Explozia proiectelor rezidentiale si interesul tot mai ridicat pentru blocuri ceramice au constituit principalele motoare de crestere a pietei, piata de caramizi situandu-se, anul trecut, in jurul valorii de 140-150 milioane de euro.

Cererea in crestere manifestata pentru materiale de zidarie este evidenta mai ales in cazul blocurilor ceramice, decat la celelalte tipuri de produse, cum ar fi BCA-ul (principalul competitor pe segmentul de zidarie), tendinta generata si de evolutia pretului la aceste produse.

Anul trecut, producatorii de caramizi au fost asaltati de comenzi din partea dezvoltatorilor imobiliari, iar capacitatile de productie limitate au permis importurilor (din Ungaria, Serbia si Croatia) sa acapareze aproape 50% din piata. In 2007 insa, ponderea importurilor ar trebui sa scada, ca urmare a investitiilor efectuate de majoritatea producatorilor autohtoni, materializate in extinderea capacitatilor de productie.

Cel mai puternic jucator de pe piata, producatorul austriac Wienerberger (prezent pe piata romaneasca din 1998), a redeschis anul trecut fabrica de caramizi de la Sibiu, in urma unei investitii de circa 18 mil. euro si a inceput lucrarile la cea de-a treia unitate de productie in Tritenii de Jos, Cluj, termenul de finalizare fiind stabilit pentru ultimul trimestru al anului curent.

Veniturile Wienerberger Romania au avut, anul trecut, o pondere de circa 2% din totalul veniturilor grupului, dupa cum se arata in raportul financiar anual publicat de producatorul austriac. Cifra de afaceri inregistrata in 2006 de subsidiara din Romania se ridica, conform acelorasi date, la aproximativ 44,5 milioane de euro, in crestere fata de 2005, cand a fost de 29,3 milioane de euro.

Grupul Wienerberger pune evolutia din Romania pe seama avansului extraordinar inregistrat de sectorul constructiilor rezidentiale, care a crescut cu circa 20 de procente anul trecut, directie sustinuta de ritmul rapid de crestere economica, dar si de imbunatatirea mediului de afaceri autohton. In acest context favorabil, compania a reusit sa-si creasca volumul vanzarilor si sa aplice ajustari moderate ale preturilor.

Un alt jucator de pe piata romaneasca de caramizi, grupul Kronberger, producator si distribuitor de caramizi, estimeaza, pentru anul acesta, o cifra de afaceri totala de 12 milioane de euro, din care jumatate (in crestere cu 10% fata de 2006) ar putea proveni de la SC Mureseni SA, una dintre cele trei firme componente ale grupului. "Activitatea Kronberger a inregistrat un trend ascendent atat din punct de vedere al cifrei de afaceri, cat si al volumului de clienti" a declarat directorul comercial al grupului, Belu Stelian.

Citeste si:

Investitiile realizate de companie anul trecut in retehnologizarea capacitatilor de productie si in protectia mediului au insumat 3,7 milioane de euro. Kronberger, a carui cota de piata se ridica la aproximativ 10%, detine doua fabrici caramizi la Targu-Mures (SC Mureseni SA) si in Buzau (SC Sastuc SA), precum si o firma de distributie cu sediul in Bucuresti, Asco Grup SRL.

Siceram Sighisoara, un alt producator important de materiale de constructii, care a obtinut un profit de 3 milioane de euro in 2006, a realizat investitii de aproximativ 25 de milioane de euro din 1995 si pana in prezent.

Veniturile companiei muresene s-au situat anul trecut in jurul valorii de 14,5 milioane de euro, vanzarile de caramida generand aproximativ doua treimi din aceste incasari (9,8 mil. euro). Pentru anul in curs, reprezentantii Siceram estimeaza o crestere de peste 10 procente a cifrei de afaceri, pana la 16,5 milioane de euro, valoare din care caramida isi va adjudeca 12,7 milioane de euro.

Constructiile de case si vile au inceput sa se dezvolte puternic, in Romania, in urma cu patru - cinci ani, fiind considerate initial locuinte de lux. Ulterior, piata rezidentiala s-a dezvoltat si odata cu cresterea preturilor la materiale de constructii s-ar putea majora si cererile pentru locuinte din solutii alternative, cum sunt cele din profile metalice, lemn sau prefabricate.

Segmentul solutiilor alternative pentru case este foarte dezvoltat in Europa Occidentala, pretul materialelor de constructii clasice, precum caramida, inregistrand o crestere considerabila in ultimii ani.

Cu toate acestea, majoritatea jucatorilor sunt de parere ca, cel putin pe termen mediu, caramida va ramane in topul preferintelor pietei romanesti de constructii.