“Piata farmaceutica din Romania isi va continua trendul ascendent cel putin 5 ani de acum incolo, pentru ca, in Romania, consumul de medicamente pe cap de locuitor este foarte scazut. In 2009 nu vom avea o crestere double digit pentru ca, din cauza crizei, majoritatea producatorilor din Romania si-au bugetat cifre mai conservatoare”, a declarat, pentru Wall-Street, Mariana Wencz, country manager Glenmark, care in trecut a ocupat aceeasi functie in cadrul Zentiva.

In opinia reprezentantului Glenmark, companie ce implineste un an de prezenta pe piata locala de farma, principalele motoare de crestere a sectorului farmaceutic vor fi ariile terapeutice unde pacientii sunt mai putin tratati sau nu sunt diagnosticati. “Ariile terapeutice care au un potential foarte mare de crestere sunt cardiologia, oncologia sau sistemul nervos central”, afirma Mariana Wencz.

Pentru ca a observat aceste nise cu un potential ridicat, Glenmark a decis sa lanseze mai multe produse care au ca scop tratarea afectiunilor cardiovasculare. “In iulie anul trecut am lansat primul produs de pe piata din Romania, Aflen, care se adreseaza pacientilor cu probleme cardiovasculare si care era achizitionat de 4.000 de pacienti la sfarsitul lunii noiembrie a anului trecut. In plus, in lunile februarie si martie, pana la incheierea anului financiar 2008-2009, avem in plan lansarea a inca doua produse pe segmentul de cardiologie”, mai spune Wencz, care isi propune o cota de 5% pe aceasta nisa.

Fosta sefa a Zentiva mai considera ca in plina criza finaciara farmaciile isi vor schimba strategia, bazandu-se mai mult pe produsele strict necesare. “Avand in vedere ca marjele de profit ale produselor cu prescriptie sunt mai mici, foarte multi retaileri si-au indreptat atentia catre produsele parafarmaceutice, in special cosmetice. Insa, o data cu criza financiara, puterea de cumparare va scadea, iar oamenii isi vor achizitiona doar produsele de baza, indispensabile. De aceea cred ca multe farmacii se vor reorienta catre produsele cu prescriptie sau catre cele cu un pret redus”, considera country manager-ul Glenmark.

In plus, in 2009, farmaciile, atat independente, cat si de lant, nu se vor mai inghesui sa deschida cat mai multe locatii. “Lanturile de farmacii sunt acum in situatia de a-si consolida pozitia nu prin extindere numerica sau prin noi puncte de vanzare, ci mai degraba prin eficientizare, pentru ca majoritatea sunt acum fie pe zero, fie pe pierderi”, afirma aceasta.

In afara produselor pentru afectiuni cardiovasculare, Glenmark are in plan lansarea a inca 7 produse in anul financiar 2008-2009. “Chiar daca am inceput cu produsele cardiologice, pentru ca trebuia sa pornim pe o nisa cu mare potential, pe viitor dorim sa intram in arii terapeutice care se muleaza mai bine in strategia de grup precum metabolismul, diabetul, oncologia, dermatologia sau sistemul respirator”, adauga reprezentantul Glenmark.

Citeste si:

In ciuda unui mediu economic deloc prielnic, Glenmark isi mentine tintele declarate la intrarea in Romania. “Cred ca piata farma nu va fi foarte afectata de criza economica, de aceea, obiectivele noastre raman in picioare: venituri nete de circa 50 milioane lei pana in 2012 si o cota de piata de 0,6% - 1% pentru produsele cu prescriptie.

Compania si-a propus ca, pana in 2012, sa ajunga la un portofoliu de 40 de produse.

Compania va continua sa investeasca in Romania in urmatorii doi-trei ani, estimand ca va atinge punctul de break-even in anul al treilea, urmand ca din anul al patrulea sa intre pe profit.

In 2007, compania a inregistrat, la nivel global, un profit net de 70,25 milioane dolari, ceea ce a insemnat o crestere de 254% fata de anul precedent. Daca in 2005, peste 70% dintre venituri erau generate de afacerile din India, anul acesta compania tinteste sa inverseze aceasta pondere in favoarea veniturilor obtinute de filialele companiei din SUA si din Europa Centrala si de Est.

Compania este prezenta in peste 80 de tari din intreaga lume, inclusiv pe pietele puternic reglementate ale SUA si Europei. Produsele companiei sunt destinate mai multor segmente: dermatologie, medicina interna, pediatrie, ginecologie, ENT, cardiologie, diabet si oncologie.