In ultimele doua luni, octombrie si noiembrie, s-au confirmat semnalele crizei financiare in Romania, aparute inca din lunile de vara.

Astfel, primul semnal al unui relativ blocaj financiar a existat inca din iunie-iulie, cand procesul de colectare a sumelor cu scadenta depasita raportate de Asiguratii din portofoliul Coface Romania de desfasura cu greutate din cauza unor problemelor de lichiditate a debitorilor si, totodata, ca urmare a dificultatilor intampinate in accesarea finantarilor bancare.

Restantele la credite au crescut ingrijorator

Restantele la credite au crescut ingrijorator

Restantele la credite au crescut ingrijorator

In ultimele luni acest blocaj s-a confirmat prin dificultatea (si in multe cazuri imposibilitatea) companiilor de a-si finanta pe termen scurt platile catre furnizori, atunci cand aceasta finantare nu era posibil de realizat din incasarile proprii.

In luna noiembrie s-a observat o dublare a numarului de intarzieri la plata raportate de catre Asiguratii din portofoliul Coface in relatia cu clientii lor. Astfel, aproximativ 60% dintre aceste incidente provin din sectorul constructiilor, abia la mare distanta venind sectoare ca distributia bunurilor de larg consum sau IT.

De asemenea, criza de lichiditati a companiilor din Romania este confirmata si de cresterea numarului de companii ale caror instrumente de plata sunt refuzate de banci datorita lipsei fondurilor din conturi.

Ca si exemplu, din 3.500 de companii verificate in ultimele 2 luni in baza de date a Coface, 5% dintre acestea au fost gasite cu incidente de plata inregistrate, iar 2/3 dintre ele avand incidente noi (din ultima luna), in multe cazuri inregistrandu-se deja incidente multiple.

Constructiile, cele mai expuse riscului de neplata

Constructiile, cele mai expuse riscului de neplata

Constructiile, cele mai expuse riscului de neplata

Desi numarul de incidente in sine este unul ingrijorator (in cazul nostru discutam de o crestere a numarului cu 30% fata de verificarile din prima jumatate a anului) si mai ingrijorator este ca in foarte multe cazuri incidentele sunt inregistrate de companii care in anul 2007 prezentau situatii financiare bune.

Citeste si:

Spre exemplu, o companie din domeniul distributiei FMCG cu o cifra de afaceri de 15 milioane de euro in 2007 a avut intr-o perioada de 3 saptamani 109 instrumente de plata refuzate (din care 30 erau cec-uri) sau o companie cu activitati de productie cu o cifra de afaceri de 20 mil de euro in 2007 a avut 55 de instrumente de plata refuzate intr-un interval de o saptamana.

Conform datelor publicate de Buletinul Insolventelor, numai in lunile octombrie si noiembrie s-au deschis aproape 2000 de noi proceduri de insolventa, iar evolutiile observate in cadrul procedurilor de colectare a debitelor evidentiaza faptul ca procedura insolventei este din ce in ce mai des utilizata si a devenit o masura de recuperare a debitelor restante chiar si in cazul in care debitorul este o companie mare si aparent solvabila.

Criza de lichiditati si gradul de indatorare ridicat al companiilor romanesti determina ca procedura insolventei sa nu reprezinte in toate cazurile o masura eficace: lipsa lichiditatilor impiedica companiile sa isi plateasca creditorii aflati chiar sub amenintarea insolventei, iar indatorarea face ca in proportie de peste 90% activele firmelor sa fie gajate catre banci.

"Inca nu am vazut nivelul cel mai de jos al acestei crize, ne aflam abia la inceput. 2009 va fi un an de sacrificiu, in care toate sectoarele si companiile vor suferi. Vor rezista companiile care vor implementa corect programe de restructurare si gestionare a riscurilor, si al caror management va putea anticipa si contracara principalele pericole ce vor impacta compania in urmatoarele 12 luni. Asteptam falimente ale unor firme care aratau bine in 2007, dar care vor cadea din cauza impactului defavorabil al crizei asupra sectorului in care activeaza", a declarat Cristian Ionescu (foto), director general, Coface Romania.

In aceste conditii, el recomanda companiilor sa manifeste o mai mare prudenta in relatiile cu partenerii de afaceri. Astfel, orice decizie de acordare a unui credit comercial trebuie sa fie bazata in primul rand pe informatii la zi despre comportamentul de plata al partenerului (incidente de plata, datorii la bugetul de stat, datorii mari catre furnizori, etc)

De asemenea, informatiile despre partenerii de afaceri pot fi utilizate din surse publice, dar pentru o imagine completa asupra bonitatii unor parteneri de afaceri se poate apela la opiniile specializate ale unor furnizori de informatii

Mai mult, specialistii recomanda diminuarea riscului intampinat in relatiile comerciale prin diversificarea portofoliului de clienti, cu scopul de a evita pe cat posibil expuneri majore pe un numar restrans de parteneri de afaceri si regandirea termenelor de plata acordate

In final, managerii Coface recomanda regandirea gradului de risc al partenerilor deoarece in aceasta perioada chiar si un partener traditional poate sa genereze probleme. Exista de asemenea posibilitatea de a transfera riscul, atat pentru partenerii vechi cat si pentru clientii noi, catre asiguratorii de credite comerciale.