Au investit 630 de milioane de euro din momentul preluarii companiei de la Pitesti si pina anul trecut inclusiv. Acum culeg roadele. „Logan by Renault“, copilul-minune al automobilului romanesc, s-a vindut ca piinea calda in Romania si pe pietele externe.

Deseori criticati pentru reducerile drastice de costuri la care au apelat pentru realizarea acestui model, francezii de la Renault comercializeaza Logan in prezent in 40 de tari. Urmeaza extinderea, astfel incit la sfirsitul acestui an Logan va fi vindut in 49 de tari.

Cu 49.206 unitati comercializate la extern in anii 2004-2005, Renault poate spune ca a pierdut pariul pentru „masina de 5.000 de euro“, dar l-a cistigat pe cel pentru „masina mondiala“. Este cea mai ambitioasa incercare de acest gen si primul succes dupa esecul inregistrat de Fiat o data cu inceperea productiei modelului Palio in 1996.

La inceput a fost cuvintul... lista

„Logan by Renault“ a avut o lista de asteptare de citeva luni, atit in Romania, cit si pe pietele externe. Lansat oficial in luna iunie 2004 la Paris, Logan a inceput sa fie comercializat in Romania incepind cu septembrie acelasi an. Comercializarea in Europa occidentala, Franta, Spania, Germania, Belgia, Elvetia, Olanda, Italia si Austria, a inceput pe 9 iunie 2005.

Numai in Franta, comenzile au depasit cifra de 9.000, la doar trei luni de la lansarea pe aceasta piata.

Primele rechemari din istorie

Dupa patru luni de la inceperea comercializarii, Automobile Dacia a rechemat in service, in ianuarie 2005, un lot de 15.169 de vehicule Logan pentru un control al cricului si o inlocuire preventiva a acestuia. Potrivit oficialilor companiei, motivul a fost o eventuala lipsa de rigiditate a tijei de sustinere care ar fi putut conduce in timp la o functionare defectuoasa a cricului.

Cu toate acestea, acest masiv call-back a avut si alte motive.

Cu aceeasi ocazie, s-au mai efectuat pe lotul respectiv doua controale. Verificarea pozitionarii cablajului motor s-a produs la 2.300 de vehicule, iar reprogramarea, acolo unde a fost cazul, a calculatorului motor pentru alte 2.549 de Loganuri, deoarece consumul inregistrat de aceste autoturisme era foarte mare in comparatie cu datele furnizate de producator. Aceasta operatiune a costat Dacia aproximativ 300.000 de euro.

In noiembrie anul trecut, Automobile Dacia a rechemat un al doilea lot in service, pentru un control tehnic. Au fost vizate un numar de peste 2.700 de Loganuri produse intre 5 si 19 septembrie 2005, susceptibile de unele probleme aparute la scaunele fata. Rechemarea a afectat si 100 de Loganuri comercializate in Franta.

Astfel, din cauza unor puncte de sudura slabe la nivelul armaturii scaunelor, la trecerea peste denivelari accentuate sau in cazul persoanelor supraponderale spatarul s-ar putea inclina pe spate. Conform unor surse din interiorul uzinei, defectiunea a survenit ca urmare a lipsei de experienta a celor responsabili cu sudarea armaturii scaunelor.

Cele doua rechemari au fost primele de acest gen din istoria automobilului romanesc. Ele sint o practica normala pentru orice constructor auto serios din Occident. Pe plan international, primele actiuni de acest gen au inceput in anii ’60.

Trei stele la Euro NCAP

Primul model Dacia testat de Euro NCAP a primit trei stele dintr-un maximum de cinci la capitolul siguranta pasagerilor in cazul unui accident. Francezii sint insa multumiti de rezultat, la care se asteptau. „Logan ofera un nivel de securitate optim pentru acest nivel de gama“, a spus Jacques Faure, responsabil pentru securitatea pasiva la Renault.

Cu toate acestea, dintre masinile construite dupa anul 2000, Logan este cel mai putin sigur model compact. De asemenea, Dacia este departe de standardele Renault, care are opt modele cu punctajul maxim de cinci stele. Logan a obtinut acelasi punctaj ca Matizul celor de la Daewoo. Fata de concurentul Skoda Fabia, Logan are cu o stea mai putin, iar fata de fratele Clio – mai putin cu doua stele.

Nemtii si-au dat cu ADAC in cap

Dupa ce au rasturnat Loganul la 65 de kilometri pe ora in cadrul testului elanului, reprezentantii automobil clubului german ADAC au recunoscut ca esecul Daciei a fost provocat de uzura pneurilor.

In luna iulie a anului trecut, un autoturism Dacia Logan s-a rasturnat la testul de evitare a unui obstacol efectuat de ADAC. Germanii au sustinut, la acea vreme, ca acesta este efectul unei reglari inadecvate a trenului de rulare. Potrivit comunicatului, incidentul a aparut la sedinta foto organizata dupa o serie de teste de evitare la care nu au aparut probleme.

Citeste si:

Oficialii ADAC si cei ai Renault au stabilit ca cea mai probabila cauza a rasturnarii autoturismului a fost uzura pneurilor masinii cauzata dupa efectuarea unor teste anterioare.

