Scoala Comerciala Austriaca din Romania - o'SCAR este un proiect creat de sapte companii din retail (BILLA, C&A, Deichmann, dm drogerie markt, Hervis, HUMANIC si kika) si Ambasada Austriei.

Prin intermediul scolii de comert, in Colegiul Economic "Costin C. Kiritescu" din Bucuresti vor fi introduse doua clase de invatamant profesional. Programul dureaza trei ani si ofera absolventilor de clasa a VIII-a cursuri de formare profesionala in meseria de comerciant-vanzator in domeniile alimentar si non-alimentar (incaltaminte, fashion, sport, mobilier).

"Invatamantul actual din Romania nu pregateste vanzatori calificati, nu exista un sistem care sa imbine cu adevarat partea practica cu cea teoretica in Romania. Scoala profesionala, asa cum este structurata la ora actuala, nu reuseste sa le ofere copiilor bagajul practic necesar, si nu ofera nimic in plus fata de liceu, ci mai degraba in minus. Astfel, scolile profesionale nu au in Romania renume bun, tocmai din cauza lipsei colaborarii pe parte practica facuta efectiv cum trebuie", a declarat pentru wall-street.ro Mirela Secosan, director financiar si de resurse umane in cadrul companiei kika.

In esenta, pe parcursul celor trei ani de studiu, elevii vor invata de la angajatii din companiile implicate, caracteristica principala a programului fiind partea practica. Astfel, componenta practica a programului va avea o pondere din ce in ce mai crescuta de la an la an: anul I (80% teorie, 20% practica), anul II (40% teorie, 60% practica), anul III (28% teorie, 72% practica). Pe langa modulele de practica, elevii vor urma si celelalte materii, conform programei Ministerului Educatiei.

La absolvire, elevii vor primi un certificat profesional recunoscut pe plan european si vor avea prioritate in procesele de recrutare ale celor sapte retaileri.

Potrivit Mirelei Secosan, in prezent, in Romania activeaza circa 900.000 de persoane in domeniul comertului, un procent important ocupand functia de vanzatori, insa fara a avea o pregatire de specialitate in domeniu.

"In momentul in care angajezi un vanzator in Romania, acesta nu are bagajul de experienta aferent unui vanzator pe care l-ar avea in alte tari, in urma absolvirii acestor cursuri. Vorbim de atitudine fata de client, tot instrumentalul de lucru necesar unui vanzator, toata partea de birotica, identificarea nevoilor clientului. Toate acestea trebuie scolite si invatate. Proiectul este un model care merge foarte bine in alte tari din Europa, al nostru este inspirat dupa practica din Austria, unde sistemul de ucenici functioneaza foarte bine, ca si in Germania si tarile scandinave", a explicat Secosan.

"Tinerii romani nu au experienta practica la finalul studiilor"

Scopul principal al programului este sa formeze tineri atat din punct de vedere teoretic, cat si practic, astfel incat la finalul cursurilor sa se poata angaja.

"La noi, din pacate, in momentul cand termina o scoala profesionala sau un liceu, ajung sa caute un loc de munca, insa fara sa aiba experienta practica absolut deloc insusita. Sistemul romanesc de invatamant s-a indepartat foarte mult de partea practica", a argumentat managerul kika.

Citeste si:

Desi poate parea surprinzator, nu este atat de usor sa intrunesti calitatile necesare unui vanzator si pentru a deveni angajatul dupa care se uita companiile cu experienta internationala.

"Este nevoie de trei ani de studiu pentru a fi vanzator, pentru ca inainte de a intra pe piata muncii, o persoana trebuie sa sa parcurga absolut tot ce inseamna cotidianul unui vanzator la locul de munca, sa invete despre atitudinea pe care trebuie sa o aiba fata de client, cum sa ii identifice nevoile. Mai mult, sansele de angajare pot sa creasca cu 100% dupa promovarea acestui sistem, pentru ca absolventul poate fi retinut de compania unde a facut practica trei ani de zile sau daca doreste sa iasa pe piata libera are deja aceste apitidini aprofundate si poate sa merga la un interviu, stiind deja sa raspunda la intrebarea «ce face un vanzato»r”, a precizat Secosan.

Raspunsul din piata nu este cel asteptat deocamdata

Initiatorii proiectului pun la dispozitie 56 de locuri in primul an, insa pana in prezent s-au inscris doar 15 persoane, desi singurele conditii sunt ca tineri sa fi absolvit opt clase (nu e nevoie sa fi promovat exemenul de Capacitate) si sa aiba sub 18 ani.

In plus, cei admisi vor primi o bursa lunara de 400 de lei, jumatate din suma asigurata din bani publici, si decontarea cheltuielilor cu transportul.

"Cred ca lipsa de raspuns din partea parintilor vine din cauza ca suntem destul de legati de ideea fixa ca trebuie sa urmam liceu. (...) Noi vrem sa dezvoltam acest model, din care, la finalul celor trei ani de studiu, tinerii vor putea fi deja angajati ca vanzatori in magazine, ei stiind deja ce trebuie sa faca pe aceasta functie", a precizat managerul kika.

Initiatorii proiectului mai arata ca meseria de vanzator ofera posibilitate angajatilor de a evolua, ulterior ei putand fi promovati in functii mai inalte.

"Acesta este un domeniu in care un tanar poate sa faca o cariera. In cadrul unei organizatii de retail poti fi angajat ca vanzator si poti avansa ca sef de sortiment, ca sef de etaj, ca director de magazin. Posibilitatea de a promova exista, depinde de efort, de implicare, chiar si de context. Actualul sef de vanzari in kika Austria a inceput ca ucenic in cadrul magazinului, si in Romania avem colegi care au inceput in 2008 in functia de vanzator, iar acum sunt sefi de etaj", a mai aratat Mirela Secosan.

Cei interesati de cursurile Scolii Comerciale Austriece din Romania - o'SCAR trebuie sa stie ca ultima etapa de inscriere are loc in zilele de 3-4 septembrie. Procesul de selectie a candidatilor va consta intr-un test scris si un interviu pe care il vor sustine cu reprezentanti ai departamentelor de HR ale companiilor implicate in proiect, sub forma unei discutii informale. Desi cunostintele teoretice acumulate in anii de gimnaziu sunt luate in considerare, evaluarea se concentreaza mai mult pe motivatia, abilitatile si setul de valori ale elevului.