84% dintre angajatorii care acorda tichete valorice apreciaza avantajele fiscale asociate sistemului de tichete, iar 75% dintre companii considera ca acordarea de tichete valorice a condus la imbunatatirea atmosferei la locul de munca, potrivit unui studiu realizat de Asociatia Emitentilor de Tichete (APET) impreuna cu GfK. In plus, 80% dintre angajatorii care acorda tichete valorice sustin ca tichetele de masa sunt esentiale pentru bunul mers al afacerii lor. Despre piata tichetelor din Romania si oportunitatile de dezvoltare, dar si despre cum a transformat digitalizarea aceasta piata, am stat de vorba cu Elena Pap, director general Up Romania.

Ideea tichetelor de masa a aparut in anii '50 in Marea Britanie, atunci cand un doctor, din dorinta de a facilita masa de pranz a personalului clinicii, a inventat "bonurile de masa". Acestea puteau fi folosite in restaurantele cu care clinica medicului avea contract. Din acel punct, piata tichetelor de masa a inceput sa se dezvolte treptat in tarile din Europa, dar si peste Ocean.

"In 1967, ca urmare a discutiilor intre partenerii sociali (reprezentanti ai angajatilor si salariatilor) si actorii politici, tichetul de masa a obtinut o reglementare (conditii de emitere, atribuire si utilizare, regim de stimulare fiscala) care l-a transformat intr-un veritabil instrument social. Acest model social, bazat pe un acord intre salariati, angajatori si institutiile publice, a fost ulterior adoptat peste tot in lume, fiind astazi prezent in peste 40 de tari", a explicat Elena Pap, director general Up Romania, pentru wall-street.ro.

In Romania, in momentul elaborarii legii tichetelor de masa, in 1998, actorii implicati in dialogul social, printre care institutiile publice, au preluat marile principii ale reglementarii franceze, ameliorand-o in acelasi timp.

"In primul rand, legea romaneasca prevede o crestere specifica semestriala a limitei de scutire pentru valoarea tichetelor de masa, in timp ce in alte tari, inclusiv Franta, aceasta crestere este dependenta de indici macro-economici fara legatura cu tichetul de masa si, deci, puternic conditionata de dezbateri bugetare globale. In Romania, cresterea se bazeaza pe un indice de consum specific tichetului de masa, ceea ce permite valorii tichetului sa urmeze natural si, in principiu, in mod constant, evolutia puterii de cumparare a salariatilor in ceea ce priveste finantarea unei pauze de masa. De aceea a fost importanta cresterea valorii nominale a tichetului de masa. Reluarea indexarii semestriale, dupa cativa ani in care ea a fost inghetata, a permis salariatilor romani sa beneficieze de o valoare crescuta de 15,18 lei pe zi, care nu permite acoperirea in intregime a unui pranz, insa contribuie la o buna parte din el", a adaugat Elena Pap.

Citeste si:
Voucherele de vacanta au scos la lumina economia neagra din turism
Min. Turismului: Voucherele...

Un alt aspect diferentiator al reglementarii din Romania il constituie autorizarea si controlul obligatoriu al companiilor emitente de catre Ministerul Finantelor. "Deoarece activitatea noastra presupune o stimulare fiscala si volume financiare care trebuie garantate si mentinute, este importanta prezenta Ministerului Finantelor in ecuatie", a mai spus Elena Pap.

Infiintata in 2002, Up Romania deserveste peste 20.000 de societati client si are mai mult de 700.000 de beneficiari din cele mai variate sectoare, printre care: comert si servicii, productie si industrie, industrie alimentara si turism. Portofoliul sau de produse include tichete de masa pe suport de hartie si carduri de masa Cheque Dejeuner, tichete cadou Cadhoc, vouchere de vacanta Cheque Vacances, tichete sociale Cheque de Services, tichete sociale pentru gradinita, tichete de cresa Cheque Bebe.

Oportunitati de dezvoltare a pietei tichetelor

In Romania, piata tichetelor este in plina dezvoltare, astfel ca interesul crescut pentru aceste tichete ar putea aduce in dezbatere noi proiecte, precum, tichete culturale, sport, de servicii.

Dinamica pozitiva de pe piata pichetelor se explica, pe de o parte, printr-o mai mare deschidere a factorului politic de a incuraja institutiile publice in folosirea diverselor tipuri de tichete, si aici ma refer in mod particular la voucherele de vacanta. In plus, exista un interes sporit de a aduce in dezbatere noi proiecte, deja implementate cu succes in alte tari - tichete culturale, sport, de servicii - ceea ce atesta ca tichetul este un instrument eficace, cu multiple beneficii

Citeste si:
S-a lansat primul card cultural pentru angajatii romani
Up Romania lanseaza primul...

Elena Pap, director general Up Romania

De asemenea, digitalizarea (prin platforme digitale care inglobeaza tichetele valorice) si dematerializarea (emiterea de tichete valorice pe suport electronic) au contribuit si ele la dezvoltarea pietei de tichete.

In urma cu doi ani, companiile din Romania care emit tichete valorice au inceput tranzitia de la tichetele de masa pe suport de hartie la cele pe card. Digitalizarea tichetelor de masa a fost chiar una dintre cerintele angajatilor, care au solicitat angajatorilor sa adopte solutii mai simple si moderne decat tichetul pe hartie. De asemenea, explozia platilor contactless din ultimii ani a contribuit si ea la o cerere tot mai mare a beneficiarilor de tichete electronice.

