"Institutiile verifica daca investitorului coreean care a beneficiat prin legea de privatizare a Daewoo de mai multe facilitati si-a respectat sau nu obligatiile. Daca sunt facilitati de ordin fiscal pe care nu le-a respectat, le cuantificam si cerem banii inapoi", a spus Seres, citat de NewsIn.

Intrebat de ce aceste verificari s-au demarat dupa rascumpararea de catre stat a fabricii de automobile craiovene, ministrul a spus ca timp de doi ani avocatii ministerului au studiat mai multe variante si au decis ca asta e cea mai buna solutie. "Daca ar fi fost posibila o astfel de varianta, de anulare a contractului, normal ca statul roman nu ar mai fi plaatit 60 de milioane de dolarica sa preia societatea", a adaugat Seres.

Ministrul economiei a afirmat ca pana in prezent si-au manifestat interesul pentru participarea la privatizarea Daewoo Craiova, companiile Ford, General Motors, grupul indian Tata si Cherry Automobile din China.La mijlocul saptamanii trecute statul roman a reintrat in posesia Daewoo Craiova prin semnarea de catre Daewoo Motor Co. Ltd Coreea si Daewoo Automobile Romania SA a Certificatului de Finalizare a Tranzactiei. Prin semnarea Certificatului, compania romana a rascumparat 51% din actiunile detinute de compania coreeana si a fost reglementata problema creantelor intre cele doua societati.

Guvernul a aprobat, la inceputul lunii septembrie, contractul de preluare de catre statul roman de la Daewoo Motor Coreea a 51% din fabrica de automobile Daewoo Craiova. Statul roman, reprezentat de Automobile Craiova, a redobandit controlul asupra fabricii de automobile Daewoo, prin semnarea contractului de transfer de actiuni si tranzactie asupra creantelor intre Daewoo Motor Co. Ltd Coreea si Daewoo Automobile Romania.

Citeste si:

Daewoo Craiova si-a rascumparat cu bani din bugetul sau 51% din capitalul social, coreenii primind in schimb 60 de milioane de dolari (pachetul de actiuni avand valoarea de 50 de milioane de dolari, iar 10 milioane de dolari reprezentand datoriile uzinei catre firme din grupul Daewoo).

La momentul semnarii, ministrului Seres spunea ca intr-o anexa a contractului de preluare, partea coreeana si-a asumat acoperirea unor datorii in valoare de aproximativ 530 milioane de dolari. "Este putin probabil sa apara si alti creditori care sa ceara ca Daewoo Craiova sa le plateasca sume suplimentare fata de aceste 530 de milioane de dolari. Parerea mea este ca un astfel de lucru nu se va intampla", afirma oficialul.

Negocierile dintre reprezentantii MEC si partea coreeana pentru reintrarea in portofoliul statului a fabricii de automobile din Craiova au durat aproximativ un an de zile. Cea mai spinoasa problema a fost generata de dorinta autoritatilor romane ca Daewoo Motor sa-si asume preluarea tuturor datoriilor pe care posibili creditori le-ar revendica, in afara datoriilor certe in valoare de apoximativ 500 de milioane de euro pe care compania coreeana si le-a asumat intr-o prima faza.

In urma tranzactiei, statul detine 100% din capitalul social al Daewoo Craiova prin intermediul companiei Automobile Craiova SA, la care MEC este actionar majoritar, controland 72,4% din capitalul social. Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994 ca societate mixta creata de Automobile Craiova si grupul sud-coreean Daewoo. Grupul Daewoo a intrat in 1999 in faliment, fiind cumparat partial de General Motors, care insa a refuzat sa preia si fabrica din Romania. Fabrica de la Craiova este urmasa Oltcit