Razboiul pe tema taxelor ecologice pentru inmatricularea masinilor second-hand aduse in tara dupa aderarea la Uniunea Europeana pare fara sfarsit. Importatorii si producatorii de autoturisme cer taxe cat mai mari sau chiar, exagerat spunem noi, garantii de 18 luni la masinile second-hand. Mai mult, exista membri ai Asociatiei Importatorilor si Producatorilor de Automobile (APIA) care sustin ca "Romania va fi invadata de rable", lucru profund neadevarat daca avem in vedere ca vom fi obligati sa ne aliniem legislatiei europene.

In UE poate fi inmatriculata orice masina, indiferent de vechime. Singurul criteriu care autorizeaza inmatricularea este starea tehnica a masinii. Astfel, in Germania de exemplu, o masina din anii '70 poate circula legal daca respecta specificatiile tehnice initiale publicate de constructor. Practic, masina trebuie sa fie in perfecta stare tehnica din toate punctele de vedere (emisie de noxe, sisteme de franare sau directie, iluminare etc.). Acest lucru este certificat de specialistii TUV - un fel de RAR german. Practic, un cetatean german se poate duce in Franta, isi poate achizitiona un batran CitroŽn 2CV fabricat in 1968, poate veni acasa si, dupa ce trece cu masina pe la TUV, o inmatriculeaza linistit. Evident, masina nu este o rabla, ci una, cum spuneam, care respecta specificatiile tehnice initiale ale constructorului francez. Precizam, in situatia imaginata de noi, masina este fabricatie 1968 si este non-euro din punct de vedere al nivelului noxelor...
In fine, totusi trebuie spus ca in UE, de la tara la tara, exista taxe diferentiate pe nivelul de noxe, taxe pe care proprietarul masinii le achita anual in acelasi timp cu impozitul sau la prima inmatriculare.

1,5 milioane de unitati second-hand importate anual?

O astfel de taxa vrea sa introduca si Ministrul Mediului, Sulfina Barbu, demers salutat imediat de membrii APIA, care sunt probabil ingrijorati de explozia importurilor second-hand dupa aderarea Romaniei la UE. In paranteza trebuie spus ca membrii APIA au ca exemplu Polonia, unde dupa aderare numarul masinilor second-hand importate a crescut de aproape 30 de ori. Astfel, in 2003, acolo s-au importat 33.000 de masini second-hand, iar in 2004 - 812.000 de unitati! Si in 2005 cresterea a fost semnificativa, importurile la mana a doua ajungand la 870.800 de unitati.
Conform statisticilor, daca avem in vedere ca in 2005 in Romania s-au importat 74.000 de unitati second-hand si tinem cont de modelul polonez, ar fi posibil ca in viitor sa importam anual peste 1,5 milioane de unitati second-hand! Astfel este de inteles ingrijorarea membrilor APIA, mai ales daca avem in vedere ca anul trecut au vandut cu putin peste 200.000 de masini noi.

Taxele europene

Cum spuneam mai sus, Sulfina Barbu vrea sa introduca taxe de inmatriculare pentru masinile second-hand. Demersul pare normal, dar problema vine in momentul in care discutam despre cuantumul taxei.
Ministrul Mediului a declarat recent ca taxa poate ajunge la 2.000 de euro. Exagerat, spunem noi. Sa exemplificam. In Ungaria s-au introdus taxe similare, dar este la un nivel acceptabil. Astfel, un cetatean din Ungaria care doreste sa inmatriculeze o Skoda Octavia cu motor pe benzina plateste statului o taxa de 1.050 de euro la momentul inscrierii in circulatie a masinii...

Citeste si:

Pentru aceeasi Skoda Octavia, inmatriculata insa in Polonia, proprietarul ar urma sa plateasca o taxa de 576 de euro. In fine, pentru a fi corecti, trebuie spus ca se poate si mai rau. Aceeasi Octavia inmatriculata in Grecia presupune plata unei taxe de circa ... 3.500 de euro!

O citadina sau un Passat V6 cu jenti de aliaj, Tiptronik si scaune de piele?

Oricum, pentru cei care vor sa-si achizitioneze o masina intrarea in UE va aduce oportunitati. Astfel, daca subiectul nostru are la dispozitie 10.000 de euro, poate cumpara din Romania mai multe modele noi. Este vorba de Chevrolet Spark sau Kalos, cu motorizari destul de slabe, micutele C1 sau C2 de la CitroŽn, orice model de Logan, Matiz sau Cielo de la Daewoo, Albea Punto sau Panda (modele de inceput de gama) de la Fiat, Ka sau Fiesta (tot inceput de gama) de la Ford, citadina Picanto de la Kia, Lada 112 sau 110, Fabia 1,2 de la Skoda si cam atat.

Oferta second-hand din Germania este mult mai atragatoare. Astfel, pe unul dintre cele mai importante site-uri auto din Germania, www.mobile.de, am cautat sa cumparam un VW Passat la un pret de maximum 10.000 de euro. Erau la vanzare... 860.897 de unitati! Am cerut atunci sa fie afisate numai masinile cu ABS, aer conditionat, dublu airbag, controlul stabilitatii si... scaune imbracate in piele. Cu aceste cerinte draconice am gasit de vanzare 20 de masini, la un pret minim de 9.000, dar maxim de 10.000 de euro! Era vorba de masini cu motorizari V6, cu jenti de aliaj, transmisie Tiptronik si cotate euro3 fabricate intre anii 1999 si 2001.

Credeti ca subiectul nostru mai sta pe ganduri avand in vedere cele doua oferte? Noi credem ca nu. Totusi, inainte de a incheia, trebuie spus ca cei care vor sa-si achizitioneze o masina trebuie sa se gandeasca bine inainte de a opta intre una noua, mai slaba ca dotari sau motorizari, si una second-hand, dar cu dotari de top.
Cele noi au garantie de cel putin trei ani, iar cele la mana a doua s-ar putea sa aiba nevoie de piese de schimb din cand in cand, lucru care va creste bugetul de exploatare.