Motivul pentru care acestia nu au inregistrat pierderi semnificative ar fi, potrivit Cristinei Hlinschi, Director Marketing &Comunicare Accor Services Romania, eficienta din punct de vedere financiar si reducerea la jumatate a costurilor platite de angajatori, gratie scutirii de taxe si impozite de care beneficiaza tichetele de masa.

Criza a impins companiile sa isi ajusteze bugetele prin reducerea costurilor la utilitati si prin reducerea salariilor angajatilor. Companiile emitente de tichete cred ca aceasta situatie poate deveni favorabila lor, intrucat angajatorii, in special IMM-urile, vor continua sa acorde tichete deductibile de impozite.

"Noi am observat o reorientare a motivelor pentru care angajatorii aleg sa ofere salariatilor tichete de masa. Daca pana acum principalul motiv pentru care companiile acordau tichete era retentia salariatilor si cresterea atractivitatii ca angajatori, in prezent tinde sa creasca in importanta criteriul optimizarii costurilor. Estimam ca majoritatea angajatorilor vor continua sa includa in pachetele de beneficii tichetele de masa si tichetele de cadouri, iar in plus consideram ca noi categorii de angajatori - cu precadere din randul IMM-urilor - vor aprecia si mai mult eficienta acordarii tichetelor de beneficii", a explicat Hlinschi.

O alta piata care se poate dezvolta este cea a tichetelor cadou pentru ca, mai ales in conditii de criza, tichetele cadou pot fi oferite nu numai angajatilor, ci si clientilor si partenerilor de afaceri si pot fi justificate ca fiind cheltuieli de marketing, promovare si protocol. "In ce priveste utilizarea tichetelor cadou in programe incentive (n.r. : de stimulare) sau de fidelitate, aceasta este o piata putin afectata de sezonalitate. Aici cresterea este constanta, in 2008 fiind de aproximativ 30%", a explicat, pentru Wall-Street, Cristina Hlinschi.

In schimb, piata tichetelor de cresa – tichete in valoare de 330 lei pe luna acordate parintilor care decid sa se intoarca la serviciu inainte de cei doi ani destinati ingrijirii copilului – este intr-un stadiu incipient.
“Vorbim de un grup limitat de beneficiari eligibili: parinti cu copii de pana la 2 ani, care aleg sa revina la serviciu in locul concediului de ingrijire a copilului", a mentionat Hlinschi.

Citeste si:

La inceputul anului 2008, Sodexho, un alt mare jucator pe piata tichetelor, prognoza o cifra de afaceri de 550-600 milioane de euro”, compania tintind aproape jumatate din piata. Pana in acest moment, compania nu a evaluat cifra de afaceri si profitul pe anut trecut si deocamdata sunt rezervati in a emite prognoze pentru 2009. In schimb, oficialii companiei au precizat ca sunt mai increzatori decat companiile din alte domenii, intrucat serviciile furnizate ajuta la scaderea costurilor, la cresterea consumului si la motivarea angajatilor.

In 2008, Accor Services a inregistrat o cifra de afaceri de peste 96 de milioane de lei si un profit net de peste 63 de milioane de lei. Conform Cristinei Hlinschi, Accor detine o cota de piata de 35%, furnizand tichete pentru aproximativ 1,5 milioane de angajati.

Tichetele de masa pot fi acordate salariatilor cu contract individual de munca, oferindu-se un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare efectuata.

In Romania, tichetele de masa au fost introduse in anul 1998, ca o aliniere la practicile din celelalte tari din Europa. Piata tichetelor de masa s-a dezvoltat alert, prin aparitia companiilor internationale emitente de tichete de masa, principalii concurenti fiind Accor Services Romania, SodexhoPass sau Cheque Dejeuner.