vor sa faca un studiu complex ca sa afle ceva ce poate fi foarte bine explorat si printr-un studiu clasic bine executat".

Dincolo de bugetele mai restranse ale companiilor, criza a mai scos la iveala si nevoia de noi concurenti pe piata de cercetare. Adina Vlad considera ca este loc pentru jucatori noi care sa creeze o competitie reala. "Batalia dintre actorii din piata este deocamdata una surda, ascunsa si nu neaparat ancorata in competenta", crede sefa Unlock, ea insasi un nou jucator in domeniu. In plus, o mai mare competitie in domeniu va antrena si sporirea cotelor de performanta, comparabile cu cele din Vest, cred jucatorii din cercetare.

Infiintata in aprilie 2008, Unlock Research a incheiat anul cu o cifra de afaceri de un milion de euro, nivel care se va mentine si anul acesta, estimeaza Vlad, fosta client service director la Synovate. In prezent, firma are 30 de angajati, echipa aflandu-se in expansiune pe masura ce-si largeste baza de clienti. "Speram sa ne mearga mai bine", spune increzatoare Adina Vlad cu privire la urmatorul an.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri