Legislatia in vigoare limiteaza numarul farmaciilor, pe criteriul demografic, astfel: in Bucuresti - o farmacie la minimum 3.000 de locuitori; in resedintele de judet - o farmacie la 3.500 de locuitori; in alte localitati - o farmacie la 4.000 de locuitori. Lanturile de farmacii au acaparat rapid piata din marile orase si, in primul rand, pe cea din Capitala. Populatia Bucurestiului se ridica, potrivit statisticilor recente, la circa doua milioane de locuitori. Totusi, Capitala este deservita de nu mai putin de 694 de farmacii; ceea ce inseamna ca pragul de o farmacie la 3.000 de locuitori a fost atins si chiar fortat. Din cele 694 de farmacii, 53 fac parte din lantul SensiBlu, iar 37 din lantul Help Net - cei mai importanti jucatori de pe piata de profil, care se afla intr-o concurenta acerba. Pe la inceputul anului s-a mai lansat un lant de farmacii, care este deja in Top 3 si incearca sa le ia fata liderilor: City Pharma. Politica de expansiune a acestei companii este deosebit de agresiva, consemnandu-se situatii in care City Pharma a licitat enorm pe spatii comerciale, pentru a se localiza chiar in imediata vecinatate a concurentilor de la SensiBlu si/sau Help Net. Asa este cazul, de pilda, in cartierul Drumul Taberei, unde City Pharma si-a deschis, chiar zilele acestea, o farmacie, perete in perete cu una din lantul SensiBlu. La mica distanta de cele doua se gaseste si o farmacie Help Net.

Ce zic farmacistii

In general, concurenta este benefica pentru clientela. Problema este ca raman zone largi in care nu se gaseste nici o farmacie, locuitorii din ariile respective fiind nevoiti sa bata drum lung in caz de necesitate. Acest fapt este criticat si de Dumitru Lupu-liasa, presedintele Colegiului Farmacistilor, care considera ca interesele economice ar trebui armonizate cu interesul populatiei. Dl Lupuliasa spune ca noua lege a farmaciei, al carei proiect este dezbatut chiar zilele acestea in comisia parlamentara de specialitate din Camera Deputatilor, ar trebui sa prevada si o limitare a numarului farmaciilor pe criteriul geografic, asa cum se mai practica, si cu efecte benefice, in alte tari europene: „Am discutat chiar zilele acestea in Colegiu, iar curentul general este, din pacate, total defavorabil acestui tip de limitare. Probabil va ramane in vigoare doar criteriul demografic. Macar sa fie niste reguli clare, care sa nu se schimbe odata cu ministrul sanatatii“.

Reprezentantii firmelor de profil considera ca legislatia actuala este buna. Solicitati de SFin sa-si exprime punctul de vedere referitor la limitarea farmaciilor pe criteriul demografic, cei de la Help Net au raspuns: „Sustinem legislatia in vigoare in acest moment. Orice schimbare in sensul dereglementarii este de natura sa produca schimbari majore pe piata companiilor farmaceutice din Romania, ale caror implicatii pot avea consecinte nefaste, prin supradimensionarea numarului de farmacii. Acest fapt va duce la o disipare si mai mare a fondului asiguratilor, creand premise de revenire a crizelor în farmacii, când plafoanele alocate acestora s-au dovedit a fi insuficiente. De asemenea, numarul scazut al farmacistilor pe piata muncii ar provoca încalcari ale reglementarilor privitoare la functionarea farmaciilor“. O pozitie similara este adoptata de cei de la SensiBlu: „In acord cu Asociatia Retelelor de Farmacii din România si Colegiul Farmacistilor din România, sustinem, în continuare, limitarea pe criterii demografice a dezvoltarii pietei de retail farmaceutic, cel putin deocamdata, când deficitul de personal calificat este foarte mare. Liberalizarea pietei ar aduce multe efecte negative cauzate tocmai de acest fapt. Deschiderea pietei ar trebui sa se armonizeze cu cresterea numarului de specialisti (farmacisti), tocmai pentru a putea asigura servicii de calitate pentru toti pacientii, cel putin la standardele cu care acestia au fost obisnuiti“, spune Claudiu Opran, director general SensiBlu.

Concurenta agresiva pe spatii de lux - „In intampinarea pacientilor“

Referitor la „bataia“ pe spatiile din zonele selecte al Capitalei si ocolirea ariilor cu populatie mai saraca, Help Net opineaza ca „decizia de infiintare a unei farmacii intr-o locatie sau alta este data de traficul din zona respectiva. Exista zone cu un aflux mare de oameni, unde sunt concentrate mai multe farmacii, dar acest lucru vine in intampinarea unui procent mult mai mare din acestia, decat daca ar fi disipate in locatii cu trafic redus. (…) In continuare, facem eforturi sa deservim un numar cat mai mare de bucuresteni, crescand numarul farmaciilor si deci situandu-ne cat mai aproape de locu-intele acestora“.
La randul sau, directorul SensiBlu precizeaza ca, „prin cele 53 de farmacii în Bucuresti si 72 în tara, SensiBlu acopera toate cele sase sectoare din Capitala si respectiv alte 40 de orase. Obiectivul nostru este sa fim cât mai aproape de toti pacientii nostri si sa-i ajutam sa ne gaseasca cu usurinta. Cunoastem foarte bine piata pe care activam de mai bine de opt ani si, mai mult decât atât, stim care sunt asteptarile pacientilor nostri“.

