"Taxa pe prima inmatriculare se adreseaza celor care doresc sa cumpere autovehicule si este o taxa pentru stoparea importurilor autovehiculelor uzate. Nu este insa corect sa ii taxam si pe cei care au activitate comerciala si platesc deja impozite. Valoarea acestei taxe conduce la cresterea cu minimum 12-13% a pretului de achizitie a autovehiculelor comerciale noi, care respecta cele mai inalte norme de poluare si siguranta rutiera, ajungand la peste 100% la autovehiculele din clase de poluare inferioare", a precizat citat de NewsIn vicepresedintele Uniunii Nationale a Transpotatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), Ion Lixandru.

in cazul autovehiculele de marfa achizitionate in leasing ale caror contracte se incheie dupa 1 ianuarie 2007 si care respecta, in majoritate, normele de poluare Euro 3 se va plati, potrivit noului cod fiscal, taxa speciala de inmatriculare chiar daca taxa a fost initial introdusa in vederea prevenirii importului masiv de autoturisme poluante non-Euro.

Potrivit vicepresedintelui UNTRR, introducerea taxei speciale, coroborata cu accizele aplicate pentru autovehiculele de marfa, va conduce la aparitia unor discrepante de proportii intre operatorii de transport romani si cei din celelalte state UE.

Aceste diferente vor duce la incetinirea activitatii de transport rutier in Romania. Aplicarea taxei speciale se va face pe baza unei formule potrivit careia indicatorii vor fi calculati in functie de vechimea masinii, de capacitate si norma de poluare. Din estimarile UNTRR, pentru un autovehicul Euro 3 cu o vechime de trei ani, achizitie care conduce la innoirea parcului auto existent in Romania taxa speciala ajunge la 24.398 de euro.

O alta problema ridicata de reprezentantii Uniunii se refera la faptul ca noua prevedere nu explica exact daca taxa speciala va fi valabila doar pentru importuri, fiind posibila aplicarea ei la autoturismele autohtone noi.

Citeste si:

Vicepresedintele UNTRR ii considera vinovati pe cei de la APIA, care au fost initiatorii acestei taxei. "Se temeau ca vor fi in pierdere dupa 1 ianuarie 2007, insa acum noua legislatie i-a afectat si pe ei", a subliniat Lixandru.

Reprezentantii Uniunii s-au intalnit in luna septembrie cu ministrul finantelor publice Sebastian Vladescu si cu ministrul transporturilor Radu Berceanu pentru a discuta problema taxei, dicutiile urmand sa fie reluate in cursul acestei saptamani.

Referitor la intalnira cu ministrul transporturilor, vicepresedintele UNTRR a declarat ca Berceanu a fost surprins de insistenta de a introduce acesta taxa de prima inmatriculare. "Solicitam reprezentantilor Ministerului Finantelor Publice sa modifice prevederile din Codul Fiscal referitoare la taxa de prima inmatriculare prin exceptarea autovehiculelor comerciale. Nu trebuie sa impovaram operatorii cu taxe, mai ales ca nu stim unde se duc acesti bani si ce gauri trebuie acoperite cu ei. Cei de la Finante au incercat sa vina cu o solutie care sa amelioreze situatia exceptand de la aplicare taxei a autovehiculelor folosite in scop industrial si agricol", a mai spus Lixandru. Vicepresedintele a adaugat ca exista posibilitatea ca dupa 6 decembrie sa fie organizata o actiune de protest cu camioane in fata sediului MFP.

Potrivit calculelor reprezentantilor UNTRR, pentru o masina cu o capacitate de 1900 cmc, cu o vechime de doi ani, Euro 3, achizitionata in strainatate cu 7.000 de euro, taxa de prima inmatriculare ar putea varia intre 1.700 si 2.000 de euro. De asemenea, pentru un Mercedes sau un BMW achizitionat cu 10.000 de euro, de 3.500 cmc, Euro 3, cu o vechime de doi ani, taxa speciala va fi mai mare de 7.000 de euro. Pentru o Skoda sau un Opel Astra cu o vechime de doi ani si jumatate-trei ani, Euro 3, pentru care s-ar putea plati intre 8.500 si 9.500 de euro, taxa de prima inmatriculare va ajunge la peste 3.500 de euro.