Piata farmaceutica romaneasca isi va diminua cresterea anul viitor la o rata de 10-15%, dupa ce pentru sfarsitul acestui an, se estimeaza o depasire a performantei anului trecut cu o rata de crestere de 20%, fata de nivelul de 18,1% din 2005, potrivit ultimului raport al Cegedim.

Valoarea totala a pietei in trimestrul trei a fost potrivit Cegedim de 1,39 miliarde de lei iar valoarea vanzarilor inregistrate in intervalul octombrie 2005 - septembrie 2006 a fost de 5,24 de miliarde de lei.

Potrivit raportului, al treilea trimestru din 2006 a confirmat tendinta de crestere a pietei totale, de 17,9 % fata de 14,5 % la sfarsitul trimestrului doi, "marcand traversarea cu succes a momentului dificil de la inceputul anului 2006". In linii mari, piata farmaceutica romaneasca a inregistrat pe canale de distributie cea mai mare crestere pe segmentul de retail, cu 23,2 %, iar cea de spital a crescut usor, cu 2,2 %. Pe segmente, produsele cu prescriptie medicala au crescut asemanator cu cele fara prescriptie medicala, cu 22,9 % si respectiv 24 %.

Pe tendinta de crestere a pietei totale, Cegedim a consemnat o crestere a tuturor grupelor terapeutice mari. Cele mai importante cresteri au fost inregistrate la grupele terapeutice pentru sistemul cardiovascular, cu 34,1 %, urmata de grupa trapeutica pentru sange si organe hematoformatoare, cu 26,2 % si de grupa destinata sistemului musculo-scheletic, cu 25,9 %. Grupele terapeutice antineoplazice si imunomodulatoare, antiinfectioase sistemice si cele dermatologice au inregistrat evolutiile cele mai modeste de 4,3 %, respectiv 4,4 % si respectiv 15 %.

In privinta celor mai importante companii care activeaza pe piata farmaceutica, GlaxoSmithKline ocupa din nou primul loc in topul celor zece cele mai bine cotate companii farmaceutice ce acopera impreuna mai mult de jumatate din piata romaneasca de profil si a caror valoare insumata a vanzarilor a fost in intervalul octombrie 2005 - septembrie 2006 de 2,84 miliarde de lei.

Citeste si:

GlaxoSmithKline si-a adjudecat primul loc al topului companiilor farmaceutice din Romania cu o valoare a vanzarilor, inclusiv Europharm, de 433,4 milioane de lei pe ultimele in intervalul octombrie 2005 - septembrie 2006 si de 107, 3 milioane de lei in trimestrul trei 2006, ceea ce ii confera acestei companii o cota de piata de 8,3 %.

Al doilea mare jucator farmaceutic din Romania este Hoffman la Roche cu o valoare a vanzarilor in intervalul octombrie 2005 - septembrie 2006 de 363,8 milioane de lei si de 102,7 milioane de lei in trimestrul trei corespunzator unei cote de piata de 6,9 %.

Pe locul trei este pozitionata compania Sanofi-Aventis cu o valoare a vanzarilor de 331,5 milioane de lei in intervalul octombrie 2005 - septembrie 2006, din care 85,6 milioane de lei in al treilea trimestru al 2006, insemand o cota de piata de 6,3 %. Pe locul patru se situeaza Novartis cu vanzari in perioada octombrie 2005 - septembrie 2006 de 324,6 milioane de lei din care pe ultimul trimestru 88 milioane de lei, cosrpunzator unei cote de piata de 6,2 %.

Locul cinci este ocupat de compania Pfizer cu valoarea a vanzarilor de 319,2 milioane de lei in intervalul octombrie 2005 - septembrie 2006, o cota de piata de 6,1 % si vanzari de 82,3 milioane de lei pe trimesrul trei 2006. Urmatoarele cinci locuri sunt ocupate in ordine de compania Zentiva inclusiv Sicomed cu vanzari de 275,7 milioane de lei si o cota de 5,3 %, Servier inclusiv Egis cu vanzari de 264,6 milioane lei si o cota de 5 %, Terapia, inclusiv Pharmaplant Biogalenica si Promedic cu vanzari de 229,5 milioane lei si o cota de piata de 4,4 %, urmate de Antibiotice cu vanzari in intervalul octombrie 2005 - septembrie 2006 de 169,4 milioane de lei si o cota de 3,2 % si de KRKA D.D. cu vanzari de 136,2 milioane de lei si o cota de piata de 2,6 %.

Urmatoarele zece companii clasate in topul Cegedim cumuleaza aproximativ 18 % din piata farmaceutica si o valoare a vanzarilor in intervalul octombrie 2005 - septembrie 2006 de aproape 1 miliard de lei. Acestea sunt in ordinea vanzarilor Eli Lilly, Menarini, Sindan Pharma. Ozone Laboratories, Labormed Pharma, Schering Plough, Gedeon Richter, Novo Nordisk, Merck & Co si Astra Zeneca. Cegedim a anuntat ca raportul a fost intocmit pe baza datelor care estimeaza iesirile de produse din farmacii catre pacienti.