Ne-am intalnit cu Dan Balotescu in fata sediului The Group din zona Piata Dorobantilor. Am plecat spre zona de Nord a Bucurestiului si am discutat mai bine de o ora intr-un Mercedes-Benz Clasa V. Mare parte din discutie s-a centrat pe tendintele pietei de advertising din Romania, dar am aflat si ce pasiuni are sau cum isi petrece vacantele.

Discutia a inceput cu o privire de ansamblu asupra evolutiei in prima parte a acestui an. “A fost o perioada interesanta, cu o crestere a pietei intre 10 si 15%, pentru prima data dupa mai multi ani. Aceasta evolutie este o consecinta a faptului ca economia a crescut si ca exista stabilitate, atat la nivel macro, cat si la nivelul pietei de publicitate. Dupa ce, in ultimii ani am inregistrat cresteri de 1 digit, aceasta evolutie vine natural”. Piata de publicitate este foarte puternic influentata de toti indicatorii macroeconomici: consum, inflatie, PIB si multi altii.

Perspectivele sunt optimiste si sunt sanse foarte mari ca aceasta tendinta sa continue, astfel ca anul 2016 se va incheia cu o crestere de peste 10 procente. “Din informatiile pe care le am, vor aparea clienti noi in piata, deci si bugete noi. Oricum, in toamna sunt si investitii mai mari in publicitate, in special in lunile octombrie-noiembrie, deci sigur va continua cresterea”, a mai spus Balotescu.

In prezent, cei mai mari consumatori sunt industriile telecom si farma, urmate de zona de retail.

Era programmatic buying continua

Anul trecut, The Group a lansat o agentie specializata in programmatic buying, tendinta care a condus piata de publicitate in ultima perioada. Programmatic buying reprezinta automatizarea achizitiilor media prin intermediul platformelor digitale, conform definitiilor pe care le ofera agentiilor.

Astfel, brandurile pot cumpara o anume expunere a reclamei, pentru un anume consumator, la un anume moment. Aceasta modalitate de achizitie media se bazeaza pe doi piloni- date si tehnologie- prin care agentiile si clientii de publicitate isi pot cunoaste indeaproape consumatorii si comportamentul acestora.

Preocuparile The Group pentru programmatic dureaza deja de cativa ani, iar in 2015 a fost lansata agentia dedicata. Balotescu spune ca marketingul programmatic este un mod firesc de a face campaniile de digital. Mai mult decat atat, urmeaza ca toate mediile sa se tranzactioneze programmatic: tv, radio si outdoor.

Tranzactionarea programmatica inseamna posibilitatea de targetare pe niste medii care si-au dovedit eficienta in timp. Inseamna ca le vom putea utiliza mai bine si cu rezultate mult mai clare pentru clienti”, spune seful Media Investment.

In acest moment, din estimarile agentiei, piata de digital din Romania (cu exceptia Google si Facebook) este tranzactionata in jur de 10% programmatic. Media Investment a depasit cu mult nivelul pietei, 75% din investitiile agentiei fiind realizate in aceasta maniera. Balotescu spune ca obiectivul este sa se apropie cat mai mult de pragul de 100% si estimeaza ca acest lucru se va intampla in mai putin de 5 ani.

Toate aceste transformari pe care piata media le acomodeaza in fiecare zi fac, de fapt, parte din farmecul industriei. Astfel, fiecare zi este o provocare, in fiecare zi apar tooluri si produse sau chiar date noi iar activitatea agentiei este strans legata de prelucrarea acestor informatii, pentru eficientizarea campaniilor.

Cum va evolua piata media in anii urmatori? Exista premise ca TV-ul sa recapete teren – cand se va intampla acest lucru? Afla toate detaliile in partea a doua a interviului cu Dan Balotescu, pe Wall-Street PRO.

Discutia noastra este intrerupta de o oprire in Piata Victoriei, pentru o scurta sesiune foto. Motivul acestei opriri este legat de unul dintre proiectele majore ale agentiei din acest an: colaborarea in campania “Brancusi e al meu”, ce are ca scop strangerea sumei de sase milioane de euro pentru achizitia operei “Cumintenia Pamantului” a lui Constantin Brancusi.

