“ Piata de catering din Romania se afla intr-un proces de crestere in ultima perioada, urmand modelul practicilor din strainatate. Intrucat numarul de salariati din Romania este unul considerabil, iar majoritatea au in cadrul programului de lucru un anumit interval pentru pauza de masa, consideram ca exista cerere pentru servicii de catering industrial, cerere care este satisfacuta momentan prin alte metode”, a declarat, pentru Wall-Street, Francois Podeur (foto), director general al companiei Sodexho Romania.

In prezent, Sodexho actioneaza doar pe piata emitentilor de tichete de masa, de cadou, de cresa sau sociale, piata care s-a dezvoltat considerabil in ultimii zece ani in Romania. Peste 35.000 de companii si peste 1.500.000 de angajati beneficiaza in Romania de tichetele Sodexho.

„Gradul de penetrare a tichetelor de masa in multinationale este foarte mare, dar din ce in ce mai multe IMM-uri adopta sistemul, constientizand importanta unui sistem de beneficii extrasalariale”, mai afirma Podeur.

Anul trecut, tichetele de masa au fost solicitate predominant in sectorul serviciilor, cel industrial, dar si de catre investitorii straini. „Atat piata tichetelor de masa cat si a celor de cadou inregistreaza de la an la an cresteri constante.In 2007 piata a crescut cu peste 20%, iar pentru acest an estimam o crestere similara”, a continuat reprezentantul Sodexho.

Catering-ul industrial, inca in asteptare

In timp ce portofoliul de tichete de masa se diversifica, serviciile de catering asigurate de emitenti pentru angajati, cunoscute sub denumirea de catering industrial sau institutional, sunt intr-o faza incipienta in tara noastra, spre deosebire de tari ca Suedia sau Belgia, unde pranzul angajatilor este asigurat in cadrul unor unitati speciale.

Conform declaratiilor reprezentantilor Sodexho, catering-ul industrial este cel mai vast domeniu de pe piata cateringului, intrucat asigura servirea unui numar foarte mare de persoane. Acesta presupune livrarea de produse gastronomice la scara larga: in unitati militare, spitale, mari santiere.

In institutiile statului roman, cum sunt spitalele, scolile sau chiar inchisorile, prepararea alimentelor se face centralizat pentru pacienti sau personal, insa este posibil ca in urmatorii 2-3 ani acestea sa ia in calcul si varianta catering-ului industrial, impulsionata de dezvoltarea economica.

“Intrucat la nivel international, divizia de catering a corporatiei Sodexho constituie un segment deosebit de important din activitatea companiei, cu siguranta exista posibilitatea implementarii acestui sistem si in Romania”, a adaugat Podeur.

Momentan, emitentii de tichete de masa nu se inghesuie pentru asigurarea serviciilor de catering institutional, datorita slabei penetrari a acestora pe piata si a nivelului de trai mai scazut decat in Occident, unde politica companiilor si a guvernelor incurajeaza existenta unor restaurante sau brasserii specifice angajatilor.

Citeste si:

Dezvoltarea economica si posibilitatile salariale se observa si in valorea tichetelor de masa, care au ajuns la valoarea de 2,24 de euro in Romania (aproximativ 8,3 lei), in crestere cu 12% fata de anul trecut, cand valoarea nominala arata 2,36 de euro (7,4 lei) pentru o zi lucratoare.

Prin comparatie, un tichet de masa in Franta ajunge la 9, 98 euro, in Spania la 7,81 euro, in Germania valoarea se situeaza la 5,77 euro, usor mai ridicata decat in Italia, cu 5,29 euro, in timp ce in Cehia se inregistreaza o valoare de 3,25 de euro pe tichet.

Piata tichetelor de masa, in urcare spre 5 mld. lei

In Romania, tichetele de masa au fost introduse in anul 1998, ca o aliniere la practicile din celelalte tari din Europa. Pana acum trei ani, piata tichetelor de masa s-a dezvoltat alert, prin aparitia companiilor internationale emitente de tichete de masa, principalii concurenti fiind Accor Services Romania, SodexhoPass sau Cheque Dejeuner.

Anul trecut, Sodexho Romania a avut o cifra de afaceri de 500 milioane de euro, estimand piata tichetelor de masa la aproximativ 4 miliarde de lei (1,2 miliarde de euro). Anul acesta, o crestere de 20% ar evalua piata la circa 4,8 miliarde de lei (1,3 miliarde de euro).

“In 2008 estimam o cifra de afaceri in jur de 550-600 milioane de euro”, a spus Podeur, compania tintind aproape jumatate din piata, anterior mizand pe o felie de 37,5%.

Anul trecut, Accor Services Romania estimase o cota de piata de 32%, dupa achizitionarea a 80% din rivalul Hungastro, care detinea o cota de piata de aproximativ 14%.

Sodexho s-a infiintat in 1966, Franta, oferind initial servicii de catering firmelor care asigurau o masa angajatilor la locul de munca. Corporatia Sodexho Alliance este prezenta in 76 de tari si se afla intre primii 25 de angajatori mondiali, cu peste 324.000 de angajati.

Sodexho Pass Romania, filiala a concernului multinational Sodexho Alliance, s-a infiintat in octombrie 1998, actionand ca emitent oficial al tichetelor de masa Gusto Pass. In 2006, compania a achizitionat Blue Ticket, emitentul de tichete destinate beneficiilor extra-salariale.