Presa este invadata de articole privind vanzarile din ce in ce mai mari ale automobilelor in Romania. Daca insa analizam marcile si modelele cele mai cautate de romani, descoperim o reala apetenta pentru masinile de generatie mai veche, pastrate in fabricatie doar pentru pietele sarace.

Care sunt cele mai cumparate masini in Romania? Renault Clio Symbol, Skoda Octavia Tour, Daewoo Matiz, Opel Astra Classic. Modele care au fost deja innoite de producatori cu generatii mai noi, mai performante, mai moderne. Strategii companiilor nu le-au scos insa definitiv din fabricatie din-tr-un motiv elementar: exista suficiente piete care absorb aceste masini, in primul rand datorita pretului.

Renault Clio Symbol

Clio este o inventie ce a adus mari incasari firmei Renault. Modelul a fost prezentat pentru prima data in toamna lui '90, la Salonul Auto de la Paris, si a intrat in vanzare in scurta vreme, mai intai in Franta, apoi in restul Europei. Clio inlocuia atunci un alt model de succes, Renault 5, pastrat si el o vreme in fabricatie (pana in 1996). In 1991 a castigat titlul de "Masina Anului" in Europa si a devenit unul dintre cele mai vandute autoturisme de pe continent.

Modelul de import care a avut cel mai mare succes din Romania, Clio II, a fost lansat in 1998, adica acum 8 ani. Caracteristicile principale ale noii generatii erau un design modificat radical, dar si materiale noi, destinate sa reduca greutatea si costurile masinii. Motoarele originale erau de 1.2 l, 1.4 l si 1.6 l, pe benzina, si 1.9 l diesel. In 1999 a aparut si primul 1.6 l, 16 V, sportiv, in timp ce vechile motoare au fost upgradate. In acelasi an a fost prezentat si Clio RenaultSport, cu un motor de 2.0l, 16 v, 172 CP, ridicat apoi la 182 CP, dar si varianta 3.0 l, V6, 254 CP.

Operatiunea de facelift a lui Clio II s-a produs in 2001 si a adus o restilizare a farurilor, o imbunatatire a interiorului si introducerea gamei de motoare diesel de 1.5 l, forma rezultata fiind cea existenta si astazi in oferta. Odata cu faceliftul a aparut si caroseria berlina, botezata Clio Symbol sau, in unele tari, Thalia. Succesul acestei versiuni, destinata initial doar pietelor emergente, a facut ca Symbol sa ajunga chiar si in vestul Europei, in timp ce pe pietele sud-americane pe care Renault nu era prezenta era vanduta sub numele Nissan Platina.

Astazi, cele doua versiuni ale lui Clio II se vand in Romania sub numele de Symbol simplu (berlina), denumirea Clio disparand, respectiv Campus (hatchback-ul), pentru a face loc noii generatii Clio III. Cea mai ieftina echipare disponibila este Authentique, cu motor 1.4 l, 75 CP, la un pret de 7.200 de euro CIP. La sfarsitul anului, Symbol, care va deveni un model de sine statator, va fi si el innoit.

Skoda Octavia Tour

Skoda Octavia, o masina oferita doar in caroserie berlina (4 usi), este unul dintre modelele de succes lansate de VW Group dupa cumpararea uzinelor cehesti (in 1991), al doilea, in ordine cronologica, dupa Felicia. De fapt, numele Octavia nu reprezenta o noutate in existenta Skoda, in anii '60 fiind realizat un model denumit 445 Octavia. Lansarea actualei generatii dateaza din 1996, adica in urma cu 10 ani, modelul fiind construit pe aceeasi platforma cu mai titratele Audi A3, VW Golf 4, Seat Leon si Toledo, dar si Audi TT.

