Dupa modelul primei impresii, rezultatele din primele luni in pozitie executiva sunt esentiale. Cu siguranta, ca nou manager va trebui sa bifezi rapid doua – trei mari victorii. Iar pentru asta, ai nevoie de echipa. Uneori, insa, colegii nu iti vor impartasi entuziasmul. Fostii parteneri de tigara sau cu care impartaseai barfe la ora pranzului sunt acum subalterni, iar relatiile se schimba. Poate ca unii dintre ei sunt chiar recalcitranti in ceea ce te priveste, mai ales daca si-au dorit si au candidat, la randul lor, pentru aceeasi functie.

In acest context, nu poti spera la prea multa intelegere si sprijin din partea sefilor, pentru ca ei asteapta de la tine rezultate, nu probleme in plus. Inainte sa ceri ajutor HR-ului, poti incerca cateva dintre sugestiile de mai jos.

1. Oricat ar fi de dificila situatia, nu iti cere niciodata scuze pentru ca esti bun in profesia ta

Daca procesul de selectie a fost bine structurat, pe criterii obiective, inseamna ca meriti sa fii lider de echipa. Oricine contesta acest lucru are, probabil, argumente subiective. Asuma-ti noul rol cu incredere si poarta-te ca atare: imparte taskuri, evalueaza obiectiv rezultatele, lauda performanta si initiativa, aplica sanctiuni acolo unde este cazul.

2. Trateaza-ti colegii cu respect, corectitudine si fara discriminare

„Da-i unui om puterea ca sa stii cine este”, spune o vorba din batrani, cu substrat evident. Un post de conducere n-ar trebui sa iti altereze personalitatea. Nu iti schimba atitudinea fata de colegi, pentru ca acest lucru le-ar putea lasa un gust foarte amar. Din contra, daca iti asumi noul rol cu naturalete si modestie, inspiri sentimentul ca esti un sef corect si de incredere.

3. Dedica timp personal pentru fiecare om din echipa

Mai ales la inceput, este bine sa stii care este pozitia fiecarui coleg si cum se contureaza colaborarea voastra directa. O intalnire individuala, intr-un cadru mai putin formal te poate ajuta sa spargi gheata. Asculta-i, inainte sa vorbesti: cum vad ei lucrurile in noua structura, care sunt principalele lor nevoi si temeri, ce propuneri au pentru eficientizarea echipei, ce obiective profesionale si-au fixat pentru perioada urmatoare si – mai ales – cu ce i-ai putea ajuta tu pentru a-si indeplini aceste obiective.

4. Fii transparent si sincer

Intentiile tare pot fi bune, dar managementul are propriile sale reguli si tu inca le inveti. Pentru inceput, nu este indicat sa faci promisiuni pe care s-ar putea sa nu le poti respecta. Evita minciuna sau strategia de genul „divide et impera”, pentru ca oamenii vorbesc intre ei si s-ar putea sa te izolezi singur.

Fii deschis si cere-le parerea, pentru ca inputul lor este important. Incurajeaza schimbul de idei si discutiile libere, pentru ca toti colegii sa se simta implicati si valorificati in proiectele echipei. Invata sa dai feedback constructiv si sa lauzi meritele fiecarui coleg, atat individual, cat si in sedintele de departament.

Citeste si:

Nu in ultimul rand, cere si fii pregatit sa primesti, la randul tau feedback.

5. Evalueaza calitatile si abilitatile oamenilor tai

Obiectivele si strategia ta s-ar putea sa necesite reorganizarea echipei. Incepe cu o evaluare obiectiva, pentru a pozitiona fiecare om in noua organigrama. Poate ca unii dintre ei isi pot asuma responsabilitati noi. Poate ca altora le vei lua din sarcini. Discuta aceste schimbari cu fiecare in parte si incearca sa le impui de comun acord. Daca intampini reticenta, adu-ti aminte ca, in general, oamenii se opun schimbarii din inertie. Este rolul tau sa ii convingi ca aceste schimbari sunt necesare pentru propria lor dezvoltare profesionala si, implicit, pentru evolutia echipei per ansamblu.

6. Evita micro-managementul

Pentru un manager, delegarea este obligatorie, dar rareori usoara in primele luni. Evita sa le spui oamenilor cum sa isi faca treaba. Se presupune ca sunt bine pregatiti si stiu mai bine decat tine ce au de facut, chiar si atunci cand este vorba de sarcini pe care, cu cateva saptamani in urma, le indeplineai si tu. Promovarea te-a adus intr-un rol de coordonare, invata sa ai incredere in echipa ta.

7. Alege-ti un adjunct

Cu siguranta ca vei avea nevoie de cineva care sa coordoneze indeaproape proiectele, mai ales cand tu nu esti in birou sau ai alte lucruri de facut. Alege-ti cu atentie mana dreapta, pentru ca restul colegilor trebuie sa ii recunoasca meritele si, totodata, pentru ca vei garanta pentru calitatea rezultatelor sale in fata superiorilor.

Daca te confrunti cu probleme serioase de autoritate, alegerea logica ar putea fi liderul informal al echipei, pe care colegii il admira si il asculta. Transformandu-l in aliat, ai sanse mai mari sa nivelezi problemele interne si sa-ti pui proiectele in miscare.

8. Fii ambasadorul echipei tale

Ca manager, trebuie sa promovezi in permanenta abilitatile si rezultatele echipei tale in interiorul companiei. Totodata, trebuie sa iti asumi personal esecurile, atunci cand un proiect deraiaza.

Nu abandona niciodata un coleg, aruncandu-l „in gura” superiorilor. Este, probabil, cea mai mare greseala pe care o poti face, pentru ca iti vei pierde definitiv respectul si increderea subalternilor. Din contra, un manager care se lupta pentru oamenii sai va avea intotdeauna sprijinul lor, chiar daca lasa de dorit in alte privinte.

9. Cere sfatul altor manageri

Colegii care au trecut, la randul lor, prin aceasta tranzitie ar putea sa iti dea sfaturi utile. In plus, ei inteleg mai bine procesul de management si „jocurile din culise”, ceea ce ii poate transforma in surse importante de informatii si posibili aliati pentru proiectele tale viitoare.

10. Alege-ti un mentor

Cei mai importanti oameni din business stiu ca managementul este un proces continuu de invatare. Rolul unui mentor este sa iti spuna lucruri pe care nu le vei gasi in carti sau cursuri de specialitate, si sa te invete din experienta pe care a acumulat-o el insusi lucrand cu oamenii, ani la rand, zi de zi.

Sursa foto: Pixabay