Pentru anul 2007 piata de jucarii din Europa de Est a fost estimata la 620 de milioane, cu o crestere de 7% fata de anul precedent. Piata de jucarii din Romania detine in prezent 9 procente, iar pana la sfarsitul anului se estimeaza o crestere de 1% ceea ce va ridica valoarea acesteia la 62 de milioane de euro din totalul pietei din Europa de Est, conform datelor obtinute de Eurostat.

Romania numara in prezent un numar de 22 de milioane de locuitori, un factor ce influenteaza puternic cresterea cotei de piata. Totusi, daca luam in calcul tari ca Cehia sau Ungaria care au o populatie de 10,2 milioane de locuitori, cota de piata a acestora in sectorul de jucarii este de 15% - 16% la nivel est-european.

In timp ce romanii au un buget mediu anual alocat jucariilor pentru copii de 15 euro, in tari ca Slovenia, Cehia sau Ungaria media anuala se situeaza la 50 de euro inca din anul 2003.
„Piata romaneasca de jucarii incepe sa creasca, iar aderarea la Uniunea Europeana a favorizat aceasta evolutie. Estimam ca, in medie, anul acesta un copil din Romania va primi jucarii in valoare de 20 de euro sau chiar peste, cu aproximativ 40% mai mult fata de 2006. Cresterea se va datora si cererii mai mari pentru produsele de brand, care sunt mai sigure si au o componenta educationala semnificativa”, sustine Ligia Zaharia director de marketing Diverta.

In 2006 vanzarile Diverta numai pentru sectorul de jucarii au crescut cu 39 de procente, ajungand la 1,4 milioane de euro din totalul vanzarilor de 38,8 milioane de euro. In primele sase luni ale anului 2007 cresterea vanzarilor in sectorul de jucarii depasea deja 40 de procente fata de aceeasi perioada a anului 2006. Un rol important in acest sens l-a avut eliminarea taxelor vamale pentru jucariile din Uniunea Europeana.

Citeste si:

Vanzarile de jucarii sunt influentate puternic de serialele de desene animate, de lansarile de film in cinematografe sau pe DVD. Astfel in clasamentul celor mai bine vandute jucarii realizat de Diverta in primele sase luni ale anului, lider a fost trenuletul „Thomas”, urmat de „Scooby Doo”, iar pe locul al treilea s-au situat figurinele „Littlest PetShop”. Jocul „Monopoly” nu a reusit sa ocupe decat locul al patrulea in timp ce papusile si accesoriile „Totally Spies”, personajele din celebrul serial de desene animate.

In prezent cel mai dinamic departament din sectorul de jucarii este cel creativ-educational. Pentru Diverta acest departament detine jumatate din rulajul total de jucarii.

Cele mai populare branduri de jucarii comercializate in Diverta sunt TOMY (Marea Britanie) pentru copiii cu varste cuprinse intre 0-5 ani, K’Nex (Statele Unite) care se adreseaza copiilor si adolescentilor cu varste cuprinse intre 3-14 ani si Marvel care comercializeaza celebrii eroi de actiune Spiderman, Lord of the Rings, Fantastic 4 sau Hulk.

In Romania 80% din jucariile de pe piata provin din import. Producatorii autohtoni ca Noriel sau Juno, nu reusesc sa obtina decat 20 de procente.