Pluri Consultants a derulat in parteneriat cu Hewitt Associates pentru prima data in Romania studiul Best Employers, demonstrand importanta capitalului uman in atingerea obiectivelor de business. Studiul realizat de cele doua companii a demonstrat ca forta de munca din Romania s-a maturizat si se orienteaza tot mai mult spre client, fiind mult mai sensibila la cultura organizationala.

Chiar daca vorbim in prezent de o piata locala a muncii tot mai matura, nicio companie din Romania nu a reusit sa intre in topul Best Employers.

Pachetele de compensatii si beneficii, mai importante decat salariul

Rezultatele obtinute de studiul Best Employers au fost surprinzatoare la nivel national. Astfel, 65% dintre angajatii romani se declara satisfacuti in general de locul lor de munca. Doar jumatate dintre acestia apreciaza companiile pentru care lucreaza in prezent ca fiind pozitionate superior fata de altele in care ar putea lucra, iar 70% declara ca rareori sunt ingrijorati de faptul ca isi vor pierde locul de munca.

„Liderii companiilor si specialistii din resurse umane trebuie sa inteleaga faptul ca asteptarile angajatilor sunt in crestere. Atragerea si retinerea talentelor este deja un subiect important pentru companiile din regiune si va deveni si mai dificila in viitor”, spune Rita Veres, manager de proiect la Best Employers Associates International pentru Europa Centrala si de Est.

Conform studiului Best Employer Romania 2006 exista trei factori care contribuie la cresterea gradului de implicare a angajatilor si se refera la a cunoaste sa ii faci pe angajati sa se simta apreciati si valorizati, a avea un management proactiv si pozitiv si sa stii sa le oferi la momentul potrivit, celor care merita, oportunitati reale de dezvoltare si de cariera.

In prezent, gradul de implicare al angajatilor din Romania este unul mediu, de 54%, cu 2 procente mai mare decat in Europa Centrala si de Est. Un alt rezultat surprinzator il reprezinta faptul ca angajatii romani, isi doresc tot mai revizuirea si completarea planurilor de beneficii financiare si nonfinanciare, cum ar fi planurile de pensii non-obligatorii, telefon mobil, masina, asigurari diverse, tichete pentru vacanta sau abonamente pentru sali de sport, care ar conduce la o crestere de 30% a nivelului de implicare in cadrul companiei.

De asemenea, punerea la dispozitie a unor reale oportunitati de management al carierei poate produce o crestere a implicarii de 29%, in timp ce imbunatatirea metodelor de valorizare in cadrul companiei ar genera o crestere de 28%. Crearea unor sisteme de remunerare corelate cu performanta, ar aduce o crestere de 26%. Salariul se pozitioneaza doar pe locul al saptelea in tendintele angajatilor romani la nivel national.

In momentul de fata, doar 42% dintre romani primesc recunoastere verbala din partea superiorilor pentru meritele obtinute, in timp ce doar 37% considera ca in compania din care fac parte sunt promovati cei care contribuie cel mai semnificativ la atingerea obiectivelor. In schimb 41% dintre angajatii romani sustin ca perfomantele lor au un impact semnificativ asupra salariului.
Studiul Best Employer Romania a aratat si faptul ca managerii de pe pozitiile de middle sunt mult mai aproape de angajati, in proportie de 63%.

Citeste si:

Implicarea angajatilor este indicele in functie de care sunt obtinute in proportie de 60% rezultatele in clasamentul Best Employers. Un alt factor important pentru obtinerea unui studiu cat mai relevant este cel de aliniere, de suprapunere a unei viziuni comune din trei perspective: angajati, Top Management si Departamentul de Resurse Umane. Acest factor are o pondere de 40% si se bazeaza pe analiza mai multor componente printre care strategia de afaceri, strategia de resurse umane sau sinergia sistemelor si a practicilor

Companiile care au participat la realizarea studiului

Studiul este deschis oricarei companii care doreste sa participe. Totusi pentru a obtine un studiu relevant cateva „reguli de aur” trebuie urmate. Orice companie participanta trebuie sa isi convinga echipa sa raspunda intrebarilor din chestionar, minim 25% din numarul angajatilor trebuie sa participe, in caz contrar compania respectiva nu va fi luata in considerare. Cu cat o companie este mai mica, cu atat procentul de participare trebuie sa fie mai mare.

„Studiul mizeaza pe un audit riguros si are nevoie de asemenea si de o mediatizare puternica. Numarul minim de companii este de 100, si cuprinde in principiu si cinci companii mari si cinci mici. In Romania numarul de companii participante a fost de ordinul zecilor, inferior numarului minim de participare”, a declarat pentru Wall Street Ana Caterina Ionescu, Engagement Studies Project Manager al Hewitt Strategic Partener.

Practic, acest tip de studiu se autosustine din punct de vedere financiar. La sfarsitul realizarii sale fiecare companie participanta primeste doua rapoarte. Un raport care contine strict cifrele obtinute si un al doilea care se refera la datele obtinute la nivel national. Companiile care doresc o interpretare a cifrelor obtinute dar si un alt tip de analiza al studiului vor trebui sa plateasca pentru acest serviciu.
„Suma pentru o astfel de analiza variaza in functie de complexitatea informatiilor, si poate depasi chiar si 5000 de euro. Pretul minim fiind de 2000 de euro”, a adaugat Ana Caterina Ionescu.

Potrivit rezultatelor Best Employers, compania de curierat TNT a fost desemnata la nivel local, cel mai bun angajator al anului 2006 – 2007, iar la nivel regional castigatorul a fost Microsoft.

Cercetarea s-a desfasurat concomitent in zece tari din Europa Centrala si de Sud – Est, in peste 500 de companii avand drept respondenti 1.800 de top manageri si peste 90.000 de angajati. Din Romania au raspuns aproximativ 3.700 de angajati si peste 100 de top manageri.

Tarile participante la studiul Best Employers au fost Austria, Bulgaria, Republica Ceha, Polonia, Ungaria, Rusia, Slovacia, Slovenia, Turcia, Ucraina si Romania.