"In anul 2012, numarul de calatori transportati a fost de 48,676 milioane. Estimam ca in acest an se va mentine acelasi numar de calatori, in functie de evolutia principalilor indicatori macroeconomici. (...) Pentru perioada septembrie - decembrie 2013 se estimeaza o crestere cu 3% a incasarilor CFR Calatori fata de aceeasi perioada a anului 2012. Pentru anul 2014 se estimeaza o crestere cu 2% fata de incasarile realizate in anul 2012", se arata intr-un raspuns al companiei, scrie Mediafax.

CFR Calatori a fost infiintata in 1998, in urma reorganizarii fostei SNCFR, si a transportat in acel an 146,8 milioane pasageri.

"De atunci si pana in prezent traficul a inregistrat un trend descendent, cauzat de mai multi factori, precum: circulatia intre regiuni care s-a diminuat pe fondul unei scaderi generale a economiei, aceasta ducand la reducerea numarului de pasageri si la reducerea numarului de trenuri din pachetul minim social; reducerea numarului de trenuri, determinata de efectuarea de lucrari de reabilitare la infrastructura feroviara si inchiderea temporara a unor sectii de circulatie sau reducerea capacitatii de circulatie a acestor sectii", precizeaza compania.

Intre 2007 si 2009 numarul calatorilor s-a redus de la 85,7 milioane la 65,5 milioane, ajungand la 57,6 milioane in 2010, respectiv 53,4 milioane in 2011.

Bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul 2013 al CFR Calatori, aprobat in luna iulie prin hotarare de guvern, prevede venituri totale de 2 miliarde lei, cheltuieli de 2,4 miliarde lei si o pierdere de 400 milioane lei, conform sursei citate.

Potrivit datelor raportate la Ministerul Finantelor, compania a inregistrat anul trecut venituri de 1,99 miliarde lei (in scadere cu 22% fata de 2011), cheltuieli de 2,98 miliarde lei (mai mari cu 16%) si o pierdere de 992 milioane lei, de la un profit net de 1,5 milioane lei in anul precedent. Afacerile CFR Calatori s-au plasat la 1,66 miliarde lei in 2012, in scadere cu aproape 24%.

CFR Calatori a anuntat recent ca a avut in primul semestru pierderi de 139 milioane lei, in scadere fata de rezultatul negativ de 200 milioane lei raportat la jumatatea anului trecut. Evolutia a fost determinata printre altele de reducerea unor linii neprofitabile sau cu slaba productivitate, scaderea consumului de motorina si diminuarea cheltuielilor cu personalul, prin scaderea numarului de angajati, fara concedieri colective.

Preturile biletelor de tren au crescut diferentiat de la 1 septembrie, cu pana la 10%, masura, aprobatã prin ordin al ministrului Transporturilor, luand in calcul evolutia inflatiei si majorarea din ultimii doi ani a unor costuri ale CFR Calatori, cu combustibili, energie sau piese.

Pentru rutele scurte (parcurse de trenurile Regio), cresterea este operata prin rotunjirea tarifului la 50 bani sau la leu, prin majorari cu valori cuprinse intre 10 bani si 50 bani, in vreme ce pentru rutele lungi, la trenurile InterRegio (IR) scumpirea este de pana la 10%.

Citeste si:

Compania opereaza trenuri pentru peste 350 de rute in trafic intern si in trafic international. Dintre acestea, rutele in trafic international reprezinta 3%.

"Din punct de vedere al relatiilor de transport unde se inregistreaza nivele ridicate de solicitare se pot mentiona cele care leaga Bucurestiul de Timisoara, Arad, Cluj, Suceava, Iasi, Galati si Constanta, rutele sezoniere catre destinatiile turistice importante, dar si relatiile pe care circula trenuri de naveta in jurul marilor orase sau platforme industriale generatoare de fluxuri de calatori", arata reprezentantii companiei.

In prezent, CFR Calatori opereaza la nivel national un numar zilnic de 1.103 trenuri de calatori, din care 6 trenuri IC (InterCity), 220 trenuri IR si 877 trenuri R. Parcul de vagoane utilizat este de aproximativ 1.000 de unitati.

Parcul de material rulant motor este compus din locomotive electrice, diesel si automotoare, circa 60% fiind folosit pentru deservirea zilnica a trenurilor de calatori. Dintre acestea, o pondere de aproximativ 73% este detinuta de locomotive, 11% de automotoarele vechi sau modernizate si 16% de automotoarele de tip Sageata Albastra (Desiro). Restul parcului este compus din unitati vechi, cu deficiente majore, durata de viata expirata sau ineficiente energetic, potrivit companiei.

"Din intregul parc de vagoane de calatori numai 24,4% este de constructie noua sau modernizate avand o varsta de pana la 10 ani, cu un nivel de confort si servicii care raspunde in totalitate exigentelor calatorilor si conditiilor de eficienta economica a exploatarii, 7,5% au varsta cuprinsa intre 10 si 20 de ani, restul fiind vagoane nemodernizate cu varsta de peste 20 de ani, dintre acestea 44% avand peste 30 de ani vechime. Din acest motiv managementul societatii isi propune realizarea de proiecte de innoire a parcului cu rame electrice si diesel de constructie noua, cu un grad inalt de eficienta energetica, pe diverse nivele de confort conform tipurilor de serviciu prestat", potrivit sursei citate.

Aceste rame vor inlocui in mare parte locomotivele si vagoanele vechi care nu mai corespund din punct de vedere al eficientei energetice si al serviciilor oferite.

O alta directie o constituie proiectele de modernizare a parcului de material rulant, astfel incat sa corespunda tuturor standardelor de eficienta, interoperabilitate siguranta si securitate.

La sfarsitul lunii iulie, compania avea 13.891 de salariati, cu 149 mai putini decat la inceputul anului, iar bugetul de venituri si cheltuieli din 2013 prevede un numar de 13.880 angajati la finele acestui an.

Datoriile comerciale ale companiei se ridicau la 1,2 miliarde lei la finele lunii iulie, cel mai important creditor fiind CFR SA, suma reprezentand in principal taxa de utilizare a infrastructurii. Printre creditori se numara si alti furnizori de materii prime si servicii. Datoriile totale ale CFR Calatori s-au mentinut la 1,67 miliarde lei in anii 2011-2012.