2 / 4

Toate lanturile de retail au scazut costurile, dar nu au regandit strategia

Sorin Buga, consultant Ensight, vorbeste din experienta unei companii care a devenit tot mai vizibila odata cu criza, oferind consultanta pentru reorganizarea Leonardo si PIC. “Daca in liceu de multe ori nu reuseam sa gasim greseala in teza de matematica desi ne uitam de zece ori, asa se intampla si cu propria companie - din interior de multe ori nu vezi lucruri evidente si nu ai taria sa aplici actiunile necesare”, crede reprezentantul Ensight.

Pentru Buga, in anumite arii ale retailului romanesc, afacerile antreprenoriale locale, confruntate cu multinationalele, pot sa aiba anumite “handicapuri”, unele conceptuale, altele legate de accesul la resurse. “Lanturile internationale au avantaje care in astfel de situatii (criza – n. red.) se fac simtite, transformandu-se in puncte bune adaugate la profit: economii de scala, acces la finantare mai ieftina, conditii speciale oferite de catre proprietarii de centre comerciale, la care adaugam know-how-ul semnificativ in optimizare”, explica pentru Wall-Street Sorin Buga.

In plus, crede consultantul, “un ingredient important este in multe cazuri si lipsa de experienta a managementului, care s-a obisnuit sa gestioneze cresterea, insa se pierde atunci cand este vorba despre descrestere, nestiind practic ce masuri sa aplice”. Unde au gresit retailerii? Reprezentantul Ensight Management crede ca multi nu au putut sa creada ca piata Romaniei a putut sa-si comprime consumul si continua sa faca asta de peste 18 luni.

Toate lanturile de retail au aplicat, ca raspuns la criza, o serie de masuri dure de scadere a costurilor, dar nu toate au mers mai departe. “Putine dintre ele au insotit aceste masuri de programe coerente de regandire a strategiei, de restructurare a finantarii si de optimizare a operatiunilor, cu atat mai putin de management al schimbarii, in final continuand sa aiba dificultati de eficienta si cultura organizationala”, subliniaza Sorin Buga.

In aceste conditii, care ar fi solutiile, dincolo de “taieri”? Una dintre ele, despre care vorbeste si sefa Diverta, este atragerea de investitori, in ideea pe care se mizeaza este aceea ca atunci cand compania are valoare potentiala, o injectie de resurse financiare si un set de masuri coerente si aplicate corect vor aduce beneficii atat pentru retailer, cat si pentru investitor.

Pe de alta parte insa, Buga este de parere ca nu orice companie care este in insolventa va trece cu bine bariera, astfel incat “vom avea si multe falimente de rasunet”. Cat despre “reteta succesului”, consultantul spune ca ea trebuie neaparat sa contina in primul rand constientizarea necesitatii de schimbare, intelegerea cauzelor si mai apoi aplicarea unui set de masuri care sa le rezolve.

Afla care este strategia Flamingo pentru a iesi din criza.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri