"Ford of Europe a spus ca va coopera in totalitate cu Comisia Europeana pentru a ajuta ducerea investigatiei la o concluzie satisfacatoare cat mai curand posibil", au spus miercuri reprezentantii Ford.

Guvernul a aprobat, miercuri, un memorandum prin care sunt suspendate dezbaterile din Parlament la proiectul de lege privind unele masuri pentru privatizarea SC Automobile Craiova, pana la decizia Comisiei Europene.

Proiectul de lege a fost aprobat de Guvern la mijlocul lunii septembrie si trimis Parlamentului. Actul normativ este depus in prezent la Comisia de privatizare din Senat, insa senatorii au amanat de mai multe ori dezabaterile pe acest proiect. Potrivit procedurii, Guvernul urmeaza sa sesizeze birourile permanente ale Senatului pentru retragerea proiectului de lege.

Proiectul de lege privind unele masuri pentru privatizarea SC Automobile Craiova a fost trimis de Guvern in Parlament la sfarsitul lunii septembrie, potrivit NewsIn.

Comisia Europeana a decis saptamana trecuta investigarea unei posibile acordari de ajutoare de stat in cazul Daewoo si a emis un ordin prin care cere Romaniei sa suspende orice acordare de ajutoare de stat care nu au fost in prealabil notificate Bruxelles-ului. Comisia a deschis o investigatie amanuntita asupra unor posibile ajutoare acordate in contextul privatizarii Automobile Craiova, fosta Daewoo Craiova, si vanzarii sale catre Ford Motor Company in septembrie 2007, a anuntat purtatorul de cuvant al comisarului pentru concurenta Neelie Kroes.

Mai mult, a aratat Todd, Romania a impus niste conditii privatizarii, si anume producerea a minimum 200.000 de masini in cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea activitatii curente timp de patru ani si pastrarea tuturor fostilor angajati ai Automobile Craiova si Daewoo Romania. "Comisia Europeana trebuie sa verifice daca aceste conditii au condus la un pret de vanzare mai mic decat cel care ar fi fost obtinut in cazul in care privatizarea ar fi fost neconditionata", a mai spus purtatorul de cuvant de la Comisia Europeana.

In plus, Romania pare sa fi schimbat conditiile privatizarii intr-un stadiu ulterior al procesului, ceea ce ar fi putut implica elemente suplimentare de ajutor, arata Bruxelles-ul.

Documentul arata ca a fost semnalat faptul ca guvernul roman a adoptat o lege speciala pentru privatizarea intreprinderii Automobile Craiova. "Se pare ca legea prevede anularea datoriilor producatorului de automobile si o garantie privind plata datoriilor catre celelalte filiale ale fostei intreprinderi Daewoo. In cadrul procedurii de licitatie nu s-a oferit asemenea masura celorlalti potentiali ofertanti", indica textul citat.

Comisia isi exprima preocuparea privind faptul ca este posibil ca privatizarea intreprinderii Automobile Craiova - printr-o licitatie supusa unor conditii - sa fi condus la un pret de vanzare mai mic si ar putea sa implice astfel un ajutor de stat. Conditiile vizau sa asigure mentinerea unui anumit nivel de productie si ajutorul ar putea astfel sa sprijine Automobile Craiova. Acest avantaj ar fi fost finantat prin venitul de vanzare la care statul a renuntat.

Citeste si:

Mai mult, daca s-ar dovedi ca noul investitor a beneficiat de o anulare a datoriilor de catre stat - odata ce situatia datoriilor Automobile Craiova a impiedicat in mod vizibil un anumit numar de investitori potentiali sa prezinte o oferta - atunci investitorul in cauza ar fi obtinut, de asemenea, un ajutor de stat.

Deschiderea unei investigatii acorda partilor interesate posibilitatea de a prezenta observatii privind masurile in cauza, mai arata Comisia.

Agentia romana de privatizare AVAS a impus anumite conditii in contractul de privatizare. In special, ofertantul declarat castigator trebuia sa asigure realizarea unui nivel de productie minim de 200 000 automobile in cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea unei activitati curente timp de patru ani si mentinerea a 3.900 de fosti angajati ai Automobile Craiova si Daewoo Romania.

Potrivit contractului de privatizare, publicat de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, obligatiile postprivatizare ale Ford se extind pe o durata de patru ani si vizeaza numarul de angajati preluati odata cu societatea si obiectul principal de activitate.

Totodata, contractul prevede sanctiuni pentru nerespectarea conditiilor privind numarul de unitati produse si a locurilor de munca aratand ca, in cazul in care schimba obiectul de activitate sau reduce numarul angajatilor sub 500, Ford va plati statului jumatate din pretul de cumparare de 57 milioane euro.

Contractul il mai obliga pe cumparator la plata a 25% din pretul de cumparare catre AVAS daca produce mai putin de 200 de mii de automobile anual, 10% in cazul in care produce intre 200 si 225 mii de unitati si 5% daca produce intre 200 si 225 de unitati. Prin contract Ford trebuie sa produca peste 250 mii automobile la sfarsitul celui de-al patrulea an de la data finalizarii tranzactiei si 300 mii la sfarsitul celui de-al patrulea an investitional.

Alte prevederi vizeaza nerespectarea clauzelor contractuale privind pastrarea numarului de 3.900 de angajati preluati la cumpararea societatii. Prin urmare, o reducere a numarului acestora sub 500 va atrage plata a 50% din pretul de cumparare, iar o diminuare sub 2.500 plata a 20% din pret. Scaderea numarului de angajati sub 3.000 va insemna plata a 10% din pret.

Pe de alta parte, presedintele comisiei de privatizare a Daewoo, Sebastian Vladescu, a declarat la sfarsitul lunii trecute ca AVAS va trimite, pana la sfarsitul lunii octombrie, o notificare la Comisia Europeana privind toate aspectele referitoare la concurenta si ajutor de stat ale privatizarii Automobile Craiova, data limita fiind 30 octombrie.

Vladescu a spus ca Ford va beneficia doar de ajutoare de stat care se incadreaza in schemele de ajutor admise de legislatia UE. Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu Ford Motor Company a fost semnat in 12 septembrie la Frankfurt.