Majoritatea studentilor care urmeaza cursurile scolilor MBA de top urmaresc acumularea de cunostinte care sa le facilitze intrarea intr-un nou domeniu de activitate, cateodata foarte diferit fata de fostul lor job. Insa generatia intrata in 2007 pe bancile universitatilor va esua in a-si schimba cariera, mai ales din cauza contextului economic potrivnic, estimeaza specialistii.

“Cei care doresc o schimbare a domeniului de activitate au cel mai mult de suferit in aceasta perioada. Din pacate, majoritatea celor inscrisi in program urmaresc exact acest lucru – schimbarea ariei de expertiza. Iar managerii nu risca sa angajeze o persoana care are mai mult o pregatire academica decat experienta practica”, a declarat Kristen Lynas, director adjunct al facultatii de Business din cadrul Universitatii Georgetown din Washington DC.

HR managerul gigantului General Electric, Steve Canale, apreciaza ca experienta la locul de munca are o mai mare greutate decat studiile academice in cazul unui interviu de angajare. “Preferam experienta. Un candidat cu experienta este un atuu pentru orice companie”, a spus Canale, care recruteaza annual circa 120 de absolventi de MBA pentru posturi in sectorul de vanzari si marketing. General Electric obisnuia sa angajeze in trecut si absolventi de MBA doar datorita experientei academice acumulata. Insa acum, cand numarul de CV-uri a crescut cu peste 30%, recruterii cauta persoane cu know-how - cunostinte practice.

Una dintre bancile acum falimentare, Lehman Brothers, obisnuia sa angajeze anual in jur de 800 de absolventi de MBA. In contextual actual insa, numarul job-urilor in domeniul financiar este in continua scadere. De exemplu, Facultatea de Business din cadrul University of Chicago plasa 50% dintre absolventi in domeniul financiar – bancar. In acest an, fie ca au studiat contabilitate, finante sau marketing, aproape toti absolventii intampina dificultati la angajare.

Dupa ce compania Johnson&Johnson nu a extins oferta pentru viitoarea absolventa a programului MBA de la University of Illinois si fosta angajata in cadrul companiei, aceasta a decis sa isi puna deoparte visele de a face cariera in marketingul produselor farmaceutice.

Deocamdata absolventa, care a investit peste 70 000 de dolari in pregatirea academica, incearca sa isi structureze un CV cat mai complet si sa se intoarca in vanzarea de medicamente – fostul sau loc de munca – pana cand va trece perioada de criza. Absolventa University of Illinois castiga anual 60 000 de dolari, iar dupa terminarea programului de MBA ar fi trebuit sa aiba un salariu cu 40% mai mare.

Insa alegerea fortata de imprejurari de a-si relua activitatea de dinainte de absolvirea MBA-ului arunca o umbra de indoiala asupra valorii practice a unor astfel de diplome. Un absolvent de MBA putea constata in trecut o majorare de 74% a veniturilor dupa terminarea studiilor, potrivit studiului annual efectuat de Graduate Management Admissions Council.