“Exista foarte putini manageri care sa aiba capacitatea de a gandi. Cei mai multi dintre ei sunt simpli executanti ai unor ordine venite de undeva din structura organizatiei”, spune Bogdan Serbanescu.

Incepand cu toamna anului trecut, fostul salariat BCR a deschis o firma specializata in furnizarea de servicii de coaching si training. Bogdan Serbanescu a stat vreme de 12 ani in cadrul celei mai mari banci de pe piata locala. A inceput sa lucreze in BCR ca traducator, iar ultima pozitie ocupata inainte de a parasi institutia de credit a fost de supervizor al directiei de managementul cunoasterii.

Anual, trainerul a tinut cursuri pentru cateva sute de angajati ai BCR, pe soft-skills sau pe psihologia vanzarilor, atat pe middle, cat si pe low-level management. Chiar daca firma Mentis Profesional a fost infiintata din 2007, aceasta a inceput sa functioneze efectiv abia din luna noiembrie a anului trecut.

Investitia in deschiderea Mentis Profesional a fost de 5.000-10.000 de euro. Fondatorul firmei de training crede ca managerii se pot defini in functie de cultura organizationala a companiei din care fac parte. “Cine vorbeste de creativitate sau de inventivitate in cadrul unei companii multinationale inseamna ca nu pricepe nimic. Sarcina managerilor este sa obtina rezultate financiare, indiferent de context. Iar cine nu poate sa obtina acest lucru, fie este inlocuit, fie penalizat”, afirma Serbanescu.

Chiar daca si managerii romani functioneaza pe aceleasi principii ca orice alt manager din lume, strainii sunt mult mai calculati in deciziile de business pe care le iau. “Managerii straini, spre deosebire de romani, sunt mult mai organizati in tot ceea ce fac, pentru ca privesc lucrurile intr-un mod structurat”, afirma Serbanescu.

El mentioneaza ca o situatie foarte des intalnita in organizatii este ca sefii sa le ceara managerilor sa aiba abilitati leadership, cat si de coaching, chiar daca la sfarsitul anului managerul ajunge sa fie evaluat doar in urma rezultatelor pe care le-a produs. “Mai mult, managerii s-ar putea sa nu aiba succes in furnizarea de servicii de coaching catre subalterni, pentru ca un angajat inferior unui manager nu va putea fi niciodata 100% deschis in fata superiorului”, mentioneaza Serbanescu.

Membru al Asociatiei Romane de Coaching, la care sunt afiliati peste 150 de profesionisti in coaching, Serbanescu spune ca foarte putini manageri inteleg ce inseamna coaching-ul, chiar daca acest concept a aparut de ceva timp si pe piata fortei de munca din Romania.

“In viziunea mea, coaching-ul reprezinta un proces prin care clientul este ajutat sa gaseasca solutii la problemele pe care le are. Un coach nu ofera solutii, ci doar pune intrebari, astfel incat clientul sa poate sa gaseasca singur cele mai potrivite solutii la problemele pe care le are”, afirma fostul trainer intern al BCR.

De asemenea, foarte multi manageri romani evita sa mearga la o sedinta de coaching, deoarece au impresia ca psihologia si coaching-ul reprezinta acelasi lucru. In schimb, coaching-ul combina tehnici de psihologie, comunicare si mentoring. Cei care merg, totusi, la coaching sunt managerii tineri, cu varsta de pana in 45 de ani, acestia avand capacitatea sa inteleaga ca o problema se poate rezolva in mai multe feluri. “Managerii de 55-60 de ani sunt mai putin deschisi in a comunica si cred ca o problema se poate rezolva doar asa cum considera ei. Foarte greu accepta o parere din exterior”, spune Serbanescu.

Tarifele pe care le practica fondatorul Mentis Profesional pentru o sedinta de coaching variaza intre 80 si 100 de euro/ora, in vreme ce pretul pentru un training este de 50-100 de euro/persoana/zi. Ceea ce inseamna ca pentru o zi de training, cu o grupa de 12-15 persoane, pretul poate ajunge la 1.200-1.500 de euro.