Compactele sportive s-au adunat rapid, cu ani in urma, sub denumirea simbolica de GTI. A fost un nume care a prins, odata impus de VW Golf. Mici, agile, cu motoare impresionante si usor de condus, aceste versiuni de hatchbackuri au ramas in topul preferintelor tinerilor pasionati de masini, cei care nu aveau bani pentru a-si permite o supersportiva. Ultima generatie de Golf GTI nu mai reprezinta neaparat visul tinerilor. Dar masina a ramas acelasi concept robust, fara cusur, echipat cu un motor incredibil de bun.

Golf GTI are la baza platforma lui Golf V, fiind, practic, varful de gama, asa cum s-a intamplat cu fiecare generatie, dar elementele de design o fac de neconfundat. Grila frontala agresiva, cu structura de fagure, cele trei prize de aer mari, jantele inedite, mai degraba cu 5 gauri decat cu 5 spite, si tevile de evacuare pronuntate, cam acestea ar fi detaliile exterioare ce-i tradeaza personalitatea. In plus, absenta numelui Golf, inlocuit de inscriptia GTI, asa cum se intampla pe primele trei generatii, nu lasa loc nici unei indoieli.

Interiorul urmeaza acelasi ritual: scaune sport, care te tin bine infasurat, tapitate in negru, aidoma intregului habitaclu, pedale de aluminiu si un volan ergonomic, imbracat in piele, bordul iluminat de o lumina albastra placuta. Locurile din spate sunt generoase, in comparatie cu alte hatchback-uri, acesta fiind unul dintre avantajele practice. In rest, CD playerul (care isi mareste discret volumul simultan cu cresterea turatiei motorului), computerul de bord, afisajul pentru presiunea anvelopelor sunt doar cateva dintre gadget-urile care fac viata mai frumoasa la bordul unei sportive.

Citeste si:

200 CP, 235 km/h

Si-am ajuns la partea cea mai consistenta a acestui model, motorul. Un clasic propulsor pe benzina, de 2 litri. Da, dar este din gama FSI, dezvoltata de VW in ultimii ani, si este "turbo". Adica, in situatia nou creata, soferul beneficiaza de fix 200 de cai-putere si un cuplu motor dublu fata de cel al modelului GTI 1, de 1,6 litri, de acum 30 de ani. Un motor salbatic de-a dreptul, cu accese de furie pe intreaga plaja a turatiilor, care nu-si face simtite eventualele sincope specifice intrarii turbinei in functiune, ajutat aproape perfect de o cutie manuala in 6 trepte (este disponibila si versiunea secventiala DSG) si care determina acceleratia sa duca masina la viteza de 100 de km/h in doar 7,2 secunde si apoi la o viteza maxima de 235 km/h.

Un rol esential il are si suspensia, rigidizata si coborata, care ofera o stabilitate de invidiat in viraje. Sa nu uitam sunetul motorului, extrem de placut, suficient de galagios ca sa anunte ca nu este vorba despre un Golf obisnuit. Aceasta ar fi o descriere sumara a unui model ce merita toata atentia celor care iubesc masinile. Si asta pentru un pret de aproximativ 23.000 de euro, cu taxe.