Itay Talgam este coordonator al Programelor Maestro si, printre altele, a fost speaker in cadrul conferintei TED Global din 2009. Itay Talgam a lucrat ca dirijor cu unele dintre cele mai renumite orchestre din lume si a asistat mari maestri, precum Leonard Bernstein si Claudio Abbado.

El pleaca de la convingerea ca muzica este o metafora ideala pentru business. La fel ca in cazul unei orchestre, muzica are puterea de a crea comunitati si de a intari valori, iar liderul de business este asemenea dirijorului care conduce orchestra.

“Atat ca dirijor al unei orchestre, cat si ca manager de companie ai pe umeri o mare responsabilitate. Trebuie sa ai capacitatea de a determina un grup mare de oameni sa performeze la cel mai inalt nivel si sa creeze cele mai bune produse”, spune Itay Talgam.

Profesionalismul, viziunea si capacitatea de comunicare sunt calitati pe care trebuie sa le aiba atat un manager, cat si un dirijor, potrivit acestuia.

“Chiar este nevoie sa ai propria ta viziune, atat in muzica cat si in business. Trebuie sa fii alaturi de oameni, sa vezi ce isi doresc, chiar daca vorbim de o audienta sau de oamenii din compania ta. De asemenea, trebuie sa dai dovada de capacitate de comunicare si trebuie sa fii profesionist, asa incat sa castigi increderea oamenilor. Trebuie sa fii foarte bine pregatit, sa stii ce faci”, apreciaza Talgam.

Potrivit lui Itay Talgam, pe langa toate acestea, liderii trebuie sa isi gaseasca o sursa de energie pentru a merge mereu mai departe, fie ca o gasesc in ei insisi sau in cei din jurul lor.

“Trebuie sa stii sa identifici puterile comunitatii in care te activezi, iar lideri moderni stiu ca pe langa energia de care dau ei dovada au nevoie si de energia celor din jur. Este la fel de important pentru ei sa ii stimuleze pe cei din jurul lor. Daca in perioadele de altadata era suficient sa fii profesionist pentru ca oamenii sa te urmeze si sa te asculte, in prezent, foarte multi stiu ca este extrem de important sa comunice foarte mult cu angajatii lor”, afirma Talgam.

El a exemplificat ca in muzica, dar mai ales in business exista mai multe tipologii de lideri, de la cei care le indica oamenilor sa actioneze ca la carte pana la cei care ii stimuleaza sa creeze si sa inoveze.

Potrivit acestuia, unii dintre lideri sunt sobri si nu comunica cu oamenii decat pentru a le indica sa actioneze conform instructiunilor date in prealabil, altii se implica si muncesc cot la cot, in vreme ce o parte dintre acestia lasa pe ceilalti sa preia controlul acolo unde sunt specialisti, incurajandu-le ideile noi.

“Traim intr-o lume complexa, avem nevoie de tot felul de tipologii de oameni care sa conduca firme. Sunt oameni, lideri, care pot sa implice oamenii intr-o actiune in cel mai placut mod, si sunt oameni care pot sa ofere explicatii pe intelesul tuturor. Imi plac oamenii care pot fi responsabili in orice situatie. Ai nevoie de toate tipuri de manageri pentru a intelege care sunt scopurile sarcinilor lor. Cred ca suntem norocosi ca avem toate aceste tipuri de manageri la un loc”, considera Talgam.

In acelasi timp, el considera ca unui manager nu trebuie sa ii lipseasca dedicarea in conducerea unui business pentru a fi un lider adevarat.

Citeste si:

“Sa fie absolut dedicat, sa fie angajat in ceea ce face, pentru ca toti managerii in cariera lor intalnesc o serie de ostacole. Cu cat devii mai democratic, cu atat trebuie mai mult sa pastrezi un dialog cu oamenii. E nevoie de timp si rabdare pentru a ajunge la oameni si a realiza ce iti propui. De asemenea, ca sa dai dovada de atasament si implicare trebuie sa iubesti ceea ce faci. Cred ca dragostea este cea mai importanta motivatie pentru a fi dedicat in ceea ce faci, fie ca este vorba de dragostea pentru produsele pe care le realizezi sau dragoste pentru tot in general. Cand faci ceva cu dedicare, de fapt iti adaugi valoare tie, devii mai important in societate”, a spus acesta.

El recunoaste ca, odata cu criza. managerii au inceput sa se orienteze cat mai mult catre contactul cu angajatii.

“Nu sunt un expert, dar cred ca multi dintre manageri s-au schimbat odata cu venirea crizei. Multi probabil ca au inteles ca aceasta diferenta uriasa dintre sefi si restul lumii nu aduce nimic bun, si ca trebuie sa fim cu totii uniti pentru ca acest gol sa se inchida”, spune Talgam.

Intrebat despre greselile facute cel mai frecvent de sefi, Itay Talgam precizeaza ca aroganta in comunicare se regaseste in top.

“Cred ca printre cele mai mari greseli pe care managerii ajung sa le faca se numara aroganta de care ajung sa dea dovada unii dintre ei. Ajung sa sustina ca ei stiu totul cel mai bine si ceilalti trebuie sa faca spun ei, doar pentru ca asa cer ei”, crede Itay Talgam.

Dirijor din 1987, Talgam spune ca s-a indreptat dupa 20 de ani spre comunicarea de business pentru iubeste dialogul direct cu oamenii si recunoaste ca in acest domeniu resursele financiare sunt mai importante. In ultimii ani, acesta a dirijat doar in contextul unor prezentari si prelegei.

"Cu siguranta, sunt mai multi bani in business decat in muzica. Eu ma simt mai degraba ca un intermediar intre muzica si business. Am trecut de la muzica la business pentru ca imi place extrem de mult dialogul cu oamenii. Dialogul in muzica este putin mai limitat, acolo ai un deadline, trebuie sa pui la punct concertul si atat. Pe de alta parte, cred ca dialogurle pe care le creez in business sunt cel putin la fel de creative si de profunde ca atunci cand dirijez. Ca dirijor, feed-back-ul pe care il primesti este de asemenea mult mai limitat, eu tin foarte mult la relatia cu ceilalti, deci este foarte important pentru mine sa am un dialog direct”, a incheiat Talgam.

Israelian de origine, Itay Talgam a studiat la Academia de Muzica din Ierusalem si filosofia la Universitatea Evreiasca. Mai tarziu si-a continuat studiile in Italia si Statele Unite. Talgam lucreaza in prezent multe organizatii, universitati si institutii guvernamentale din intreaga lume, imbinand elementele de workshop corporate cu muzica de camera si, in unele cazuri, dirijand orchestre simfonice.

Incepand cu 1996, "Programele Maestro" au fost folosite cu success intr-o larga varietate de companii, la nivel local, international sau multi-national, companii precum Intel, Apple, Google, Motorola, Philips, HSBC, ING, Credit Suisse, Accenture, McKinsey, KPMG, PwC, WPP, Orange, Universitatea Stanford, Universitatea Cambridge, precum si in multe organizatii guvernamentale si ONG-uri din intreaga lume.

Itay Talgam a fost prezent pe 12 octombrie in Romania, la conferinta Leadership 2011, organizata de Codecs.

Infiintata in 1993, Codecs este o companie cu traditie in domeniul educatiei de business din Romania. Alaturi de Open University din Marea Britanie, Codecs a oferit programe de pregatire manageriala pentru mai bine de 16.000 de cursanti din intreaga tara.