In Statele Unite, aproximativ jumatate din companiile private americane sunt detinute de femei. Companiile feminine creeaza constant job-uri si angajeaza mai multe persoane decat primele 500 de companii de top luate impreuna. In Marea Britanie, peste 600.000 de femei activeaza in antreprenoriat, aducand statului englez aproximativ 130 miliarde de lire sterline.

Motivatile care stau la baza intrarii femeilor in afaceri sunt foarte diferite de cele ale barbatilor, potrivit declaratiilor lui Margaret Heffeman, scriitor si antreprenor: ”Aceste femei sunt in cautarea unui loc unde isi pot dovedi calitatile. Pentru aceasta, majoritatea sunt dispuse sa isi asume un risc mai mare in cariera decat barbatii”.

Heffeman precizeaza ca aceasta nu se intampla datorita prostiei si inconstientei, ci mai degraba datorita disperarii: “De multe ori, femeile nu vad alte oportunitati, alte modalitati de a gasi un job, un anumit mod de a lucra care sa li se potriveasca”.

Femeile antreprenor isi dezvolta un stil propriu de a conduce. Acest stil nou de management nu are nimic din notiunile predefinite de competitie dura, agresivitate si leadership, sustine Heffeman. Pentru femeia antreprenor, organizarea, empatia si managementul relational reprezinta atuuri in conducerea unei companii.

Chey Garland, CEO al Garland Call Centres, o companie cu venituri anuale de peste 43 milioane de lire sterline, mizeaza pe managementul feminin. Compania dispunde de peste 3.000 de angajati in cele opt unitati call-center localizate in Hartlepool, Stockton si Middlesbrough.

Garland Call Centres ofera servicii back-office ca telesales, suport, asistenta tehnica pentru furnizorii de servicii financiare, telecomunicatii si Internet. Succesul companiei se datoreaza investitiilor in resursa umana, sustine Garland. Stilul ei personal de management se fundamenteaza pe credinta ca relatiile trebuie facute si mentinute sa lucreze pentru tine.

"Imi amintesc ca la inceput unul din colegii mei de gen masculin obisnuiau sa imi spuna ca ar putea face lucruri mult mai importante in timp ce eu imi pierd vremea vorbind la telefon, dar se inselase. Furnizam servicii de contabilitate la un pret rezonabil si imi cunosteam clientii prin telefon. Cu cat ii cunosti mai bine, cu atat mai mult poti sa gasesti o solutie atunci cand conditiile nu sunt intocmai favorabile", mentioneaza Garland.

Citeste si:

Abilitatile femeii antreprenor, cum ar fi intuitia, abilitatea de a empatiza, de a conduce in loc de a comanda si a indeplini mai multe sarcini fara a se pierde in detalii sunt chiar valorile care le conduc afacerea, potrivit declaratiilor Hefferman.

Este foarte posibil ca aceste abilitati managerial sa nu aiba, totusi, nici o legatura cu genul persoanei, fie el masculin sau feminine, ci mai degraba cu talentul. Din punct de vedere istoric, apreciaza Hefferman, femeile au contat mult prea putin in ierarhia sociala a unui job, invatand pe parcurs cum sa isi asigure supravietuirea in lumea afacerilor.

Lipsa protectiei institutionale a impins cariera femeilor spre noi limite ale schimbarii de ambienta si atitudine, directie perfecta de dezvoltare pentru lumea irationala si imprevizibila a afacerilor secolului 21.
Pentru unele din femeile antreprenor, ritmul schimbarii este destul de lent.

Sophie Tranchell, director general al companiei Divine Chocolate, furnizor de ciocolata obtinuta din cacao importata din Ghana pentru piata britanica, lucreaza cu cei mai mari retailer din tara si adesea se simte in minoritate.

“In prezent, cele mai mari zece personalitati in retail-ul din Marea Britanie sunt de gen masculin. Ma gandesc ca, in 2007, cum ar putea ca toti acesti oameni sa fie barbati? De ce administrarea unui supermarket ar fi o activitate in principal masculina?”, se intreaba Tranchell, precizand ca este posibil ca femeile sa nu simta nici o atractie fata de astfel de joburi.

Schimbarea, insa, se apropie cu pasi repezi, cel putin pe piata britanica. In momentul in care aceasta va intra puternic in mediul managerial, transformarile aferente ar putea lasa o amprenta profunda in organizatii.