Citeste si:

Cum se fac farmaciile in Europa

Nu exista o directiva europeana care sa reglementeze piata farmaceutica, fiecare stat membru elaborandu-si propria politica in domeniu. Este explicabil, prin urmare, faptul ca legislatiile nationale sunt foarte diverse in aceasta privinta. Germania nu are nici un fel de restrictii in privinta numarului farmaciilor, cu exceptia celor care vizeaza lanturile de farmacii. Practic, nici o firma nu poate deschide mai mult de trei astfel de puncte. Reglementarile din Austria sunt dintre cele mai dure: o farmacie la minimum 5.500 de locuitori si la cel putin 500 de metri distanta una de cealalta. Si italienii au restrictionat infiintarea farmaciilor: una la 4.000 de locuitori si la cel putin 200 de metri distanta de alta farmacie. In toata Danemarca exista abia putin peste 200 de farmacii. Spania si Portugalia nu au restrictii de ordin geografic, doar demografic: o farmacie la 4.000 de locuitori. La fel, in Franta se poate deschide o farmacie la 3.000 de locuitori, cu exceptia Parisului, unde pragul este de 1/2.600. Marea Britanie a preferat criteriul geografic: trebuie sa strabati cel putin o mila (1,6 km) pentru a da de o alta farmacie. In Grecia se poate deschide o farmacie la 2.600 de locuitori, iar in Olanda abia la 10.000 de locuitori. In Suedia, toate farmaciile sunt de stat, plasate la distante foarte mari una de cealalta. In fine, vecinii nostri unguri au optat pentru criteriul geografic (o farmacie la 250 de metri) si au interzis lanturile de farmacii.

SensiBlu vs Help Net

SensiBlu este singura retea de farmacii cu acoperire nationala. A fost prima farmacie care a introdus pe piata farmaceutica din România cardurile de fidelitate. In luna august 2005 erau 700.000 detinatori (in crestere cu 320.000 fata de inceputul anului). In luna iunie 2003, SensiBlu a echipat 37 de farmacii cu minicalculatoare portabile (palm-top), care degreveaza farmacistele de vânzarea cosmeticelor si ajuta cosmeticienele sa faca vânzarea direct la raft. Din octombrie 2004, nevazatorii au posibilitatea de a cumpara medicamente etichetate Braille în farmaciile SensiBlu din Bucuresti, Cluj, Timisoara, Baia Mare, Pitesti, Slatina si Targu-Mures. Pe site-ul SensiBlu (www.sensiblu.com) exista un instrument de cautare a produselor/medicamentelor, care ajuta pacientul sa identifice farmacia care are în stoc produsul/medicamentul de care are nevoie. Fundatia SensiBlu dezvolta programe sociale complexe pentru mai multe categorii sociale defavorizate: femei si copii, victime ale violentei domestice, batrâni si copii institutionalizati. SensiBlu sustine si programe de sprijin educational si financiar pentru tinerii studenti, cum ar fi Programul Privat de Burse Sociale, lansat anul trecut în luna septembrie. În farmaciile SensiBlu pot fi reîncarcate electronic cartelele telefonice Connex. (Sursa: SensiBlu)

Help Net. Cardurile de fidelitate Help Net - emise pentru prima data in 2001- au ajuns in prezent la un numar de peste 400.000. Anul acesta s-au emis, in medie, 20.000 de carduri lunar. Cardul de fidelitate Help Net este primul card din sistemul farmaceutic care ofera o reducere de 5% pentru orice produs cumparat in retea, cu exceptia celor de pe retetele in regim compensat. Reducerea a fost extinsa si la parteneri ai Help Net precum Medicover sau CMU. Suma totala economisita in perioada august 2004-august 2005, de clientii Help Net, cu ajutorul cardurilor de fidelitate, se cifreaza la aproape 1.000.000 de dolari. Clientii pot opta pentru a primi buletine informative periodice, in care sunt cuprinse toate noutatile, promotiile, campaniile sau concursurile organizate de Help Net. Lantul de farmacii a dezvoltat si programe cu o desfasurare periodica, prin care ofera servicii gratuite de consiliere medicala, precum si intalniri saptamanale dedicate doamnelor, in „Clubul Mamicilor“, cu specialisti cu reputatie in domeniu. (Sursa: Help Net)