Salonul International de Automobile Bucuresti se doreste a fi in aceasta an cea mai ampla manifestare de profil organizata in Romania, aducand sub aceeasi cupola atat reprezentantii lumii auto, cat si jurnalistii si consumatorii. Organizata intr-o locatie noua, editia din acest an a generat opinii contradictorii, prin prisma accesului dificil, dar a surprins prin etalarea majoritatii modelelor disponibile in portofoliul importatorilor.

Suprafata alocata spatiului expozitional este una de 50.000 mp impartita in trei zone, una destinata expozantilor de autoturisme, situata in trei corturi, una in aer liber pentru vehiculele comerciale si cea pentru expozantii de accesorii si subansamble delimitata in fosta hala Metro Otopeni.

Prin comparatie cu saloanele din tarile vecine, SIAB beneficiaza de suprafata cea mai generoasa. Motorshow-ul din Moscova, desfasurat intre 29 august si 2 septembrie, s-a intins pe o arie de 32,250 mp, in timp ce expozitia de profil din Praga din 2006 s-a desfasurat pe o suprafata de doar 10.387 mp, in cadrul complexului Industrial Palace din capitala Cehiei. Expozitia de la Frankfurt se intinde pe aproximativ 220.000 mp, strabaterea de la un cap la altul necesitand 45 de minute.

Alegerea unei noi locatii a crescut cheltuielile de organizare cu 25-30%, conform organizatorilor, profitabilitatea evenimentului fiind diminuata de 10%. In cadrul conferintei, ce a prefatat deschiderea oficiala, organizatorii au declarat ca se urmareste instituirea unei locatii de desfasurare permanente pentru SIAB la fostul Metro Otopeni. Infrastructura deficitara si lucrarile de reabilitare contrazic ambitiile APIA, nervii vizitatorilor fiind pusi la grea incercare in ambuteiajele interminabile si in tentativele de a gasi un loc de parcare adecvat, cele 2500 de spatii destinate automobilelor fiind insuficiente pentru afluxul din weekend.

Numarul vizitatorilor asteptati in incinta salonului este de 300.000 in timpul celor zece zile de desfasurare. La acest capitol SIAB-ul nu prea are un rival in zona, salonul de la Moscova adunand 104.150 vizitatori in cele 5 zile de desfasurare, iar la Praga s-au adunat un numar de 29.210 pasionati pentu editia anterioara. Cehii prevad un numar crescut cu 15-20% pentru acest an, dar cu siguranta nu se vor atinge cifre apropiate de ce se intampla in Romania.

Citeste si:

Comparand insa cu saloanele europene fruntase, de la Frankfurt sau Paris, cifrele SIAB-ului nu mai par atat de spectaculoase. La IAA s-au strans in acest an aproape un milion de vizitatori din 125 de tari, iar salonul francez a gazduit in cele doua saptamani, la ultima editie, 1.431.883 de vizitatori. Mondial de l'Automobile se desfasoara in anii pari pentru a nu interfera cu cel de la Frankfurt.

Din punct de vedere al modelelor expuse, SIAB-ul se lauda cu 50 de premiere nationale si o premiera mondiala, Dacia Logan Pick-up. O comparatie cu saloanele din liga superioara ar putea parea putin hilara, la recent incheiatul IAA, germanii s-au putut delecta cu nu mai putin de 88 premiere mondiale, dintre care 46 au venit din partea propriilor producatori. Constructorii de masini isi pastreaza de obicei lansarile importante pentru saloanele mari sau pentru cele desfasurate in tarile in care aceste modele sunt fabricate, astfel explicandu-se discrepanta dintre expozitiile care tin capul de afis la nivel continental si cele considerate ca fiind in randul al doilea. Totusi, majoritatea premierelor noastre nationale au fost dezvelite cu doar cateva saptamani in urma la Frankfurt, deci nu multi se pot lauda ca le-au vazut “pe viu” .

Veniturile din vanzarea biletelor pentru SIAB pot fi apreciate, printr-un calcul simplu, la 1,1 milioane de euro, in timp ce pentru marile saloane aceste depasesc usor zece milioane de euro.

Un alt aspect relevant este acoperirea in media de care evenimentul se bucura, pentru SIAB organizatorii alocand aproximativ 1100 de acreditari, majoritatea jurnalistilor autohtoni, in timp ce la Frankfurt au fost prezenti 14.722 de jurnalisti, dintre care 40% din alte 94 de tari. La ultima editie pariziana, pentru a transpune in imagini si cuvinte, evenimentul a strans 11.072 oameni de presa, dintre care 65% jurnalisti straini.

In concluzie, SIAB a devenit un eveniment de referinta in regiune nu numai analizand cifrele, anuntate de organizatori, ci si prin faptul ca Salonul de la Budapesta a fost decalat din aceasta perioada pentru primavara anului viitor, datorita intercalarii intre saloanele de la Frankfurt si Bucuresti, doua saloane cu o notorietate superioara in randul producatorilor de automobile, conform presei maghiare. Salonul din Ungaria si-a pierdut treptat din popularitate, de la 200.000 de vizitatori acum zece ani scazand aproape la jumatate pentru editiile recente.