"Negocierile pentru realizarea acestui Cod ar putea incepe saptamana viitoare si credem ca am putea ajunge la o intelegere cu producatorii si procesatorii. Trebuie retinut ca un Cod de Bune Practici nu este o lege si el nu trebuie sa ingradeasca libertatea de negociere", a declarat, miercuri, presedintele AMRCR, Dan Sucu.

Acesta a adaugat ca producatorii si procesatorii trebuie sa invete sa-si eficientizeze productia in raport de costurile materiilor prime.

"Producatorii si procesatorii trebuie sa-ti eficientizeze productia pentru a face fata majorarilor de cost cu materia prima. Cred ca este absolut obligatoriu ca eficienta comertului modern sa treaca in performantele producatorului si procesatorului. Nu in comert este problema deoarece activitatea comerciala este cea mai eficienta veriga din tot acest lant", a spus Dan Sucu.

In plus, vicepresedintele AMRCR, Alexandru Vlad a adaugat ca intre 70-80% dintre produsele alimentare comercializate in super si hipermarketuri sunt produse in Romania. De asemenea, nici un lant de magazine care comercializeaza in principal produse alimentare nu are o marja de profitabilitate mai mare de 5% din cifra de afaceri.

Potrivit lui Vlad, taxele percepute de comercianti reprezinta de fapt "masuri de marketing" practicate de retaileri in intreaga lune.

Citeste si:

"Nu facem in Romania decat ceea ce facem in intreaga lume. Orice produs trebuie supus unor activitati de marketing care au fost interpretate drept taxe. De exemplu, un produs plasat in doua-trei locatii din magazin se vinde mult mai bine decat unul plasat intr-un singur loc" a mai precizat Alexandru Vlad.

Patronatele si sindicatele din industria alimentara au propus elaborarea unui Cod de Bune Practici Comerciale in vederea eliminarii abuzurilor de putere exercitate de supermarketurile din Romania asupra producatorilor nationali prin impunerea unor conditii contractuale excesive.

Astfel, patronatele si sindicatele sustin ca supermarketurile folosesc in relatiile cu furnizorii un sistem de practici discriminatorii si anticoncurentiale impunand producatorilor sa nu comercializeze altor magazine produse la preturi mai mici.

Potrivit producatorilor si procesatorilor, "lipsa de transparenta" a constituirii pretului de raft creeaza confuzie in randul consumatorilor in ceea ce priveste adaosul comercial real. Prin folosirea "taxelor ascunse" se ajunge la o crestere artificiala a preturilor de vanzare, iar profitabilitatea supermarketurilor poate ajunge pana la 60%, in timp ce producatorii si consumatorii inregistreaza pierderi.

Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania a fost infiintata in 2003 si numara in prezent 16 membri precum Altex, Baumax, Billa, Bricostore, Carrefour, Cora, Diverta, Domo, Flamingo, La Fourmi, Mega Image, Mobexpert, Praktiker, Selgros, Profi Rom Food. Metro si Real sunt in curs de aderare.