Cum numarul de roboti este in crestere, ramane de vazut cat timp Dacia va mai pastra cei 14.000 de angajati. Pe de alta parte, in viitor, Dacia ar putea sa gaseasca din ce in ce mai greu angajati intrucat majoritatea tinerilor merg la studii universitare sau pleaca in strainatate.

Anul acesta, trei linii de prese au fost robotizate pentru eliminarea riscurilor de securitate si diminuarea retusurilor. Prima linie de prese automata pe care se realizeaza piese de dimensiuni mari a fost instalata in urma cu doi ani in departamentul Presaj.

Presaj

Si in departamentul Caroserie, linia de asamblare a modelelor Dacia este prevazuta cu un sistem automatizat. Robotizarea liniilor de fabricatie a caroseriilor de vehicule permite eliminarea unor posturi de sudura neergonomice pentru operatori. In prezent, in unele posturi de lucru sunt folositi clesti mari de sudura pentru accesul in anumite zone unde operatiile de sudura erau mai dificil de realizat manual. Robotii de sudura pot realiza mai multe puncte de sudura a caroseriilor intr-un timp dat decat operatorii. In total, aici sunt 82 de roboti ABB.

caroserie

Citeste si:

In Montaj, in vara anului 2014 a fost realizata linia cu inaltime variabila pe care caroseriile se ajusteaza in functie de post, pentru a permite operatorilor sa monteze piesele in cele mai bune conditii de ergonomie. In diverse zone ale departamentului au fost amplasate covoare rulante. In plus, zona de picking-kitting, unde sunt realizate colectiile de piese care trebuie montate pe fiecare vehicul, a fost extinsa. Toate aceste modificari au fost implementate pentru a facilita munca operatorilor.

Montaj

„Sunt transformari vizibile in fiecare departament, fie ca vorbim de Presaj, Caroserie, Vopsitorie sau Montaj. Oamenii implicati in procesele de fabricatie, inclusiv in zonele unde exista roboti, beneficiaza de formari permanente... 93% din productia de vehicule a Dacia merge la export. Vorbim de clienti din culturi diferite, cu exigente diferite. Progresiv, am eliminat riscurile de accidente in anumite posturi manuale, care presupuneau operatii dificile din punct de vedere ergonomic, cu implementarea robotilor. Aceste schimbari se reflecta si in conditiile de munca ale angajatilor”, a declarat Cornel Olendraru, director Uzina Vehicule Dacia.

Uzina Vehicule Dacia

  • 7.600 salariati
  • capacitate totala de productie : 350.000 de vehicule/an
  • productie 2014 : 339.000
  • 93% din productie este exportata
  • modele produse : Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway, Duster si Renault Symbol
  • o masina iese la fiecare 55 de secunde (cadenta zilnica maxima 1.389 vehicule, lucru in trei echipe)
  • 5 millioane de vehicule produse in 46 de ani

Uzina Mecanica si Sasiuri

O parte dintre procesele de fabricatie mecanica sunt robotizate si in departamentul in care se asambleaza motoarele Energy Tce 90. Astfel, operatiile de manipulare a pieselor, de strangere a pieselor si de control al conformitatii motorului, sunt robotizate.

Dacia

In departamentul unde se produc cutiile de viteze de tip TL (sase rapoarte), fabricate la Uzina Mecanica si Sasiuri, exista tehnologii noi: instalatii de control 3D, bancuri de teste pentru control acustic si vibratii, calire sub presa, masini de transfer pentru uzinaj. Productia acestui departament este expediata catre Uzina Vehicule, pentru gama Duster, si la export, catre uzine ale Aliantei Renault-Nissan.

„Angajatii s-au adaptat evolutiei in materie de tehnologie. Ea n-a venit brusc, ci treptat. O noua meserie a luat nastere: automatist - cel care programeaza si supravegheaza robotii si procesele de fabricatie robotizate”, a declarat Philippe Nottez, directorul uzinei Mecanica si Sasiuri.

Investitiile realizate pe platforma industriala de la Mioveni pentru modernizarea uzinelor, intre anii 2000 si 2014, se ridica la aproximativ 1,9 miliarde de euro, din care 18,5 milioane de euro in conditii de munca.

  • 3.700 salariati
  • productie motoare, cutii de viteze, sasiuri si alte organe mecanice
  • productie motoare 2014 : 332.323
  • productie cutii de viteze 2014 : 595.972
  • 70% din productia uzinei este exportata catre Uzine ale Grupului Renault
  • 2 millioane de motoare K7x in 10 ani

Salariul mediu brut pentru operatori a fost anul trecut de 4.328 lei. Acesta include salariul de baza, spor de vechime, ore suplimentare si prime.

Romania este din ce in ce mai profitabila pentru Automobile-Dacia care a devenit pentru prima data cea mai mare companie din sud-estul Europei detronand gigantul OMV Petrom. Veniturile constructorului roman de automobile au urcat anul trecut cu 2% la 4,24 miliarde de euro, iar profitul net a crescut la 82 de milioane de euro.