Studiul realizat prin chestionarea a 518 companii releva ca 54% dintre respondenti se asteapta la o revigorare a mediului economic la inceputul anului 2010. Cu toate acestea, 25% dintre companii au anuntat ca, in ciuda previziunilor favorabile, vor continua sa reduca salariile, asigurarile medicale si contributiile la pensii.

Astfel, 32% dintre respondentii studiului Hewitt planifica scaderea valorii contributiilor pentru asigurarile de sanatate in timp ce alti 19% vor sista acordarea acestor beneficii. In plus, alte 22% dintre companii anunta reducerea sau eliminarea contributiei la fondul privat de pensii, in timp ce 21% dintre respondenti vor reduce exclusiv salariile.

Similar, un alt studiu realizat de Societatea pentru Management in Resurse Umane (Society for Human Resources Management) arata ca 24% din cei 467 de respondent sunt de parare ca vor aplea la solutia concedierilor in urmatoarele sase luni.

“ Concedierea in masa este o solutie viabila exclusiv pe termen scurt”, a comentat Jim Bloomer, consultant in cadrul Hewitt. El afirma ca disponibilizarile realizate intr-o perioada economica precedenta revenirii din criza pot produce pagube semnificative in bugetul companiei, care se va vedea nevoita sa cheltuie bani pentru noi recrutari si pentru cresterea productivitatii.

Un studiu realizat de compania Watson Wyatt releva ca 21% din companiile chestionate au aplicat deja metoda reducerii salariale. Insa Peter Cappelli, professor de management la University of Pennsylvania sugereaza ca scaderea numarului orelor de munca si concediile fara plata reprezinta o tactica mult mai eficienta decat reducerea salariilor sau a beneficiilor.

Cu toate acestea, incepand cu data de 1 mai, Ktichen&Bath Center, o firma din domeniul constructiilor, va inceta sa acorde salariatilor asigurare medicala. Decizia vine la numai doua luni de cand firma a decis sa taie din beneficiile extrasalariale si contributia la fondul de pensii, dupa ce initial salariile fusesera reduse cu 15%.

Un alt exemplu este cel al companiei Fort Walton Beach, care intampina dificultati in administrarea costurilor chiar si dupa ce a redus numarul angajatilor de la 250 la 60. Desi vicepresedintele companiei, Butch Meyer, este optimist in privinta redresarii economice, el afirma ca restructurarea era “imperios necesara” pentru supravietuirea business-ului.

Alte voci sustin ca, dimpotriva, reducerile salariale sunt alternativa ideala pentru a iesi din criza fara a decima numarul angajatilor. Astfel, Arnold Worldwide, o agentie de publicitate din Boston, a redus valoarea salariilor in luna aprilie si pana in acest moment nu a fost nevoita sa renunte la nici unul dintre cei 800 de angajati.