Saptamana aceasta liderii de sindicat din cadrul celor sapte federatii se intalnesc cu directorii companiilor CFR SA, Calatori si Marfa pentru discutii pe marginea programului de restructurare, iar la finele saptamanii vor fi trase concluziile.

Reprezentantii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii au facut o analiza a situatiei cailor ferate la cele sapte societati feroviare subordonate, respectiv CFR SA, CFR Calatori, CFR Marfa, Societatea de Administrare Active Ferovoare(SAAF), Societatea Feroviara de Turism (SFT), Autoritatea Feroviara Romana (AFER) si Centrul National de Calificare si Instruire Feroviara (CENAFER), si au stabilit ca se vor face disponibilizari de pesonal pe toate palierele caii ferate in cadrul tuturor societatilor, au declarat sursele citate de NewsIn.

Potrivit acestora, prima etapa a restucturarii cuprinde reducerea fondului de salarii cu pana la 20% prin reducerea semnificativa a numarului de personal la CFR SA cu 2.117 salariati, la CFR Calatori cu 2.030 si la CFR Marfa cu 4.821. Sursele sustin ca disponibilizarile vor incepe cu salariatii de la CFR Marfa.

De asemenea, actiunile de reorganizare si restucturarea se vor face atat la nivel central, regional, cat si la nivelul subunitatilor, iar sursele MTI sustin ca reducerea personalului va avea in vedere analiza cu precadere a celor care indeplinesc conditiile de pensionare.

Astfel, o a doua etapa este legata de asimilarea filialelor de catre societatile din care au provenit, dupa aplicarea programului de restructurare si reorganizare, similar cu cel al societatii din care au provenit. Aceasta absorbtie, sustin sursele, va duce la o reducere a cheltuielilor cu serviciile, dar si la o crestere a cheltuielilor de persoanal, proportional cu personalul preluat.

In acest sens, absorbtia filialelor se va face prin eliminarea functiilor de conducere din cadrul acestora si trecerea activitatilor in subordinea structurilor deja existente din cadrul societatilor din care au provenit.
SC Electrificare, filiala a CFR SA, deruleaza in prezent un proiect de modernizare cu credit extern, necesar pentru ca societatea sa devina una cu capital de stat, in subordinea MTI. Aceasta va furniza energie electrica pentru toti operatorii de transport feroviar la un pret scazut. Datorita autorizatiei de distribuitor de energie electrica pe care o detine SC Electrificare, aceasta poate achizitiona energie direct de la furnizori la un pret competitiv.

Propunerile MTI de restructurare si reorganizare (a treia etapa) nu vor fi eficiente decat prin majorarea capitalului social al CFR SA cu valoarea datoriilor la bugetul de stat si a celor aferente consumului de energie. In plus, la CFR Calatori este necesara suplimentarea, la prima rectificare bugetara pentru 2009, a bugetului MTI pentru subventii cu suma de 735 milioane lei, astfel incat sa dispuna de lichiditati pentru achitarea obligatiilor de plata curente.

Sursele citate au mai spus ca lichiditatile vor fi utilizate de CFR Calatori pentru achitarea datoriilor restante, in valoare de 285 milioane lei, catre CFR Infrastructura si catre ceilalti furnizori de bunuri si servicii.

La CFR Marfa este necesara mandatarea, prin ordonanta de urgenta a Guvernului, a MTI , in calitate de reprezentant al statului ca unic actionar, si majorarea capitalului social al companiei prin emiterea de noi actiuni, in valoare totala de 600 milioane lei, au mai spus sursele.

Potrivit acestora, eliminarea accizelor la motorina va duce la economii suplimentare in sistem de circa 183 milioane lei anual, astfel putandu-se achizitiona si moderniza un numar mare de material rulant.