Ritmul de crestere a pietei romanesti de guma de mestecat este cu 15% mai mare decit cel din statele vecine. Piata ajunge la circa 2.600 de tone anual si o valoare care depaseste 58 de milioane de euro. Dominata pina la limita monopolului de Wrigley, piata gumei de mestecat se umfla in mod constant. Anul acesta, cresterea a fost de 15%, mult mai mare fata de ce se intimpla in statele vecine. „De vina“ ar fi cresterea economica, dar si orientarea consumatorilor romani spre produsele de calitate.

Romanii au mestecat aproximativ 2.600 de tone de guma, in perioada cuprinsa intre august-septembrie 2004 si iunie-iulie anul curent, in valoare de peste 225 de milioane de lei noi (aproximativ 58 de milioane de euro), potrivit companiei de cercetare de piata AC Nielsen.

Actorii din piata de profil sustin ca, raportat la anul trecut, piata de profil a crescut cu aproximativ 14-15%. „2005 a fost un an foarte bun din punctul de vedere al vinzarilor. In volum, am inregistrat o crestere de aproximativ 15%. Cresterea este legata de imbunatatirea conditiilor din piata, legate de puterea de cumparare a romanilor, de preferinta pentru produse de cea mai buna calitate si, nu in ultimul rind, de imbunatatirea infrastructurii comerciale, de faptul ca exista tot mai multe centre unde produsele pot fi expuse astfel incit sa atraga atentia“, ne-a declarat Mihai Georgescu, director general in cadrul companiei Wrigley.

Potrivit acestuia, comparativ cu celelalte state din zona Europei Centrale, rata de crestere din tara noastra este semnificativ cea mai mare. Aceasta intrucit si potentialul de crestere este mai mare. Pentru anul in curs, Wrigley estimeaza ca va inregistra o cifra de afaceri de aproximativ 50 de milioane de dolari.

Concentrare mare pe piata

In momentul de fata, un potential investitor cu greu si-ar mai face loc pe piata gumei de mestecat. Aceasta a fost deja „adjudecata“ de trei principali actori. Astfel, Wrigley, Turkey si Motto Romania detin impreuna 94,54% din piata, din punctul de vedere al volumelor vindute. De asemenea, valoric, cele trei com-panii au impreuna o cota de piata de 96,99%. Printre brandurile comercializate de compania americana Wrigley, componenta a Wm. Wrigley Jr. Company din Chicago, se numara Orbit, Airwaves, Wrigley Spearmint, Double Mint, Juicy Fruit si Hubba Bubba.

55 de lame pe cap de locuitor

Conform datelor Wrigley, un roman consuma in medie 55 de lame de guma intr-un an, adica de doua ori mai putin decit un croat, dar, dupa cum spun producatorii, consumul de la noi inregistreaza cel mai mare ritm de crestere. In Slovenia, consumul mediu pe cap de locuitor este de 150 de lame, in timp ce in Ungaria o persoana mesteca 100 de lame pe an. Un consum mai mic, de numai 65 de lame pe cap de locuitor anual, se inregistreaza in Polonia. Romanii prefera in special guma pentru adulti, ca valoare, aproximativ 92,5% din guma vinduta ajunge la consumatorii care au peste 14-15 ani.

Citeste si:

Urmeaza „soft gum“, ce detine in jur de 4% din valoarea vinzarilor, si „bubble gum“, cu 3,4%. In ceea ce priveste preferintele adultilor, statisticile arata ca romanii cumpara cu preponderenta guma fara zahar. Mai precis, conform datelor AC Nielsen, ca valoare, 99,8% din consum este guma care nu contine zahar. Dupa modul de prezentare, cele mai cautate sint pastilele. Valoric, 80% din guma pentru adulti vinduta este prezentata in acest fel.

In ceea ce priveste locul de unde romanii isi achizitioneaza guma de mestecat, studiile AC Nielsen arata faptul ca magazinele alimentare cu dimensiuni cuprinse intre 21 si 40 de metri patrati atrag cei mai multi cumparatori de guma. 34,1% din volumul de guma vinduta se inregistreaza in acest tip de magazine.

De asemenea, 28,76% din cantitatile de guma de pe piata au fost achizitionate din magazinele de pina in 20 de metri patrati. Cel mai mic succes in vinzarea acestor produse il au farmaciile, doar 1,18% din volumul vindut avind loc in acest tip de magazine.

Noi produse in fiecare an

Wrigley a lansat de curind pe piata un nou produs. Este vorba de Orbit Professional White, cu efect de albire a dintilor. De altfel, piata gumei de mestecat se caracterizeaza prin noi lansari in fiecare an. „Nu vom merge pe ceva diferit fata de ce am facut si in anii anteriori. Avem planificate citeva produse care vor intregi gama noastra. Pe zona beneficiilor si a aromelor, vom veni cu o noutate pentru fiecare brand in parte si anul viitor“, sustine Georgescu.

Lupta apriga pe piata mondiala

In timp ce pe piata autohtona Wrigley este liderul incontestabil al pietei de profil, cota de piata a companiei, in America, este puternic amenintata de Cadbury Schweppes. Compania britanica a preluat in decembrie 2002, pentru 4,6 miliarde de dolari, divizia Adams a grupului Pfizer, care produce marcile de guma Dentyne, Trident si bomboanele mentolate Halls. Potrivit unui raport realizat anul acesta de Information Resources Inc, brandul Cadbury Trident se plaseaza in Statele Unite pe locul patru, cu vinzari de 92,9 milioane de dolari pe 12 luni, in spatele Extra, care a inregistrat vinzari de 152,3 milioane de dolari, Orbit - cu 128 de milioane de dolari si Eclipse - 95,7 milioane de dolari.

Piata gumei de mestecat din Statele Unite a crescut anul acesta cu 6%, ajungind in ultimele 12 luni la 1,04 miliarde de dolari. Cea mai semnificativa crestere, de 8,2% s-a consemnat pe segmentul fara zahar. Prima guma de mestecat fara zahar, Freedent, a fost lansata in 1987 de catre Wrigley. Freedent, liderul mondial, a cunoscut un succes fulminant, mai ales in Statele Unite, cu o populatie marcata de spectrul obezitatii. Vinzarile de Freedent reprezinta astazi 80% din piata, fata de 40% in 1990.