Mai mulți reprezentanți ai companiilor de recrutare au declarat anterior pentru wall-street.roactivitatea de plasare de personal este puternic afectată de răspândirea noului virus și numărul interviurilor a scăzut considerabil, în contextul în care companiile-client au luat decizia de amânare a angajărilor.

Cristian Huzău, country manager în cadrul GiGroup, companie de plasare de personal, a aratat că în acest moment se angajează doar persoanele care erau deja în procesul de pregătire a dosarului de angajare.

Deja avem mai multe proiecte în care decizia de angajare se amână pe o perioadă nederminată. Este cazul clienților care «livrează» produse/servicii, mai ales pentru piața europeană și asiatică. Domeniile mai afectate în acest moment: HoReCa, servicii, precum SSC, și ne așteptăm ca și producția să fie afectată, din cauza lipsei de componente/materiale”, a subliniat Huzău.

El a arătat că în firma de recrutare pe care o conduce a fost deja implementat modelul ”home-work” pentru 95% din personal, iar interviurile cu candidații se fac doar prin telefon și platforme online.

”Pentru recrutarea pozițiilor de nivel mai înalt și pentru poziții specializate, evident, vom face interviuri prin Skype sau prin telefon. În acest moment, tot mai multe companii sunt deschise la astfel de interviuri și, în plus, acum se poate testa și implementa work from home pentru o perioadă mai lungă de timp”, a explicat Huzău.

Și Cristina Săvuică, șefa companiei de recrutare Lugera, a arătat că angajații săi lucrează de acasă, iar interviurile de recrutare au fost realizate pe telefon și Skype, în ultima săptămână.

Măcar de am avea pentru ce să intervievăm, căci, de fapt, aici este frica mea cea mare. Dacă ne uităm ce se întâmplă în celelalte țări, în Italia, în Elveția, unde sunt multe cazuri, lucrurile stau la fel, totul este «on hold».

Ea a mai arătat că această mutare în online este totuși în detrimentul finalizării procesului de angajare, companiile angajatoare fiind reținute în a finaliza un proces de recrutare fără a se întâlni fizic cu un candidat.

”Noi îi vedem de acasă, dar dacă angajatorul este deja acasă, nu va lua decizia să angajeze doar dacă l-a văzut prin Skype pe candidat. Plus că mai este o problemă privind angajarea, nu mai este nimeni în companii, care să facă formele de angajare”, a explicat Săvuica.

Se evită orice interacțiune față în față

„Cred că va trebui să ne adăptăm procesele. De exemplu, în prezent, aproape toate interviurile pe care le facem, le facem telefonic, prin Skype sau Whatsapp sau folosind orice metodă online. Deja am luat aceste măsuri, la noi în companie se lucrează de acasă și se asigură un număr minim de persoane la birou pentru zonele de semnări de contracte sau instructaje”, a explicat și Sorina Donisa, șefa companiei de recutare APT.

Aceasta a mai spus că acolo unde este absolut necesară întâlnirea dintre un recrutor și un candidat, acesta din urmă trebuie să completeze o declarație că nu a fost plecat în țările cu risc.

Pe de altă parte, Sorina Faier, managing partner Elite Searchers, arată că ”norocul este că în prezent tehnologia și digitalizarea ne ajuta mult să trecem peste acest obstacol”.

”Majoritatea clienților nostri folosesc video call-urile acum în loc de interviuri face to face cu candidații din listele scurte, iar candidații ne sună și ne spun că ar prefera ca interviul să aibă loc online”, a precizat Faier.

Și site-ul de recrutare eJobs arată că munca remote, limitarea ședințelor extinse, a călătoriilor și găsirea unor alternative viabile care să permită continuarea activităților din cadrul companiilor, ca și până acum, reprezintă realitatea la care trebuie să se adapteze, cel puțin pentru o perioadă, și angajatorii din România. În acest context, una dintre măsurile la care apelează tot mai mulți recrutori este organizarea video interviurilor de angajare, ca măsură de protecție împotriva virusului COVID-19.

”În acest moment, clienții noștri au posibilitatea de a ține interviuri video de angajare cu candidații, astfel încât să fie respectate toate măsurile de prevenție și protecție împotriva coronavirusului. Toată lumea este conștientă că trebuie să acționăm calm, dar foarte responsabil în această perioadă, de aceea astfel de soluții alternative trebuie găsite în timp real. Ne așteptăm ca angajatorii să îl folosească, de acum, cu preponderență. Și pentru candidați este un impuls. Au mai mult curaj să aplice și participă la interviuri mai relaxați. Inclusiv noi, în eJobs, am început să îl folosim pentru că este foarte util și ne ajută să salvăm timp”, a explicat Bogdan Badea, CEO eJobs România.