Automobilele cotate in jurul a 7.000 de euro prind foarte repede in tarile in curs de dezvoltare, pe piete cum ar fi India, Europa de Est sau America Latina. Potentialul acestor tari este vanat de producatorii mari, pentru a isi consolida pozitia detinuta la nivel global. Majoritatea acestor modele nu ajung insa, in tarile din Europa de Vest sau pe continentul nord-american.

Modelul care a dat tonul acestei noi tendinte este sedanul de familie, Dacia Logan. Lansat in 2004, Loganul are un pret de pornire de 6.400 de euro in Romania si 7.400 de euro in showroom-urile din Germania, cam jumatate din pretul unui sedan de provenienta vestica. De la aparitie si pana in prezent, modelul a creat controversa atat in randul cumparatorilor cat si in cel al concurentei, fenomen ce a stimulat vanzarile, doar in primele opt luni ale anului curent vanzandu-se 143.000 de unitati.

Indienii de la Tata, anunta coborarea stachetei, in ceea ce priveste pretul unui model nou, mult sub cel al producatorului din Mioveni. Automobilul de 1.780 de euro va intra in productie incepand cu luna iulie a anului viitor. Publicul tinta pentru acest model va fi cel autohton, in special posesorii de motociclete, care isi doresc sa faca pasul spre patru roti. Target-ul de vanzari va fi de 1 milion de unitati anual. Modelul de aproape 2.000 de dolari va inaugura un nou segment in momentul aparitiei, denumit ultra-low-cost, momentan pe piata neexistand nicio varianta noua care sa poata fi achiztionata in schimbul acestei sume.

Producatorii consacrati vor trebui sa aplice moderat aceasta reteta, pentru a isi proteja imaginea de marca, construita cu greu. Dupa perioade indelungate in care au pus la dispozitie clientilor optionale tot mai exclusiviste, constructorii auto vor trebui sa se intoarca la radacini pentru a se alinia actualelor tendinte.

Citeste si:

Conceptul Up de la Volkswagen, prezentat la Frankfurt, se va materializa intr-un automobil de clasa mica, pentru pietele emergente, cu un pret cuprins intre 5.000 si 7.000 de euro. Toyota, cel mai important producator mondial, va ataca, de asemenea, segmentul low-cost printr-un model destinat pietelor din Rusia, China si Brazilia. In afara de planurile de viitor niponii, arunca in teren un minicar de aproape 5.000 de euro, bazat pe conceptul IQ, prezentat in premiera mondiala la salonul de la Frankfurt.

John Fleming, presedintele Ford Europe, citat de Automotive News a declarat ca are in vedere adugarea unor modele economice in portofoliul marci, pentru a aborda pietele cu un potential de crestere neexplotat, dar un plan de dezvoltare nu a fost cristalizat inca.

De asemenea, Opel ar putea produce masini accesibile intr-un viitor apropiat. Hans Demant, managing director al marci, vede insa cu oarecare retinere constructia modelelor low-cost, considerand ca siguranta nu trebuie ignorata in favoarea pretului, conform Automotive News.

Glenn Mercer, analist UBS, considera ca acest segment va genera cresterile spectaculoase, in ceea ce priveste volumul de vanzari, pentru viitori ani. Analistul ii mai sfatuieste pe producatori, conform Automotive News, sa produca rapid un concurent pentru Logan pentru a tine pasul cu Renault pe pietele emergente.