Denumita "Masina Poporului", noul model fabricat de Tata Motors are patru locuri si un motor de 600 de centimetri cubi. Masina va fi produsa in 250.000 de exemplare anual, in conditiile in care se asteapta o cerere de circa un milion de unitati.

Restul productiei ar putea fi acoperita de dealeri sau de unitati satelit, care se vor ocupa de asamblarea masinii. Tata Motors ar putea exporta masina de 2.500 de dolari in zone ca Africa de Sud si America Centrala, relateaza Reuters, citat de NewsIn.

"Masina Poporului" lanseaza compania indiana Tata Motors in lupta pentru cucerirea pietelor emergente, cum ar fi Rusia, China si India. Masina de 2.500 de dolari - fabricata in principal din materiale plastice si asamblata cu adezivi moderni - este departe de marcile premium Jaguar si Land Rover pe care Tata Motors intentioneaza sa le cumpere de la Ford Motor Co. Masina va fi dezvaluita publicului, marti, de catre presedintele Tata Motors, Ratan Tata.

Noul model Tata a fost conceput pe baza studierii atente a pietei indiene, unde majoritatea familiilor folosesc motociclete ori scutere pentru a transporta patru persoane deodata, plus bagaje.

"Masina s-a bucurat de atentie internationala deosebita. Pentru Tata este o miscare buna pentru ca va intra in cartile de istorie, indiferent de cum va fi primita masina de public", a declarat reprezentantul J.D. Power in India, Mohit Arora.

Alti giganti din industria auto, cum ar fi Volkswagen, Toyota Motor Corp, Honda Motor Co si Fiat si-au anuntat intentia de a construi masini low-cost. Grupul franco-japonez Renault-Nissan, care inregistreaza vanzari bune la nivel mondial cu modelul Logan Sedan, lucreaza la construirea unei masini de 3.000 de dolari, in colaborare cu indienii de la Bajaj Auto Ltd, companie concurenta cu Tata Motors.

Citeste si:

"Masina poporului" vine pe piata intr-un moment in care pretul pentru un baril de petrol a ajuns la aproape 100 de dolari, precum si intr-un moment in care tehnologiile "verzi", mai putin poluante, cuceres industria auto. Nostalgicii asista la reinvierea Fiat-ului 500 si a modelelor britanice Mini, acum fabricate de BMW, scrie Reuters.

Fiat 500, la prima sa lansare, a reusit sa inlocuiasca milioane de scutere, iar la relansarea din 2007 a fost primit calduros. In India, mica masina Maruti 800, fabricata de guvernul indian in colaborare cu Suzuki, a jucat un rol similar in anii '80, oferind o alternativa moderna pentru optiunile de atunci care erau oricum limitate.

In prezent, piata auto indiana este detinuta in proportie de doua treimi de masini mici, pe fondul cresterii veniturilor clasei mijlocii. In India cele mai vandute masini sunt Maruti Alto si Hyundai Santro. Piata auto indiana ar trebui sa se dubleze pana in 2010, ajungand la circa doua milioane de unitati. Potrivit analistilor, in India au avut mereu succes masinile mici, iar factori ca pretul petrolului si limite mai stricte in ceea ce priveste emisiile de dioxid de carbon determina producatorii auto sa se reorienteze spre masini de clasa mica si medie.

Desi producatorii mondiali de autoturisme se orienteaza catre masini mici, ieftine, ecologistii spun ca asemenea vehicule pot fi poluante, la fel cum este si fabricarea lor. "Cand cobori preturile atat de mult, cum poti intruni conditiile de siguranta si cum te poti incadra in limitele de emisii?", a spus pentrtu Reuters Anumita Roychoudhury, cercetator la Centrul pentru Stiinta din New Delhi.

Compania Tata Motors, estimata la 7,8 miliarde de dolari, a produs primul automobil din istoria sa - un hatchback - acum zece ani.