Studiul a fost realizat printr-o metodologie de tip cantitativ, prin intermediul unui chestionar administrat online. Dimensiunea esantionului a fost de 551 de respondenti, care sunt posesori de carnet de conducere si conduc frecvent o masina (proprietate personala sau nu).

Cei mai multi dintre respondentii la studiu sunt barbati - 65% din esantion. Cat priveste varsta participantilor, 64,6% dintre ei sunt persoane tinere, cu varste pana in 40 de ani, majoritatea rezidenti in mediul urban. Distributia pe orase a participantilor la cercetare indica faptul ca 32% dintre respondenti sunt rezidenti in Bucuresti, 41%, in orase mari si foarte mari, in timp ce 27 locuiesc in orase sub 100 000 de locuitori.

Groomerii – persoanele care isi alinta masina, sunt in marea lor majoritate, barbati

Studiul scoate la iveala faptul ca majoritatea barbatilor obisnuiesc sa ii confere masinii pe care o conduc un nume de alint. Groomerii, asa cum sunt denumite persoanele care isi alinta masina, au fost inspirati in alegerea numelui de performantele masinii, forma si dimensiunea caroseriei (aproximativ 20 de procente), de experiente personale traite „impreuna cu masina” (17,4%) sau traduc prin numele de alint sentimente sau stari emotionale pe care le asociaza cu masina (15%).
77% dintre respondentii inclusi in esantion au precizat ca folosesc un nume de alint pentru masina pe care o conduc. Dintre acestia, 62% sunt barbati si doar 38 de procente sunt reprezentate de persoane de gen feminin.

De asemenea, culoarea masinii este o sursa de inspiratie pentru 13,3% dintre persoanele intervievate, iar 12% au ales un nume care sa reflecte numele sau caracteristicile marcii. 10,3% dintre respondenti recunosc ca nu au ales ei porecla masinii, dar o utilizeaza. In acest caz, masina a fost botezata de prieteni sau de un membru al familiei.

Filmele, piesele muzicale, proverbele sau numerele de inmatriculare sunt surse importante in alegerea unei porecle.

Indiferent de sursa de inspiratie, numele de alint este exprimat printr-un diminutiv in mai mult de 80% dintre cazuri: Micuta Mo, Lebaduta, Citronel, Gandacel, Corsuta, Verzulica sau Opelas.

Masina-ocrotitoare, masina-iubita, masina-confidenta

Pentru cei mai multi dintre respondenti, numele de alint reflecta relatia speciala pe care o au cu masina pe care o conduc. Astfel, un segment semnificativ al Groomerilor, 22%, considera ca masina are un rol ocrotitor in raport cu soferul, il duce la birou, acasa sau in excursii, la intalnirile cu cei dragi. Groomerii care se simt ocrotiti de masina aleg nume precum Sufletel, Sfantul, Parascheva, Papusica.

Citeste si:

O alta categorie a Groomerilor (20%) se refera la masina ca la o iubita sau logodnica rasfatata si care consuma multi bani. Ideea de rasfat este sugerata de timpul alocat intretinerii masinii. Numele preferate sunt de tipul Iubi, Iubita, Logodnica, Iubareata, Bijuteria, Biju.

O alta categorie de respondenti se raporteaza la masina ca la un alter ego, imprumutand poreclele lor masinilor. Acest segment reprezinta 19% dintre persoanele care obisnuiesc ca utilizeze un nume pentru a-si rasfata masina.

In opinia a 17% dintre Groomeriiintevievati, masina poate juca si un rol matern, fiind asociata cu o mama sau o bunica. Respondentii din aceasta categorie se vor adresa masinii cu apelative precum Batranica, Bubuta, Babuta, Babu.

O ultima categorie de Groomeri este cea a respondentilor care considera masina o prietena sau o confidenta, care se poarta frumos si le iarta greselile din trafic. Pentru soferii care obisnuiesc sa petreaca mult timp pe drum, masina devine un confident foarte bun, dispus sa asculte probleme si griji de-a lungul a mai multe sute de kilometri. Proprietarii de masini din acest segment se orienteaza si catre nume de flori precum Margareta sau Narcisa, declarand ca masina este ”frumoasa ca o floare”. Aceasta relatie speciala se datoreaza si faptului ca proprietarii au facut eforturi pentru a-si achizitiona o masina pe care si-o doreau de mai multa vreme.

Studiul arata ca barbatii tind sa dezvolte relatii mai apropiate cu masinile pe care le conduc, in comparatie cu femeile, avand comportamente de grooming mai numeroase si mai nuantate. Complementar poreclelor, barbatii aleg si alte tipuri de personalizari ale masinii, mai ales prin accesorii care sa ii creasca performantele sau sa ii estetizeze aspectul: kituri sport, sisteme audio performante, colantari, jante din aliaj.