Concluziile reies din investigatia finalizata recent de Consiliul Concurentei, care a analizat piata distributiei angro de medicamente din Romania.

In urma analizei efectuate a rezultat ca datorita comercializarii cu precadere a unor medicamente inovative gradul de penetrare a medicamentelor generice este redus.

"Chiar si in situatia in care pentru medicamentele inovative exista generice vanzarile medicamentului inovativ continua sa predomine in Romania, realizand in general peste 50% din vanzari si ajungand chiar la 80-90%. In cazul acestor medicamente CC a analizat si ponderea celor mai ieftine generice, constatand ca acestea reprezinta sub 1% din total, desi in unele cazuri exista diferente mari de pret intre inovativ si generic de pana la 250%", se arata in raportul autoritatii de reglementare.

In acest context, Consiliul suspecteaza o intelegere intre firmele din industrie si o promovare incorecta a medicamentelor originale.

Citeste si:

"Exista suspiciuni ca firmele promoveaza incorect medicamentele, cointeresandu-i pe medici sa le prescrie pe cele mai scumpe. De asemenea, vrem in continuare sa vedem daca in piata sunt intelegeri intre producatorii de inovative si cei de generice pentru a intarzia intrarea pe piata a genericelor", a declarat presedintele CC, Bogdan Chiritoiu.

In perioada urmatoare, Consiliul Concurentei va monitoriza piata de medicamente, pentru a cauta indicii care ar putea duce la deschiderea unei anchete. Legislatia prevede amenzi de pana la 10% din cifra de afaceri pentru companiile care incalca prevederile in vigoare.

Pentru a evita influentarea prescrierii anumitor medicamente in detrimentul altora, in functie de "cadourile" primite de la companiile producatoare, CC a recomandat anul trecut Ministerul Sanatatii elaborarea unor norme care sa defineasca sintagmele "cadouri", "avantaje in bani sau in natura" care "au o valoare simbolica" si "nu sunt costisitoare", potrivit raportului.