“Piata toaletelor ecologice nu s-a stabilizat inca, iar pozitiile jucatorilor nu s-au conturat. Anul trecut am inregistrat afaceri de 2,3 milioane de euro, pe o piata de aproximativ 6 milioane de euro”, a declarat pentru Wall-Street Adrian Lazar (foto), sales manager in cadrul Toi-Toi&Dixi, cel mai mare operator din piata.

In momentul de fata, compania Toi-Toi&Dixi detine mai mult de jumatate din piata de profil, unde mai activeaza jucatori ca Toifor, Emvirotec, Eco Toilet sau EcoPublic.

Constructiile, motor de crestere pentru business-ul cu toalete

Adrian Lazar isi aminteste ca 2002 a fost anul cand compania a intrat mai puternic in piata, operand in Romania ca parte a grupului ADCO International din Germania, lider european pe piata toaletelor mobile si ecologice, cu filiale in 80 de tari.

“Practic, am preluat sistemul german si l-am adaptat aici, in Romania”, afirma Lazar.

Asa cum afirma managerul Toi-Toi&Dixi, boom-ul din constructii reprezinta motorul principal al avansului inregistrat de afacerile cu toalete ecologice. “Mizam pe o crestere de 20% fata de anul trecut, mai ales pe zona santierelor de constructii. In opinia noastra, se va construi alert in urmatorii 25 de ani”, argumenteaza Lazar.

In plus, legislatia privind protectia muncii si normele de lucru vor fi luate in calcul mai serios de catre sefii santierelor de constructii, spune acesta.

Bani din evenimente si concerte

Clientii cei mai importanti ai unui astfel de business sunt dezvoltatorii mari de proiecte imobiliare, insa exista si o clientela care are o pondere tot mai mare in portofoliul de clienti. “Manifestarile de tipul festivalurilor si al concertelor vin puternic din urma”, a declarat Adrian Lazar.

Toi-Toi&Dixi a fost operatorul concertului Rolling Stones (cu 200 de toalete instalate), B'Estival (Romexpo), CokeLive (Insula Morii), compania fiind prezenta si la concertele de la Arenele Romane, manifestarile din Sibiu (11 containere - cu dusuri, chiuvete), dar si la evenimente sportive, cum a fost concursul de barci din Constanta, Power Marine, sau expozitii ca targul auto SIAB de anul trecut, din Otopeni. De asemenea, in februarie, compania va fi prezenta la Cupa Davis, din Sibiu.

Evenimentele si concertele reprezinta 35-40% din cifra de afaceri a companiei, desi, ca numar de clienti, ponderea se situeaza undeva la 5%, dupa cum declara managerul Toi-Toi&Dixi. “Sapte festivaluri genereaza lunar vanzari la fel de mari ca 10-15 santiere. In santiere se incaseaza de doua ori pe luna, in timp ce pentru evenimente se achita doar la final”, subliniaza acesta.

Excluzand constructiile si evenimentele de anvergura, exista si solicitari din partea antreprizelor in regie proprie, a proprietarilor care isi construiesc o locuinta. “Mai nou, se inchiriaza toalete ecologice la nunti. De asemenea, sunt si corporatii care au la sfarsit de saptamana tot felul de manifestari”, enunta Lazar, estimand ponderea acestora la cel mult 3-4% din veniturile companiei.

Acoperire nationala in detrimentul profitului

Daca anul trecut, compania Toi-Toi&Dixi a inregistrat o crestere a afacerilor de 20-22%, marjele de profit s-au ridicat 15-17%”, chiar daca, pe unele proiecte, aceste marje pot avansa si la 30%.

“Preferam sa avem 500 de clienti (n.r -numarul de clienti deserviti anul trecut de Toi-Toi&Dixi), sa atingem 15% si sa avem acoperire. Astfel, nu se resimte foarte tare momentul in care zece clienti decid sa inchida. Preferam sa ne extindem numeric decat sa mergem pe o marja foarte ridicata”, explica acesta.

Compania are puncte de lucru in Bucuresti, Timisoara, Sibiu, Pitesti, Ploiesti si Constanta, putand deservi si zone limitrofe ale Capitalei, dar si orase apropiate ca Brasovul. Punctele de distributie presupun reprezentanta locala si echipament de intretinere disponibil local. “Anul acesta vrem sa ajungem la Iasi si la Cluj”, a declarat Lazar.

In prezent, Toi-Toi&Dixi colaboreaza si cu studiourile MediaPro, asigurand transportul si vidanjarea toaletelor in Buftea la filmari sau spot-uri publicitate, dar si in zonele din apropierea punctelor de lucru. “Daca exista un eveniment sau un concert in provincie ne deplasam si in aceste zone. Pentru santiere, nu putem acoperi toata tara. Preferam sa mentinem relatiile cu clientii din santierele pe care le putem deservi bine”, spune acesta.