Reprezentantii ADAC au efectuat teste cu raze X asupra anvelopelor, in urma carora s-a constatat ca incercarile anterioare de evitare a obstacolelor, efectuate cu aceeasi masina, au afectat corzile de sirma din cadrul pneului. Anvelopele au fost analizate si de producator, care a afirmat ca uzura acestora a fost mai profunda decit se putea observa cu ochiul liber. „Acest tip de defectiuni aparute la o anvelopa nu ar fi putut proveni decit in urma testelor efectuate si nu poate surveni in cazul unei utilizari normale a vehiculului pe drum. Dupa testele intreprinse ulterior, la care s-au folosit cauciucuri noi, Logan nu s-a mai rasturnat“, a explicat ADAC intr-un comunicat.

Design versus functionalitate

François Fourmont sustine ca impunerea de limite de costuri stricte pentru echipele de designeri a mentinut costurile de design la 265 de milioane de euro, de trei pina la patru ori mai putin decit costurile dezvoltarii de la zero a autovehiculului, citeaza „Financial Times“.

Expertii auto romani sustin si ei ca designul este cel putin controversat, dar admit ca la aceasta categorie de pret este prea putin important.

„Logan nu a fost niciodata o masina frumoasa. De fapt, nici nu a fost construita pentru asta si deci nu are cum sa fie o revolutie in materie de design“, a declarat Cristian Iovitu, redactor-sef al revistei „Top Gear“. Alexandru Sincan, redactor-sef adjunct la „Auto Motor si Sport“, crede ca „nu se poate spune ca au studiat esteticul in mod special“.

Rezultate record

Anul 2005 a marcat, pentru cel mai important producator local de automobile, primul an de profitabilitate si o cifra de afaceri record. „Cresterea puternica a vinzarilor sub efectul succesului comercial al modelului Logan a permis Daciei sa obtina in 2005 un rezultat financiar net pozitiv de 57 de milioane de euro“, a declarat directorul general al companiei, François Fourmont.

Pe ansamblul anului trecut, vinzarile Dacia au urcat cu 70,6%, peste nivelul consemnat in 2004, si au ajuns la 164.406 unitati. Din septembrie 2004 si pina la sfirsitul primului trimestru din 2005, Automobile Dacia a vindut peste 190.000 de Loganuri.

Alaturi de Petrom, Mittal Steel Galati, Electrica Bucuresti, grupul Rompetrol si Metro Cash & Carry, Dacia a intrat anul trecut in clubul miliardarilor.

Cifra de afaceri a companiei aproape ca s-a dublat in 2005 si a ajuns la 1,2 miliarde de euro. Contributia exportului la aceasta cifra a fost de 348 de milioane de euro, de trei ori mai mult decit nivelul din 2004.

Din activitatea de piese de schimb, Dacia a obtinut pe acest segment o cifra de afaceri de 122 de milioane de euro, ceea ce inseamna aproximativ 10% din rezultatul total al marcii.

Renault Industrie Roumanie, compania care gestioneaza activitatea centrului de export CKD Logan, a raportat o cifra de afaceri de 131 de milioane de euro la sfirsitul anului trecut. Astfel, cifra de afaceri cumulata a Dacia si RIR a atins nivelul de 1,32 de miliarde de euro.

Potrivit lui Constantin Stroe, vicepresedinte al Consiliului de Administratie de la Automobile Dacia, Grupul Renault-Nissan intentioneaza ca, pina in 2007, sa produca aproximativ 700.000 de Dacia Logan pe plan mondial, dintre care 300.000 in Romania. Productia ar urma sa atinga un milion de exemplare pina in 2010.

Holdingul financiar Citigroup prevede ca, la vinzari de 700.000 de unitati, cu un pret mediu de 7.000 de euro si cu o marja operationala de 5%, Logan ar reprezenta 18% din vinzarile de patru milioane de automobile vizate de Renault pentru 2010, dar numai 7% din profitul neimpozitat si 4% din profitul net.

Logan pina in 2014

Dacia Logan va fi produsa timp de cel putin 8-10 ani. Prima restilizare a modelului va avea loc cel mai probabil in 2008 sau 2009. Conform oficialilor Dacia, la jumatatea acestei durate de viata ar trebui sa ne asteptam la un face-lift al Loganului. „Ar fi o fantezie sa credem ca Logan va avea o viata la fel de lunga ca si Dacia 1300. Logan are in spate o familie: anul acesta va fi lansata varianta break, iar in 2007 varianta furgon“, a declarat vicepresedintele Automobile Dacia.

Repere importante

2 iunie 2004: lansare Paris, Technocentre
9 septembrie 2004: lansare comerciala (Romania si export)
Ianuarie 2005: prima rechemare in service – 15.169 de vehicule
29 martie 2005: inaugurare centrul de export CKD Logan
9 iunie 2005: lansare comerciala Europa Occidentala (Franta, Spania, Germania, Belgia, Elvetia, Olanda, Italia si Austria)
28 iunie 2005: Logan a obtinut 3 stele la testele Euro NCAP
9 septembrie 2005: lansare varianta diesel 1.5 dCi
Noiembrie 2005: a doua rechemare in service – 2.700 de vehicule
Martie 2006: primul show-car din istoria Dacia: Logan Steppe.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4606&art=33&cHash=fcfbeb596b