Digitalizarea a condus si la intrarea in relatie, chiar daca indirecta, cu beneficiarii, cum ar fi posesorii de carduri de masa si vacanta, pentru care am construit platforme si aplicatii mobile, dar si beneficii asociate solutiilor noastre, cum ar fi reducerile oferite de partenerii nostri in exclusivitate pentru posesorii de card de masa sau de vacanta. Pentru clientii si partenerii nostri, digitalizarea a adus un plus de simplificare a proceselor si eficientizare a bugetelor. Am venit cu solutii noi pe care le-am pus la dispozitia lor, cum ar fi contractul electronic pentru clienti sau serviciile de transport pentru rambursarea tichetelor colectate de afiliati

Citeste si:
Valoarea bonurilor de masa s-ar putea mari. La cat ar putea ajunge?
Valoarea bonurilor de masa...

Elena Pap, Up Romania

La mai putin de doi ani de la lansarea tichetului de masa electronic, peste 25% dintre clientii Up Romania folosesc tichetele electronice, iar numarul lor este in crestere. "In Grupul Up, sunt tari cu penetrare de 100% a tichetelor pe suport electronic – Brazilia, Mexic, Turcia, Belgia, dar Romania are una dintre cele mai spectaculoase evolutii de la hartie la card", a adaugat aceasta.

Trecerea de la hartie la card a presupus investitii considerabile din partea Grupului Up si a filialei din Romania.

Intrebata cat de educata este piata din Romania sa foloseasca tehnologia, Elena Pap a raspuns: "Detinem "o pepiniera de talente", mai ales in tehnologia informatiei, iar acest lucru a dus, in timp, atat la cresterea companiilor romanesti, cat si la atragerea de investitii straine. Odata cu cresterea gradului de utilizare a Internetului creste si interesul pentru tehnologie. Romanii apeleaza la tehnologie de fiecare data cand vor sa se informeze despre o companie si/sau produsele si serviciile oferite, astfel putem afirma ca piata din Romania este receptiva la tot ce inseamna nou, la tehnologie".

Tichetele de masa, mai putin populare in Anglia, SUA, Canada, Australia

Tichetele de masa nu si-au gasit locul in toate culturile. O situatie paradoxala se intampla chiar in Marea Britanie, locul in care au luat nastere bonurile de masa. Acolo, toate proiectele de relansare a tichetelor de masa au esuat. Iar lista este completata de SUA, Canada, Australia.

Aceste tari au in comun o puternica cultura anglo-saxona, care lasa foarte putin spatiu ajutoarelor sociale concentrate pe drepturile sociale ale salariatilor. In plus, cum este cazul Marii Britanii, sistemele de stimulare fiscala incurajeaza cantinele interne, iar pauzele de masa sunt extrem de scurte in toate aceste tari. Astfel, in SUA si in Marea Britanie, nu exista o durata minim reglementata pentru pauza de masa, iar aceasta dureaza in medie 25 de minute, angajatii preferand sa-si ia masa chiar la locul de munca sau in fata calculatorului, pauza de masa fiind o continuare a lucrului si nu o pauza propriu-zisa. Nu intamplator, in aceste tari consumul de sandvisuri si fast - food este mai mare. Din aceasta perspectiva, salariatii din Europa si Romania sunt avantajati, aici existand o mai buna orientare catre sanatatea individului, valorizarea pauzei de masa si a unei alimentatii sanatoase

Elena Pap, director general Up Romania

Tichetele de masa cresc productivitatea angajatilor si reduc absenteismul

Un studiu recent asupra perceptiei sistemului de tichete valorice, realizat de Asociatia Profesionala a Emitentilor de Tichete, impreuna cu GfK, a relevat ca 84% dintre angajatorii care acorda tichete valorice apreciaza avantajele fiscale asociate sistemului de tichete, iar 75% si, respectiv, 46% dintre companiile respondente considera ca acordarea de tichete valorice a condus la imbunatatirea atmosferei la locul de munca si, respectiv, la cresterea productivitatii angajatilor. 80% dintre angajatorii care acorda tichete valorice sustin ca tichetele de masa sunt esentiale pentru bunul mers al afacerii lor, iar unii dintre respondenti (36%) mentioneaza contributia acestora la reducerea absenteismului in randul salariatilor.

"Concluzionand, principalele motive pentru care companiile din Romania aleg sa isi motiveze salariatii prin intermediul tichetelor de masa constau in optimizarea costurilor prin facilitatile fiscale (46% dintre respondenti) si cresterea motivarii angajatilor, cu impact direct asupra competitivitatii companiei, a atragerii si retentiei de personal (36% dintre angajatorii care au participat la studiu). Pe de alta parte, angajatorii care nu acorda inca tichete valorice au un grad mai mic de constientizare a avantajelor si a beneficiilor acestora, precum si constrangeri financiare mai mari", a conchis Elena Pap.

Citeste si: Tichetele de masa si tichetele cadou, cele mai dorite de salariati


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Cum a evoluat piata de beneficii din Romania si care sunt tendintele