Cu peste 160.000 de persoane disponibilizate numai in S.U.A., la care se adauga alte cateva zeci de mii de pe continentul european, oamenii de pe piata fortei de munca, cat si angajatorii acestora vor trebui sa isi redreseze politica si strategia de resurse umane, dand prioritate unei culturi organizationale focusata pe siguranta pentru angajati.

Desi nu exista nicio certitudine cu privire la evolutia crizei, starea emotionala si materiala a angajatilor ar putea avea un impact major asupra mediului motivational, al fidelitatii angajatilor si al profitului companiei angajatoare, sustine Greg Smith, consultant si trainer in domeniul HR.

Stilul managerial de conducere pe perioada de criza variaza intre dezinteres fata de problemele economice si cealalta extrema, in care managerul supraestimeaza efectele crizei si incearca o schimbare radicala a politicii de HR.

Potrivit lui Smith, managerii sunt elementul-cheie al stabilitatii unui business. “In plina criza, felul in care acestia isi manageriaza angajatii azi va produce efecte imediate pentru ziua de maine.”

Intr-un editorial scris de Smith pentru site-ul powerhomebiz.com, acesta propune cateva metode de a calma, motiva si fideliza angajatii pe perioada crizei.

Anunturile de concedieri au provocat turbulente in mediul organizational si au indus teama de somaj chiar si in randul acelora care si-au pastrat locul de munca. In acest moment, conform lui Smith, managerii ar trebui sa propuna o cultura orientata catre oameni si catre reducerea anxietatilor acestora prin oferirea de compensatii.

De asemenea, managerii trebuie sa accepte o realitate: aceea ca, in timpul crizei, nivelul performantei si al creativitatii se va diminua din cauza varietatii de reactii pe care angajatii o vor afisa. Smith crede ca angajatii ar putea fi mai putin concentrati asupra job-ului, mai uituci sau mai nervosi sau vor absenta frecvent de la locul de munca. Comunicarea intre angajati si intre manageri si angajati este vitala, mai ales in aceasta perioada. Cu cat se comunica mai bine despre situatia companiei si a mediului financiar, cu atat cultura organizationala va oferi siguranta si confort psihic angajatilor si va stabiliza nivelul productivitatii.

Citeste si:

Comportamentul managerilor in perioade de criza este in general de a ascunde sau de a limita accesul la informatii al angajatilor. Solutia lui Smith este total diferita; el incurajeaza oamenii din conducere sa vorbeasca cu persoanele de la toate nivelurile companiei - prin organizarea de sedinte deschise sau de focus group-uri - si sa le explice fara echivoc situatia. Angajatii devin mai putin anxiosi atunci cand au suficiente informatii despre starea companiei lor, oricat de negre ar fi previziunile de pe piata.

Profesionistii in resurse umane vor fi nevoiti sa realizeze programe de training pentru manageri si pentru angajati cu scopul de a neutraliza factorii de stres si de gasi solutii pentru a mentine o cultura organizationala favorabila productivitatii.

Calmul, siguranta de sine sunt cele mai importante caracteristici ale unui lider, mai ales in vremuri economice tulburi, sustine Smith. “Nu subestimati importanta stilului personal de conducere. Afisand o atitudine calma si increzatoare in propriile forte, un leader poate tine sub control anxietatea angajatilor si poate mentine stabilitatea si productivitatea la cote inalte”, a mai spus acesta.

O alta strategie recomandata liderior de specialistul in HR, in special in situatii de criza, este evitarea presupunerilor asupra starii emotionale a angajatilor. In timp ce unii angajati vor fi foarte deschisi in a-si exprima ingrijorarea fata de situatia financiara sau fata de piata fortei de munca, alti angajati, introvertiti, vor fi ezitanti in a-si expune parerile. In astfel de cazuri managerii si departamentele de resurse umane vor trebui sa asigure accesul angajatilor la un program de asistenta profesionala.

De asemenea, o solutie recomandata specialistilor in HR este evitarea comportamentelor si atitudinilor negativiste. “ O criza scoate la suprafata cele mai ascunse temeri ale angajatilor. “Asigurati-va ca in topul preocuparilor manageriale sa fie cele aduse in prim plan de criza si de disponibilizarea personalului. Luati toate masurile pentru a preveni o criza in interiorul companiei. Clarificati angajatilor ca atitudinile negativiste si neproductive sunt descurajate in compania dumneavoastra”, le recomandda Smith managerilor.

In opinia lui Smith, planificarea pe termen lung este una dintre cele mai bune strategii atat pentru productivitatea unei companii, cat si pentru angajatii sai. “Din nefericire, criza financiara nu se va termina curand. Asigurati-va ca angajatii companiei pe care o conduceti sunt suficient de motivati si fideli”, a adaugat Smith.

Greg Smith este consultant si trainer specialist in domeniul resurselor umane. Presedinte si fondator al Chart Your Corse International, o companie de consultanta specializata in piata resurselor umane, Smith a implementat programe de motivare a angajatilor in intreaga lume.