Piata automobilelor europene a capatat cateva ticuri ce pot face previzibile multe dintre gesturile, analizele si deciziile celor care o comenteaza, in special ale jurnalistilor specializati. Astazi sunt preferate modelele de mici dimensiuni, care implica atat costuri mici de achizitie, cat si de intretinere, motoarele diesel, ca urmare a economiilor, macar teoretice, de carburant, si abia in cele din urma sunt apreciate masinile cu un design adorabil, cele care ne amintesc, la preturi ceva mai mici, de mult ravnitele „supercars“.

Anul acesta, marea batalie s-a dat intre un hatchback al clasei „supermini" si o limuzina de clasa medie, doua automobile total diferite din punctul de vedere al conceptului, dar asemanatoare prin prisma calitatii produsului finit. Renault a pus la bataie noul Clio, un exemplu stralucitor de abordare a cerintelor pietei, cu foarte multe asemanari, daca tinem cont de ideile care au condus la crearea modelului, cu prima generatie Clio, cea care a castigat titlul in 1991.

Clio reuseste, la cea de-a treia generatie, sa aduca multe din calitatile unui alt hatchback celebru, VW Golf, la preturi accesibile oricarui cetatean al Europei. Asta inseamna spatiu intr-o caroserie de mici dimensiuni, calitate a materialor si a finisajelor, motorizari atractive si, mai ales, un look placut, modern, care poate rezista de-a lungul a cinci-sase ani fara teama ca s-ar invechi inainte de termen.

Renault Clio III a castigat datorita celor mai multe voturi pe prima pozitie, dar a avut doar 5 puncte in fata locului doi, intr-o competitie extrem de stransa (fiecare finalist a fost plasat pe locul intai de cel putin un membru al juriului).

Calitatile cele mai apreciate au fost calitatea, siguranta pasagerilor, confortul, spatiul interior si a fost descrisa in repetate randuri ca viitor standard pentru clasa sa (a ajuns deja la 4 metri). Unul dintre ziaristii din juriu a declarat ca o considera „o excelenta masina mica“ si ca „ar trebui sa fie o sursa de inspiratie pentru cele mai mari“. 256 puncte
VW Passat, marele rival in competitie, are cel putin la fel de multe calitati, dar si un mare dezavantaj: pretul aproape dublu fata de castigator si, implicit, adresabilitatea catre o patura sociala din ce in ce mai putin agreata intr-un continent in care accentele socialiste sunt tot mai pronuntate. Celelalte finaliste care au punctat pentru a intra in „top 7“ sunt, de asemenea, modele reusite si, destul de interesant, fiecare face parte din alta clasa, desi regulamentul de punctare nu cere acest lucru. 251 puncte

Alfa Romeo 159, al treilea clasat in finala, a fost considerat de toata lumea cel mai frumos automobil din concurs, designul sau fiind cu siguranta determinant pentru ocuparea acestei pozitii. Din motivarile ziaristilor-jurati nu au lipsit cuvintele de lauda la adresa altor calitati ale lui 159, dar nici unul nu a facut risipa de epitete, exceptand look-ul. 212 puncte

BMW serie 3 a ratat podiumul poate si din cauza ca este un model controversat. Ziaristii din Marea Britanie au plasat modelul german pe primul loc (este singurul care a primit doua note de 10), in timp ce reprezentanti ai presei din alte tari nu au considerat oportun sa-i acorde nici macar un punct. 203 puncte

Mazda 5 este un MPV, o clasa ce se impune tot mai mult, si poate lipsa altor lansari ale unor concurente pe masura a contribuit destul de mult la votarea modelului japonez. 198 puncte

Citroen C1/Toyota Aygo/ Peugeot 107, trioul care a impresionat intregul continent, avea foarte multe sanse sa se impuna anul acesta, dar cateva detalii - cel mai important fiind, probabil, faptul ca sunt trei modele aproape identice si trebuie sa-si imparta succesul si calitatile - le-au facut sa scape titlul. 187 puncte Toyota Yaris, cel de-al doilea model al firmei japoneze intrat in finala, s-a bucurat de renumele predecesorului sau care a cucerit titlul in 2000, a impresionat cu o seama de calitati, dar a dezamagit cu oferta de motoare. 143 puncte

Renault Clio III

Date tehnice
- Caroserie: hatchback, 2 volume, 3/5 usi
- Dimensiuni: 3,99/1,71/1,49 metri
- Tractiune: fata
- Motoare: benzina - 4 cilindri 1,2/1,4/1,6 litri (75, 100 si 110 CP) diesel - 4 cilindri, 3 versiuni de 1,5 litri (70, 85 si 105 CP

Cum se voteaza „Masina Anului“

Regulamentul de votare a „Masinii Anului“ in Europa prevede acordarea de voturi de catre 58 de membri ai unui juriu alcatuit in exclusivitate din ziaristi auto. Modelele care sunt acceptate in competitie trebuie sa fie lansate in ultimele 12 luni dinaintea datei acordarii titlului, trebuie sa fie noi in adevaratul sens al cuvantului - nefiind acceptate face-lifturi sau remotorizari -, sa fie disponibile in cel putin cinci tari europene la data votarii si sa existe premisele vanzarii a minimum 5.000 de exemplare pe an.

In luna septembrie, membrii juriului primesc lista cu modelele eligibile, urmand ca voturile sa tina seama de criterii precum design, confort, siguranta pasagerilor, consum, manevrabilitate, performante, functionalitate, protectia mediului, placerea de a conduce si, ultimul pe lista, dar nu cel din urma, pretul. Mai sunt luate in considerare inovatiile tehnice si raportul calitate/pret.

Alegerea modelelor nu tine cont de clase, de segmente, nu are asadar categorii si nu urmareste stabilirea unui clasament, ci doar, asa cum sustin organizatorii, descoperirea celui mai bun autoturism lansat in Europa, fiind analizate laolalta vehicule cu dimensiuni, preturi si destinatii total diferite.

Din marea lista primita initial, membrii juriului aleg cele 7 finaliste, cu ajutorul unui vot simplu. In etapa a doua, cea finala, fiecare ziarist din juriu are la dispozitie 25 de puncte pe care trebuie sa le imparta la doar 5 modele din cele 7, primul primind maximum 10 puncte, iar celelalte descrescator. Distribuirea punctelor trebuie justificata in scris, motivatiile fiind publicate la data acordarii titlului.)