"Exista dovezi palpabile care atesta ca productivitatea la locul de munca sufera ca rezultat al competitiei", afirma Alfie Kohn.

El arata ca intrecerea dintre oameni, care inseamna ca un om trebuie sa piarda, pentru ca altul sa castige, nu este este niciodata utila, potrivita, fie ca are loc la locul de munca, acasa sau la scoala.

Competitia este buna pentru stima de sine asa cum este zaharul pentru dinti

Astfel, psihologul american, specializat in educatia copiilor, explica pe baza unor studii ca fenomenul competitiei isi face aparitia in viata oamenilor inca de la cele mai fragede varste, parintii fiind cei care isi doresc ca cei mici sa fie mai buni decat ceilalti, iar copiii, la randul lor, ajung sa isi perceapa valoarea drept dependenta de o sursa externa de evaluare.

"Gandeste-te o clipa, ce iti doresti pentru copilul tau? Probabil vrei sa capete o stima de sine sanatoasa, sa se accepte pe sine, sa se considere practic un om bun. Iti doresti sa aiba succes, sa exceleze pe masura capacitatii sale. Vrei sa aiba relatii in care sa fie ocrotit si iubit. Si vor ei sa-i faca placere viata. Foarte frumoase idealuri. Dar competitia nu doar ca nu le este trebuincioasa, ci chiar le submineaza", subliniaza Kohn.

Potrivit acestuia, nici macar castigarea unei competitii nu ajuta la dobandirea unui caracter puternic; doar permite unui copil sa se bucure, pentru moment, de raul altuia.

Parintii nu trebuie sa renunte la disciplina

Alfie Kohn sustine ca in continuare copii trebuie invatati ce este disciplina sau tenacitatatea si trebuie incurajati sa reuseasca.

"Pentru asta nu e nevoie sa castige sau sa piarda, sa infranga alti copii si sa se teama sa nu fie ei infranti, la randul lor. Copiii se simt mai bine in pielea lor cand locurile de joaca si salile de clasa sunt bazate pe cooperare, si nu pe competitie. Cand lucreaza cu altii, si nu impotriva altora, iar stima lor de sine nu depinde de castigarea unui concurs de silabisit", spune psihologul.

Copiii reusesc in ciuda competitiei, nu datorita ei

Competitia scade productivitate si in salile de clasa.

Citeste si:

David Johnson, profesor de psihologie sociala la Universitatea din Minnesota, a revizuit alaturi de colegii sai toate studiile pe care le-a putut gasi pe marginea acestui subiect, din 1924 pana in 1980. Astfel, a aratat ca 65 dintre aceste studii au constatat ca elevii invata mai bine cand coopereaza, nu cand concureaza. 8 au constatat contrariul, iar 36 nu au gasit diferente semnificative.

Unul dupa altul, cercetatorii de pe tot cuprinsul Americii au constatat ca elevii nu invata mai bine cand educatia devine o lupta competitiva. De ce? In primul rand, pentru ca intrecerea face copiii sa fie anxiosi si le perturba concentrarea. In al doilea rand, competitia nu le permite sa-si ofere unul altuia talentul si resursele, ca in cazul cooperarii. Si in final, in efortul lor de a fi pe primul loc, sunt distrasi de la ceea ce au de invatat. Poate parea paradoxal, dar cand un elev se concentreaza pe recompensa, devine mai putin interesat de ceea ce face. Implicit, scade performanta.

Nu inseamna ca nu putem tine cont de performantele copiilor, doar pentru ca e contraproductiv sa-i fortam sa concureze unul contra celuilalt.

Psihologul arata ca atunci cand copiii se intrec, sunt mai putin capabili sa adopte perspectiva celuilalt, sa perceapa lucrurile din punctul de vedere al altcuiva. Unul dintre studii demonstreaza clar cum copiii competitivi sunt mai putin empatici decat ceilalti; alt studiu arata cum copiii competitivi sunt mai putin generosi.

"Pe de alta parte, cooperarea e minunata ca instrument pentru a ajuta copiii sa comunice eficient, sa isi ofere reciproc incredere si sa-i accepte pe cei diferiti. Competitia impiedica atingerea acestor scopuri si duce deseori la comportamente antisociale. Alegerea este in mainile noastre: putem da vina pe copii cand triseaza, devin violenti sau retrasi, sau putem recunoaste ca, de fapt, competitia in sine este sursa acestor nenorociri", a explicat acesta.

De asemenea, studiile demonstreaza ca nici competitia dintre grupuri nu are rezultate mai bune decat cea dintre indivizi. Cooperarea autentica nu necesita triumful in fata altui grup.

Alfie Kohn este autorul a 14 carti despre educatie, parenting si comportament uman, carti ce au fost traduse in 20 de limbi si vandute in peste 500.000 de exemplare la nivel mondial. Inca din anii ’90 este adesea invitat sa sustina conferinte in SUA, iar din 2005 depaseste granitele tarii, discursul sau ajungand live la parintii din intreaga lume.

Psihologul Alfie Kohn va sustine in data de 21 mai la Bucuresti conferinta cu tema "Creste copii curajosi si responsabili".

Sursa foto: goodluz, Shutterstock