Citeste si:

Toata investitia de resurse Media Investment a fost pro bono. Ne-a placut sa ne implicam, cred ca este o modalitate sa aratam ca noi, romanii, putem contribui la un demers cultural care sa ne faca cinste, ca suntem capabili sa facem lucruri frumoase”, a explicat Dan Balotescu.

Media Investment a fost implicata, de-a lungul timpului, in mai multe campanii sociale sau culturale, pro bono, dar niciuna de anvergura acesteia.
Dupa cateva fotografii in care am incadrat si cladirea Guvernului, acoperita de mesh-ul dedicat operei “Cumintenia Pamantului”, am continuat discutia si plimbarea in Mercedes-Benz clasa V si am dus discutia intr-o nota mai relaxata.

Un inginer in media si o piata care trece spre inginerie

Cum arata o zi obisnuita din viata lui Dan Balotescu? “Un element de constanta in activitatea zilnica este preocuparea permanenta de a aduce mereu lucruri noi si de a face lucrurile mai bine, de la o zi la alta. Ce difera? Modul in care reusim sa facem asta – aici sunt cele mai mari provocari. Tot la constante intra si modul in care colegii mei de la Media Investment se dezvolta in fiecare zi, invata lucruri noi si lucreaza ca o echipa. Cred ca mixul de media, modul in care activitatile online si offline se intrepatrund este foarte important si procesul de adaptare la nou este cel mai interesant lucru care se intampla, zi de zi”.

Balotescu a absolvit Universitatea Politehnica si este inginer de profesie. Dupa cativa ani de activitate in domeniul igineriei, a acceptat oportunitatea de a lucra in media, desi trecerea a fost foarte brusca. A fost atras, pasionat si nu a mai parasit domeniul.

“Partea interesanta este ca, in ultima perioada, ce am facut eu in urma cu 20 si ceva de ani face acum si piata media, care evolueaza catre un proces foarte ingineresc. Asa ca m-am reintalnit eu cu mine insumi, cand media a trecut la inginerie”.

Balotescu face parte din acea categorie de oameni norocosi pentru care activitatea zilnica este si cea mai mare pasiune. Un rol important in construirea acestei relatii il are elementul de noutate permanent.

“Cred ca e foarte important ca sa faci lucrurile care te pasioneaza cu adevarat. Iubesc sa merg cu familia in vacante, sa merg cu copiii la diverse activitati de relaxare, cum ar fi tenis sau echitatie, fac lucruri care ma destind. Dar o mare pasiune ramane media.”

Un alt mare hobby al sefului Media Investment este chiar sofatul. Motiv pentru care a condus masina in care am desfasurat interviul mobil, pe drumul de intoarcere spre birou. Spune ca a parcurs peste 1 milion de kilometri la volan, ca ii plac masinile, in general si crede ca fiecare autoturism poate fi condus cu placere.

Are un stil de condus sportiv si, atunci cand nu sofeaza, lucreaza cu placere in miscare, in masina sau in avion. Vacantele ideale pentru Dan Balotescu sunt cele in care conduce, exploreaza, descopera locurile in care merge. “Cred ca alegerea masinii pe care o inchiriezi in vacanta este mai importanta decat alegerea hotelului”.

Armonia este elementul care il atrage la o masina. “Trebuie sa existe o armonie, atat din punct de vedere al aspectului, care este foarte important, cat si al managementului motorului si puterii. Cred, de exemplu, ca orice model de masina are o culoare care i se potriveste si daca mixul de mai sus exista, cred ca este o masina reusita”.

Acelasi principiu il inspira si in business: echipa. “Este cel mai important lucru, in special intr-o industrie in care se intampla mereu lucruri noi”.

Pe finalul intalnirii, concluziile sunt ca evolutia pozitiva a pietei si perspectivele optimiste trebuie privite cu atentie, cu optimism moderat si fara sa ne pierdem echilibrul. “Am mai trait o perioada de cresteri inainte de 2008 si, apoi, undeva am pierdut controlul. Ar trebuie sa nu mai repetam greselile trecutului si sa privim aceste cresteri de volume cu precautie”, a incheiat Dan Balotescu.

Sursa foto: Alex Damian