O buna idee de afaceri este investitia intr-o firma producatoare de produse naturiste sau intr-un magazin cu acest specific. Si asta pentru ca piata pentru acest tip de produse se afla in crestere constanta in ultimii 8 ani. "Cam din 1997, cand multe reviste au inceput sa scrie despre aceste produse, interesul romanilor pentru ele a crescut continuu", spune reprezentantul unui producator roman. Rezultatul: companiile straine au intrat pe piata romaneasca si au inceput sa formeze si o productie interna.

"Este o afacere de viitor, lucru care se datoreaza tendintei din ultimii ani de a renunta la produsele chimice, sintetice si de a cauta remedii cat mai apropiate de natura", sustine Daniel Hanganu, reprezentant RottaNatura, producator roman. Ca lucrurile stau asa o dovedeste si faptul ca principalii producatori romani inregistreaza in fiecare an cresteri semnificative ale vanzarilor. De exemplu, compania RottaNatura a inregistrat o crestere a vanzarilor de peste 200 la suta in 2004 fata de 2003, iar Hofigal aproape si-a dublat cifra de afaceri in fiecare an de la infiintare. "Avem in acest moment o cifra de afaceri de 22 de miliarde de lei pe luna si planificam ca pana la sfarsitul anului sa atingem o cifra de afaceri de 35 de miliarde de lei pe luna", spune Stefan Manea, director general Hofigal. In sfera produselor naturiste intra toata gama de suplimente nutritive: ceaiuri, siropuri, tincturi, capsule din plante, vitamine. Conditia pentru ca aceste produse sa fie naturiste este ca materia prima sa fie plante cultivate in zone nepoluate, solul fiind analizat din punct de vedere al continutului de metale grele, pesticide si incarcare radioactiva.

Procurarea materiei prime este, de altfel, una din problemele pe care trebuie sa le rezolve intreprinzatorul la initierea afacerii. Ii stau la dispozitie trei surse posibile de materii prime: sa cultive plantele chiar el, sa gaseasca colaboratori externi care cultiva sau colecteaza flora spontana sau sa importe materia prima. "Unii producatori aleg sa importe plantele din China, pentru ca este mult mai ieftin", afirma reprezentantul unui producator roman. Investitia initiala pentru pornirea afacerii consta, dupa gasirea unei locatii potrivite, in principal in achizitionarea utilajelor de productie din import, cu preturi variind intre 30 si 150 de mii de euro. In cazul in care producatorul se limiteaza la a fabrica ceaiuri are nevoie doar de o moara pentru maruntit si de un malaxor pentru pulberi, care nu ar trebui sa coste mai mult de 20 de milioane lei. "Eu cred ca acest tip de afacere se potriveste bine pentru cei care vor sa acopere cererea pentru o arie locala, un judet sa spunem. Un astfel de intreprinzator poate castiga cu usurinta 20 de milioane lei pe luna, un venit totusi peste medie in Romania", sustine un reprezentant Dacia Plant.