Citeste si:

Regula se aplica si pe litoral, unde compania colaboreaza cu municipalitatea din Mangalia, deservind in special parcurile, insa nu refuza festivalurile de gen “Woodstock”. “Pe litoral nu am operat, am fost la Woodstock, asiguram pentru evenimente, insa nu si pentru public, nu exista acolo operatori cu care sa realizam un contract, fiecare are grupul sau sanitar. Consumator final exista, insa nu si operatori. Pentru restul statiunilor, totul este aranjat local, de cei care concesioneaza plajele. Nu vor sa depinde foarte mult de cineva”, sustine managerul.

Pretul unei toalete ecologice standard, 170-210 lei/saptamana

Pentru a tine pasul cu cererea in crestere, compania ofera o gama larga de produse, incluzand toalete ecologice standard, VIP, containere sanitare cu dusuri si chiuveta, dar si garduri pentru imprejmuire la concerte si evenimente outdoor. “O toaleta deserveste un numar maxim de zece muncitori, de regula cu doua servicii de vidanjare pe saptamana. In cazul concertelor, o toaleta poate deservi si 100 de oameni, pentru cateva ore cat dureaza evenimentul”, afirma Lazar.

Toaletele sunt importate din Germania, respectand standardele grupului ADCO. In principiu, compania care le inchiriaza poate alege personalizarea lor. Lazar aminteste aici de un proiect viitor care se va dezvolta cu McCannErickson si HBC Coca-Cola, pentru Sprite, proiect care implica furnizarea toaletelor ecologice si aplicarea de stickere cu mesaje sugestive pe peretii cabinelor, respectand filozofia Sprite.

In ceea ce priveste preturile aplicate, acestea sunt in functie de servicii, de la 170 de lei pe saptamana incluzand un serviciu de intretinere si igienizare, la 210 lei pe saptamana cu doua servicii de vidanjare incluse. “Evenimentele, tinand cont de faptul ca implica transport, instalare si apoi dezinstalare rapida, sunt taxate la valoarea de 100 lei/zi pe cabina, plus vidanjarea din ziua respectiva.

Exista si cabine de VIP cu chiuveta si chiar cabine spatioase pentru handicapati. La o cabina de lux, de exemplu, se mai adauga 50 de lei peste pretul initial. De regula sunt solicitate pentru evenimente, pentru echipa, sunetisti etc, artistii preferand containerele, taxate la 18 euro/zi”, a continuat reprezentantul Toi-Toi&Dixi.

Acesta a tinut sa precizeze si riscurile specifice acestor evenimente, in special in cazul concertelor, justificand recuperarea eventualelor pierderi cauzate de distrugeri prin includerea unor clauze in contractele incheiate, prin care se specifica si acest lucru.

Compania detine in prezent un maxim de 1.200 de toalete ecologice, din care 800-900 permanent functionale si aproximativ 400 gata de implementat. “Oricum, marile evenimente nu se fac de pe o zi pe alta, deci nu exista riscul de a ramane fara toalete”, a precizat Lazar.

Intrebat de asigurarea toaletelor ecologice la evenimentele si concertele ulterioare, acesta a precizat ca lucrurile nu sunt atat de simple. “Nu am semnat inca contractele, inca se discuta pe partea de locatie. Sa nu uitam ca e o piata, un business, exista o negociere, se negociaza de fiecare data”, sustine acesta, adaugand ca se poate interveni prin pret si facilitati oferite.

Toaletele ecologice sunt transportate cu ajutorul unor camioane speciale, Toi-Toi&Dixi dispunand in prezent de o flota de sase masini pentru Bucuresti. Se pot transporta odata atat 2-4 toalete ecologice, cat si platforme cu pana la 22 de toalete, in cazul deplasarilor mari.

“In medie, un client comanda in jur de 4-5 toalete ecologice. Sunt clienti existenti, care suplimenteaza numarul de cabine si clienti noi. Se ajunge in total la 50 de toalete pe luna, din care unele sunt suplimentate”, spune Lazar.

Afacerile de familie isi pot gasi locul in piata

“Cred ca, in urmatorii doi ani, piata se va aseza. Nu vor mai intra alti concurenti, vor ramane cam trei operatori mari pentru evenimente si santiere mari. Local, probabil se vor dezvolta mici afaceri de familie, cum exista deja pe piata vestica”, explica managerul Toi-Toi&Dixi.

Afacerile de familie, spune acesta, vor reprezenta o solutie pe plan local. “Nu este rentabil sa ajunga in zone mari, nu-i va interesa sa acceseze operatorii mari”, continua acesta, referindu-se la accesarea unor companii ca Bog'art in constructii sau Emagic Entertainment pe partea de evenimente.

Astfel, in opinia managerului Toi-Toi&Dixi, piata va fi in continuare sub influenta jucatorilor mari, care se vor concentra strategic alocandu-si zone preferentiale, insa nu este exclusa aparitia unor noi jucatori de talie medie sau mica. In fond, piata continua sa se dezvolte, promitand o crestere anuala de pana la 20%, cel putin in urmatorii doi ani.