In 2001, Octavia (Laura pe unele piete) a suferit o operatie estetica, motoarele introduse in gama fiind 1.4 l, 75 CP, 1.6 l, 102 CP, 1.8 l, 125 CP, 1.8 l, 150 CP, toate pe benzina, dar si dieselurile de 1.9 l TDI, atat de cunoscute in toata familia VW, cu puteri cuprinse intre 90 si 130 CP. Octavia s-a bucurat si de versiuni sport, botezate RS, motorul fiind 1.8 l turbo, de 180 CP, cu tractiune integrala. In 2004 a fost lansata noua Octavia, pe platforma folosita de Golf 5, Passat si Audi A3, iar vechiul model a primit in plus denumirea Tour si a continuat sa fie vandut in mai multe tari in care pretul mic l-a pastrat in atentia cumparatorilor. In Romania cea mai ieftina Octavia Tour costa 10.399 euro si este echipata cu motorul 1.4 l, 75 CP.

Opel Astra Classic

Opel Astra este unul din modelele de traditie ale constructorului german, parte a gigantului american General Motors. Astra a aparut pe lume in 1979, fiind distribuit sub diferite nume, pe toate continentele: Vauxhall in Marea Britanie, Holden in Australia si Asia, Chevrolet in America de Sud. In anii '80 a fost disponibil chiar si in SUA, sub brandul Pontiac. Uzinele in care se produce Astra se afla si ele imprastiate in toate colturile lumii: Germania, Belgia, Marea Britanie, Brazilia, Africa de Sud, India, Polonia si Rusia.

Astra a preluat practic traditia unui alt nume greu din istoria Opel, Kadett, prima inlocuire facandu-se in 1979, in Marea Britanie, piata pe care Kadett D a devenit Astra. Numele Astra l-a purtat apoi si masina Daewoo Cielo, vanduta in diferite tari sub diverse marci si nume, oficial denumita Kadett E. Primul Astra veritabil, care a primit si particula A, a fost insa lansat in 1991, iar Astra B, actualul Astra Classic, urmandu-i in 1998 (acum 8 ani), in variante hatchback si sedan. Mai tarziu au aparut si versiunile coupé (2000) si cabrio (2002), ambele desenate de Bertone. Platforma sa a fost utilizata si pentru MPV-ul Zafira. O versiune a sa a fost dezvoltata sub numele Chevrolet Viva la uzinele GM-AvtoVAZ din Rusia. Motoarele cu care este disponibila astazi sunt 1.4 l, 16 v, 90 CP, 1.6l, 16v, 105 CP, pe benzina, si 1.7 CDTi, 80 CP, diesel. Cel mai mic pret este de 9.219 euro CIP.

Daewoo Matiz

Micul gigant coreean nu este doar un succes de piata al defunctei Daewoo Automobile, transformata in GM Daewoo, ci si un obiect de disputa internationala intre compania chineza Chery Automobile si GM. Isi are originile in modelul M100, cel care inlocuia in 1998 piticul Tico, dezvoltat pe o platforma Suzuki. Matiz, masina construita si in Romania dupa cumpararea uzinelor Oltcit de catre Daewoo, a fost vanduta si sub brandul Chevrolet, dar odata ajuns pe piata chineza s-a lovit de existenta unui vehicul identic produs de o companie locala, Chery Automobile.

Chery QQ era identic, iar GM i-a dat in judecata pe chinezi pentru furt. Asemanarea dintre cele doua masini era atat de mare, incat piesele de la una puteau fi folosite fara probleme la cealalta. Designul Matiz are la baza un concept realizat de Giugiaro, refuzat de Fiat si cumparat de GM. Dincolo de dimensiunile specifice clasei mini, Matiz s-a bucurat de un excelent motor de 800 cm cubi, in trei cilindri, cu un consum de invidiat si performante apreciabile.

In anul 2000, Daewoo a introdus o versiune facelift, denumita M150, iar dupa preluarea de catre GM a primit si un motor de 1.0 l. In 2004, la Salonul Auto de la Paris, GM a prezentat noul Matiz, sub noul brand Chevrolet primit de toate modelel Daewoo. Din pacate, Matiz 2 este tot un facelift, tinand cont de faptul ca nu este vorba despre o transformare completa. Pe piata autohtona, Matiz 2 este vandut sub numele Spark, in timp ce Daewoo Matiz se fabrica in continuare la Craiova, fiind si cel mai ieftin automobil disponibil in Romania, cu preturi incepand de la 5.299 de euro, cu toate taxele incluse.