2 / 3

Aneta Bogdan: Trei probleme ale brandurilor romanesti

Brandurile romanesti sufera, in general, de trei probleme, a spus Aneta Bogdan, managing partner al agentiei de branding Brandient, in cadrul conferintei de lansare a studiului “50 cele mai puternice branduri romanesti”.

Prima problema, si probabil cea mai importanta, este lipsa initiativelor de brand leadership. “Brandurile nu isi propun, nu au ca viziune sa fie lideri in categoriile din care fac parte”, a spus sefa Brandient. In Romania, podiumul arata in felul urmator: nu exista treapta pentru locul intai, in schimb cea pentru locul doi e extrem de lunga, pentru ca toata lumea vrea sa fie acolo, a completat Serban Alexandrescu, director de creatie la Headvertising.

A doua problema a brandurilor romanesti este faptul ca au cazut prizoniere propriului lor succes. “Am avut 20 de ani de cresteri de doua cifre. Ei (companiile, n.r.) nu au fost in competitie pana acum. Abia dupa criza vor fi umar la umar”. Consultantul in branding este de parere ca traversam o perioada de regres in privinta dezvoltarii brandurilor romanesti, care au inceput sa se “plastifieze”, dupa modelul celor internationale.

Spre deosebire de marcile globale, care sunt construite astfel incat sa poata rezona cu oameni de pe diferite continente, brandurile romanesti au avantajul ca isi propun sa comunice doar cu romanii. “A plastifia brandurile locale e o mare prostie. A ne identifica cu ele e singura sansa”, a mai spus Bogdan.

In fine, cea de a treia problema este ca statul roman este neatent cu brandurile locale si refuza sa investeasca in dezvoltarea lor. Sefa Brandient a dat exemplul Chinei, care a emis legi de patriotism economic, prin care a protejat productia de marfuri locale. Guvernul chinez recompenseaza prin reduceri de taxe mentinerea unor standarde foarte bune in productie. China se promoveaza prin brandurile de IT, prin destinatii turistice si incurajeaza dezvoltarea designului, domeniu in care are peste 700 de scoli.

Romania mizeaza, in schimb, pe aceleasi trei figuri iconice: Gheorghe Hagi, Nadia Comaneci si Ilie Nastase. “Nu va mirati ca sunt plimbati (ca endorseri, n.r.) in turism, in detergenti, in banci”, a spus Aneta Bogdan. “Nu-i mai huliti, doar pe astia-i avem”.

Sursa foto:
paginademedia.ro

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri