Studiul, realizat pe un esantion de 800 de persoane din mediul urban, releva ca un alt motiv pentru care romanii aleg marcile private ale retailerilor este calitatea pe care o ofera la un pret atractiv. Marcile private sunt mai ieftine cu 20% comparativ cu produsele similare din gama lor, dar care au branduri consacrate, iar diferenta de pret rezulta din faptul ca marcile private nu includ costurile de promovare.

Pe de alta parte, calitatea slaba si pretul prea mare in raport cu beneficiile aduse au fost identificate si ca dezavantaje de respondentii studiului, alaturi de lipsa campaniilor de promovare si increderea mai mare in marcile cunoscute ale producatorilor. Lipsa de promovare se reflecta si in concluzia la care au ajuns specialistii Mednet: marcile private inca nu si-au format o imagine clara in mintea consumatorilor - unele marci sunt cunoscute, dar nu sunt asociate cu magazinul pentru care sunt produse, in timp ce altele nu sunt cunoscute, dar consumatorii stiu ca magazinul respectiv comercializeaza branduri private.

De exemplu, dintre participantii la studiu care frecventeaza magazinele Billa, 33,8% au mentionat spontan ca stiu marci private ale magazinului, fara a le putea denumi, in timp ce brandul Clever a fost cunoscut de 62,8% dintre acestia. Numai 53,8% dintre cei care cunosc marca Clever au stiut ca acest brand este creatia proprie a lantului de supermarketuri Billa.

Din datele colectate de Mednet, a mai reiesit faptul ca cele mai mediatizate branduri proprii sunt cele ale hipermarketurilor Real - aproape 80% dintre clientii acestora recunoscand marcile Tip si Real Quality ca fiind marci proprii. De remarcat ar fi faptul ca prin introducerea pe piata a produselor Real Quality, anul acesta, retailerul german a marcat o premiera pe piata romaneasca, lansand o campanie de promovare puternica, inclusiv spoturi televizate. In general, marcile private nu au beneficiat de campanii de promovare, mai ales la televizor.

Romanii raman adeptii lucrului scump, dar bun

"Desi au devenit destul de atractive in aceasta perioada economica nefavorabila datorita pretului mic, marcile proprii nu sunt vazute a fi la fel de calitative ca marcile consacrate. Totodata insa, consumatorii care au incercat marci proprii au afirmat ca vor continua sa cumpere acest gen de produse", mentioneaza studiul citat.

Concluziile cercetarii efectuate de Mednet nu sunt cu mult diferite fata de o initiativa similara a companiei de cercetare AC Nielsen din 2008. Studiul Nielsen sustine ca marcile private ale magazinelor din Romania cresc in notorietate, mai ales in Capitala, dar ca aceste produse inca nu sunt foarte bine definite in mintea cumparatorilor.

Studiul Mednet a fost realizat in perioada 6-17 iulie 2009, prin intermediul interviurilor telefonice efectuate cu ajutorul sistemului CATI. Populatia tinta a fost constituita din persoane adulte (18-65 ani inclusiv), fiind chestionati 800 de respondenti. Esantionul a fost reprezentativ la nivel national urban, de tip multistratificat, multistadial si probabilist, marja de eroare a esantionului fiind + / - 3,46%.



Retailerii s-au intrecut in lansari de marci private anul acesta

- mai: Real lanseaza oficial marca privata Real Quality, care pana in 2011 vor avea o pondere de 20% din total vanzari
- august: Metro Cash & Carry lanseaza o noua marca privata pe segmentul vinurilor de sezon.
- septembrie: Carrefour lanseaza oficial marca privata cu acelasi nume. Produsele fabricate in Romania sub aceasta marca ar putea fi exportate incepand cu toamna lui 2010.
- octombrie: Metro lanseaza o campanie de promovare a marcilor private Aro si Fine Food pentru clientii revanzatori.

Marcile private aduc volume mai mari pentru producatorii autohtoni

Avantajele marcilor private nu sunt doar pentru retaileri si pentru consumatori, ci si pentru producatori. Daca acum 4-5 ani, cand au fost introduse pentru prima data marcile private in magazinele din Romania, produsele erau din export, in ultima vreme tot mai multi retaileri si-au exprimat intentia de a-si mari volumele de produse sub marca privata prin parteneriate cu fabricanti locali.

Astfel, dintre cele 1.200 de articole comercializate sub marca privata Carrefour, 500 sunt produse in Romania de 40 de furnizori locali, printre care: Farmec (cosmetice), Vascar (pateuri si mancaruri), European Drinks (sucuri), Danone (produse lactate) si Orkla (pateuri, conserve), Fares Trading (ceaiuri), Argus (ulei), Agrofruct (fructe), Pambac (paste), Ocean Fish (produse din peste) si Lemarco (zahar).

Parteneriatul cu retailerul francez a adus pentru producatorul de conserve Vascar un plus de 5% din cresterea de 16% a cifrei de afaceri prognozate pentru anul acesta. Vascar fabrica 15 produse pentru Carrefour, gama de produse urmand a se imbogati cu altele zece pana la sfarsitul anului. Anul trecut, producatorul de conserve vasluian a realizat venituri de 11,1 milioane de euro, iar pentru anul acesta tinteste afaceri de 13,3 milioane de euro.

Si pentru cel mai mare producator local de cosmetice parteneriatul cu Carrefour s-a dovedit avantajos. Farmec fabrica deja, sub marca proprie a Carrefour, 33 de produse de cosmetice, ale caror incasari contribuie cu 5% la cresterea cifrei de afaceri pe anul acesta. Compania este in discutii si cu alte companii pentru a-si largi gama de produse sub marca proprie. Pentru intreg anul acesta, Farmec tinteste o cifra de afaceri cu 5% mai mare decat in 2008, pana la valoarea de 25,6 milioane de euro.

In cazul lantului de magazine de tip discount Minimax, marcile private sunt produse numai in Romania. Marcile private au o pondere de 8% din totalul incasarilor discounterului, produsele realizate sub marca fiind fabricate numai de producatori autohtoni (Montan, Minim si Maxim). Discounterul Plus comercializeaza peste 120 de marci diferite, de la produse alimentare de baza, pana la cele de ingrijire personala si igiena a casei (Biscoteria, Blue Moon, Casa Domani), diferenta de pret fata de marfurile de producator fiind si de -50%.


Cititi un interviu in exclusivitate cu Patrice Lespagnol, seful Carrefour Romania, despre importanta marcilor private in portofoliul retailerului.

Aflati si care sunt gamele de marci private ale principalilor retaileri din Romania si ce venituri genereaza acestea din total incasari.

Retailerul Real vrea ca 20% din venituri sa provina din vanzarea marcii proprii

Retailerul Real vrea ca 20% din venituri sa provina din vanzarea...